Na letošní akci „Tribute to Carl Benz“, která se konala 4. května 2025, představila společnost Mercedes-Benz Trucks Classic rozsáhlý výběr historických modelů nákladních vozidel z různých historických období užitkových vozidel.
Klasické nákladní vozy na výstavě „Tribute to Carl Benz “ v Karslruhe
V rámci tradičního městského festivalu se náměstí Schlossplatz v Karlsruhe v neděli proměnilo v muzeum na kolech. Od 10 do 16 hodin byla vozidla vystavena na Ehrenhofu přímo před zámkem, kde mohli návštěvníci získat podrobné informace, vyslechnout si zajímavé příběhy a seznámit se s jejich technickými specifikacemi. Přítomni byli zaměstnanci společnosti Mercedes-Benz Trucks Classic, kteří poskytovali informace o vystavených vozidlech.
Mercedes-Benz Trucks Classic letos představil deset unikátních exponátů, od vozidel pro každodenní práci přes mezinárodní vyslance až po speciální hasičská vozidla a vozidla pro dálkovou dopravu. Mezi nimi nechyběl impozantní L 4500, který se používal v Nigérii, a LP 1519 s charakteristickou kabinou ve tvaru krychle – klasika mezi středně těžkými nákladními vozy z 60. a 70. let 20. století. Příznivci hasičských vozidel mohli obdivovat LAF 710 a výkonný L 6600 včetně hasičské nástavby.
Vůz LAF 710 byl až do roku 2005 používán hasičským sborem společnosti Robert Bosch ve Stuttgartu a zůstal v původním, nerestaurovaném stavu. Širokou škálu dobových modelů Mercedes-Benz reprezentovaly modely LP 1620, LP 323 a lehký LP 608. Model LP 1620 nabízel zcela nový pocit prostoru díky kabině s nízkým motorovým tunelem a velkými prosklenými panely. Četné servisní klapky se postaraly o to, že si napevno zabudovaná kabina vysloužila přezdívku „adventní kalendář“. Model LP 323 byl představitelem rané generace nákladních vozů s pohonem předních kol, které Mercedes-Benz představil v polovině 50. let 20. století. Písmeno „P“ v typovém označení znamenalo „Pullmann“ – odkazovalo na luxusní železniční vozy a na komfortní design kabiny.
Model L 5000 na náměstí Schlossplatz evokoval autentický půvab padesátých let. Jako nástupce válečného modelu L 4500 byl modernizován po technické i vizuální stránce: výkon řadového šestiválcového motoru byl zvýšen na 120 k a karoserie byla přizpůsobena tehdejším stylistickým trendům s oblejšími tvary chladiče, nárazníku a bočních klapek na kapotě. Model L 5000 se vyráběl v závodě Gaggenau a varianta L 334 se později vyráběla pro export až do roku 1963.
Nejstarším vozidlem Mercedes-Benz Trucks Classic na letošním ročníku „Tribute to Carl Benz“ byl Benz 1 CN, působivý exponát z roku 1922 z počátků motorové nákladní dopravy. Byl vybaven čtyřválcovým benzinovým motorem S 100 o objemu 4710 cm³ a dosahoval výkonu kolem 35 koní, což stačilo k přepravě zboží pomalou rychlostí ve městě i mimo něj.
Na druhém konci časové osy stál Mercedes-Benz LP 608, lehký nákladní automobil s pohonem předních kol a krátkou kabinou ve tvaru krychle, který se začal sériově vyrábět v roce 1965. Model LP 608 byl poháněn řadovým čtyřválcovým vznětovým motorem OM 314 s přímým vstřikováním paliva, výkonem 59 kW (80 k) a zdvihovým objemem 3783 cm³. V kombinaci s pětistupňovou převodovkou dosahoval vůz maximální rychlosti až 80 km/h. Svou hranatou kabinou a kompaktním designem představuje LP 608 éru funkčních městských užitkových vozů 60. let 20. století – a zároveň znamená nový začátek v historii výroby vozů Mercedes-Benz Trucks. Stojí za zmínku, že vozidlo tohoto typu, přesně s tímto designem, bylo 14. července 1965 prvním nákladním vozem vyrobeným v novém závodě Mercedes-Benz ve Wörthu.
Komentáře