Vodík jako palivo budoucnosti?

, 6 června 2017, 9:48

Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků.

Vodík jako palivo budoucnosti?

 

Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.

Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je poháněn díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD.  Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.

„Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,“ říká Paradis.

Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů.

Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev.

„Technologie ještě není úplně vyvinutá,“ vysvětluje Paradis. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.“

Řešení udržitelné přepravy

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo.

„Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“

Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech.

Související články

SCANIA a její hospodaření za první čtvrtletí roku 2017
SCANIA a její hospodaření za první čtvrtletí roku 2017

Čisté tržby společnosti Scania vzrostly na rekordní hodnotu 28,4 miliardy SEK a výnosy za první čtvrtletí dosáhly 3 081 milionů SEK. Vyšší počet prodaných vozidel a služeb byl částečně kompenzován vysokou úrovní investic spojenou s novou generací nákladních automobilů společnosti Scania.

Soutěž Autoopravář Junior 2017 pod patronací Scanie
Soutěž Autoopravář Junior 2017 pod patronací Scanie

Scania myslí na budoucnost, a proto se snaží podporovat a motivovat mladé autoopraváře. Scania, společně s firmami Bosch a Škoda Auto a.s., tak byla opět hlavním partnerem soutěže Autoopravář Junior 2017.

Projekty elektrifikace Scania: od hybridů po bezdrátové nabíjení
Projekty elektrifikace Scania: od hybridů po bezdrátové nabíjení

Scania pracuje na několika projektech, které mají pomoci zvýšit používání elektrifikovaných vozidel v městské i dálkové přepravě. Všechna hybridní vozidla Scania splňují emisní normu Euro 6.

V nové generaci vozidel Scania můžete používat systém Apple CarPlay
V nové generaci vozidel Scania můžete používat systém Apple CarPlay

Scania integruje Apple CarPlay do informačního systému vozů nové generace, což umožňuje inteligentní, bezpečný a bezproblémový přístup ke všem funkcím iPhonu. Scania je mezi prvními, kdo nabízí Apple CarPlay u těžkých nákladních vozidel.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!