Goodyear vyvinul nákladní pneumatiku s variabilním dezénem

4 dubna 2011, 0:00

Goodyear představuje novou AprilOneMax technologii, která jako první ve světě nákladních pneumatik dokáže automaticky změnit dezén tak, aby vyhovoval konkrétnímu druhu provozu. Tato variabilita je možná díky přítomnosti inteligentního polymeru.

Přesněji řečeno dezénové drážky nové pneumatiky Goodyear A1 se adaptují tak, aby poskytovaly nízký valivý odpor a díky němu nižší spotřebu paliva při dálkovém provozu. Pro regionální provoz se změní na dezénové bloky vysoce odolné proti oděru a umožňují tak maximální kilometrový výkon.

Po několikaletém výzkumu se inženýrům a vědcům v inovačním centru společnosti Goodyear v Lucemburku podařilo jako prvním na světě vyvinout inteligentní polymer. Jak známo, polymery mají významný vliv na vlastnosti běhounových směsí. Valivý odpor, brzdná dráha či kilometrový výkon může být ovlivněn materiálem použitým při výrobě. Nový polymer s vysoce komplexním chemickým vzorcem Ap-Rí-L je použit vůbec poprvé v historii produkce moderních dezénů. Technologie Goodyear AprilOneMax umožňuje uživateli automaticky upravit dezén pneumatiky tak, aby vyhovoval konkrétním podmínkám. Nový polymer reaguje na termo-elastické napětí v pneumatice a změní dezén a jeho vlastnosti v závislosti na typu provozu.

V dálkové nákladní dopravě se například dezén pneumatiky přizpůsobí převážně vysokému procentu podélné drážky. Zároveň je směs optimalizovaná na nižší valivý odpor a nabízí vynikající brzdný výkon na mokru. Pokud je vozidlo v regionálním provozu, dezén se automaticky změní na množství tuhých bloků. Změní se také směs na trvale odolnou proti otěru, což vede k mimořádně vysokému kilometrovému výkonu. S pneumatikou AprilOneMax, vyvinutou pomocí inovativních technologií, která je nejnovějším členem rodiny Goodyear MaxTechnology, mohou dopravní společnosti snížit provozní náklady a odpovídajícím způsobem tak výrazně zvýšit své zisky.

Bohužel, má tento výjimečný polymer a nové možnosti, které do oblasti dopravy přinese, před sebou ještě dlouhou cestu vývoje a tak je technologie Goodyear AprilOneMax pouze aprílový žert.

I přesto, že společnost Goodyear je lídrem v oblasti výzkumu rozvoje inovativních technologií a alternativních surovin pro výrobu pneumatik, vědcům se dosud nepodařilo proměnit myšlenku inteligentního polymeru ve skutečnost. Nicméně Goodyear nabízí mnoho produktů, které již dnes pomáhají provozovatelům nákladní dopravy snížit finanční náklady a zároveň zvýšit efektivitu. Patří mezi ně zejména pneumatiky pro dálkovou dopravu s nízkým valivým odporem a s technologií FuelMax, která snižuje spotřebu paliva. Dále pak pneumatiky z řady Regional II, které nabízejí vyšší kilometrový výkon pro regionální dopravu, Omnitac II pro smíšené použití na silnici i mimo ní a také pneumatiky s technologií DuraSeal, která sama zacelí defekty až do velikosti 6 mm.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!