Když vybíráte pneumatiky, dívejte se dále než jen na štítek, říká Goodyear Dunlop

, 18 února 2013, 11:20

Společnost Goodyear Dunlop doporučuje provozovatelům užitkových vozidel, aby se při nákupu pneumatik dívali dále než jen na hodnocení uvedené na novém evropském štítku. Vliv na spotřebu pohonných hmot a přilnavost na mokru, jež štítek ukazuje, patří mezi nejdůležitější parametry pro dálkové dopravce, pro jiné oblasti však tolik významné nejsou.

V závislosti na pozici pneumatiky na automobilu a konkrétním využití, pro něž byla pneumatika navržena, mohou být další výkonnostní kritéria stejně nebo i více podstatná než ta, která se nacházejí na štítku.  Společnost Goodyear Dunlop určuje priority u výkonnostních parametrů svých pneumatik podle typu provozu, kde se bude pneumatika používat.

U dálkové dopravy se jedná zejména o přepravu zboží tahačem s návěsem na dlouhé vzdálenosti, obvykle na dálnicích, za konstantní rychlosti a s převážně mírnými zatáčkami. Nízký valivý odpor a brzdění na mokru patří mezi nejdůležitější kritéria výkonu jak pro Goodyear Dunlop, tak pro provozovatele takových vozidel, a tudíž zde evropský štítek hraje nesmírně důležitou roli.  

Regionální dopravci operují na středních a krátkých vzdálenostech, což vyžaduje časté zastavování a rozjíždění se. Na městských a příměstských silnicích jsou pneumatiky často vystavované boční síle a jízda po drsné, nestejnoměrné a poškozené vozovce je na denním pořádku. Tento typ dopravy se týká široké škály vozidel. Společnost Goodyear Dunlop staví vysoký kilometrový proběh, dobrou celoroční výkonnost a vysokou úroveň odolnosti vůči poškození mezi tři hlavní kritéria, následuje je přilnavost na mokru a hospodařením s palivem. To znamená, že dlouhá životnost pneumatiky (včetně protektorování) a dobrá celková výkonnost naplňují nejdůležitější potřeby provozovatelů, nicméně vliv na spotřebu s palivem stále hraje významnou roli.  

Vozidla pro smíšený provoz a stavebnictví obecně operují na středních a kratších vzdálenostech, přičemž se až z 10 % pohybují po nezpevněných vozovkách, a to i ve velmi náročných podmínkách. Schopnost jezdit na měkkém povrchu a dlouhá životnost jsou pro pneumatiky používané u vozidel jako sklápěčky a míchačky betonu nezbytné. Proto se mezi nejdůležitější vlastnosti řadí záběr na nezpevněné vozovce, protektorovatelnost a kilometrový proběh. Zde jsou vliv na spotřebu pohonných hmot a hlučnost, které jsou uvedené na štítku, mnohem méně významné. Významnou roli však u tohoto typu vozidel hraje přilnavost na mokru.

Městský provoz vyžaduje neustálé zastavování a rozjíždění se při nízkých až středních rychlostech. Pneumatiky se dostávají do kontaktu s obrubníky chodníků a často na ně působí boční síly. V mnoha případech je zapotřebí vysokého točivého momentu, zejména pak u hybridních vozidel, a městská vozidla se setkávají s širokou škálou zatížení. Kilometrový proběh a odolnost vůči poškození jsou nejdůležitějšími vlastnostmi městských pneumatik, spolu s přilnavostí na mokru a protektorovatelností. Mezi důležité parametry se v městském prostředí řadí rovněž hlučnost pneumatiky, již vnímají mimo jiné i cestující ve vozidlech městské hromadné dopravy. V tomto případě jsou podstatnými položkami na štítku pouze přilnavost na mokru a hlučnost.

Doprava v zimě s sebou přináší podmínky, při nichž je přilnavost extrémně nízká. Stav vozovky se často mění – mokro, sucho, sníh a led – s těmito podmínkami se mnohdy musí všechny typy užitkových vozidel bez rozdílu vypořádat i během jediné cesty. Záběr a přilnavost na sněhu a ledu jsou u zimních pneumatik nejdůležitějšími parametry – aby bylo možné udržet vozidlo v pohybu a taktéž z důvodu bezpečnosti. Protektorovatelnost, přilnavost na mokru a kilometrový proběh jsou také podstatné. Ačkoli hospodaření s palivem hraje svou roli, dobrý záběr je v tomto případě důležitější.   

„Ve společnosti Goodyear Dunlop jsme přesvědčeni, že evropský štítek na pneumatikách pomůže spotřebitelům učinit informovanější rozhodnutí při nákupu. Nicméně musíme si být jisti, že rozumí rovněž tomu, že tři kritéria uvedená na štítku nezahrnují všechna hlediska, která musíme my, jako výrobci pneumatik, vzít při vývoji v úvahu“, řekl Boris Stevanovic, Marketing Director Truck Tires, Goodyear Dunlop EMEA. „Při finálním rozhodování naši zákazníci hledají co nejnižší celoživotní provozní náklady bez kompromisů v oblasti bezpečnosti a s co nejmenším dopadem na životní prostředí. Naším cílem je toho pokud možno dosahovat, ale způsob, jakým toho dosahujeme, se liší podle typu provozu, ve kterém se pneumatika používá.“  

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!