Podzimní změny předpisů pro nákladní automobily v Evropě

7 října 2026, 11:03

Září 2026 přineslo změny v předpisech důležité pro řidiče nákladních vozidel a dopravce provozující mezinárodní dopravu. Na Slovensku se mění mimo jiné pravidla týkající se přetížení vozidel, výše pokut a zákazů jízdy. Nizozemsko dočasně snižuje mýtné poplatky pro nákladní auta, zatímco Norsko zavádí povinnost využívat digitální systém Digitoll.

změny předpisů pro nákladní automobily v Evropě

Jaké předpisy pro nákladní vozidla se mění v září 2026?

V následující tabulce jsme shrnuli nejdůležitější podzimní změny v evropských předpisech pro dopravce.

Země Datum Nejdůležitější změny
Slovensko 1. září 2026 Přetížení o více než 10 % bude posuzováno jako závažné porušení předpisů. Nejvyšší pokuty za překročení rychlosti vzrostou na 1 300 eur. Nedělní a sváteční zákaz jízdy bude platit od 6:00 do 22:00. Rozšířena bude také odpovědnost provozovatele vozidla za vybrané přestupky.
Nizozemsko 1. září 2026 Do 31. prosince 2026 budou platit dočasně snížené mýtné poplatky. Pro nákladní automobil s naftovým motorem Euro 6 nad 32 t bude sazba činit 0,156 EUR/km a pro elektrický nákladní automobil v téže hmotnostní kategorii 0,030 EUR/km.
Norsko 15. září 2026 Systém Digitoll se stane povinným. Před příjezdem na hranice bude nutné elektronicky předat údaje o zboží, vozidlu a o místu a času překročení hranic. Digitoll nenahrazuje systémy TVINN a NCTS.

Tabulka 1. Podzimní změny předpisů v mezinárodní dopravě.

Slovensko mění předpisy týkající se přetížených nákladních aut

Na Slovensku je od 1. září překročení přípustné hmotnosti vozidel nebo zatížení nápravy o více než 10 % posuzováno jako závažné porušení dopravních předpisů. Týká se to nejen celkové hmotnosti nákladního auta, ale i soupravy, přívěsu nebo návěsu.

Důležité je, že tato změna neznamená toleranci pro menší překročení, která i nadále zůstávají přestupky. Stanovuje však hranici, od níž bude porušení kvalifikováno jako závažné. Navíc posiluje možnosti vymáhání pokut. Pokud nebude pokuta zaplacena na místě kontroly, bude moci policista zabavit osvědčení o registraci vozidla i registrační značku, a to i u vozidel registrovaných mimo Slovensko.

Pokuty na Slovensku vzrostou až na 1 300 eur

Od začátku září se ve slovenském sazebníku pokut zvyšují také sazby za nejzávažnější případy překročení povolené rychlosti. Za jízdu o více než 50 km/h nad limit v obci a o více než 60 km/h mimo obec činí pokuta ve správním řízení od 800 do 1 300 eur (dosud to bylo 500–1 000 eur). V blokovém řízení se pak dosavadní rozmezí 250–800 eur zvýšilo na 500–1 000 eur.

Mění se zákazy jízdy nákladních aut na Slovensku

Slovenské změny zahrnují také nedělní a sváteční omezení provozu nákladních vozidel. Zákaz se i nadále týká vozidel s celkovou hmotností přesahující 7,5 t a motorových vozidel s celkovou hmotností nad 3,5 t táhnoucích přívěs nebo návěs, od září tohoto roku však platí od 6:00 do 22:00 (dosud omezení začínalo o půlnoci). Řidiči tak získali nedělní šestihodinové okno, během něhož se nákladní auta budou moci pohybovat po silnicích.

Zároveň byla výjimka z tohoto zákazu rozšířena mimo jiné o vozidla:

  • využívaná k pravidelnému svozu komunálního odpadu
  • zajišťující dodávky do výrobních závodů s nepřetržitým provozem
  • vracející se na území Slovenska do cíle své cesty

Nové přestupky spadající pod odpovědnost provozovatele vozidla

Novelizace slovenských předpisů rozšiřuje rozsah odpovědnosti provozovatele vozidla za přestupky, které mohou být zjištěny bez přímého zastavení řidiče. Od září je za nedodržení požadovaného odstupu stanovena pokuta ve výši 99 eur, zatímco za používání telefonu nebo podobného zařízení během jízdy až 249 eur. Nepoužití bezpečnostního pásu osobou sedící vpředu může mít za následek pokutu do 78 eur.

Nizozemsko snižuje mýtné poplatky pro nákladní auta

Od 1. září do 31. prosince 2026 zavádí Nizozemsko dočasné snížení sazeb mýtného pro nákladní automobily. Jde o reakci úřadů na růst cen paliv v souvislosti s konfliktem na Blízkém východě.

Pro nákladní auto s naftovým motorem splňujícím normu Euro 6 a technickou celkovou hmotností nad 32 tun činí sazba po snížení 0,156 eura za kilometr. Pro elektrické nákladní auto v téže hmotnostní kategorii je to 0,030 eura za kilometr.

Digitoll je při vjezdu do Norska povinný

Mezitím v Norsku platí od 15. září povinnost využívat systém Digitoll pro předběžné elektronické hlášení informací o přepravě a nákladu. Údaje musejí být předány ještě před příjezdem nákladního auta na hranice. Důležité je, že zavedení systému Digitoll neznamená zrušení dosavadních systémů TVINN a NCTS.

Další změny v Norsku od března 2027

Další fáze změn je naplánována na 1. března 2027. Od tohoto dne budou muset být celní prohlášení podána nejpozději v momentě překročení hranic. Skončí také fungování systému přímé přepravy, který umožňoval převezení zboží k příjemci a dokončení části formalit v pozdějším termínu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!