S rostoucí potřebou průmyslových kapacit v EU by klesající ziskovost mohla donutit dodavatele automobilů k odchodu

21 dubna 2025, 23:02

Rok 2025 nezačal pro evropské dodavatele automobilového průmyslu zrovna bouřlivě – pokud tedy nepočítáme zvuk rychle se vytrácejícího optimismu. Nejnovější průzkum společnosti CLEPA ukazuje nejvážnější ztrátu pracovních míst od pandemie COVID-19, přičemž podnikatelská nálada v roce 2025 dosáhla historického minima. Téměř 60 % dodavatelů hlásí negativní dopady geopolitické nestability a alarmujících 42 % nevidí v letošním roce cestu k ziskovosti. Je to druh prognózy, která by měla přimět politiky k zamyšlení, ačkoli rostoucí obchodní válka přicházející z USA může čas na rozmyšlenou omezit.

Evropa potřebuje silnou a konkurenceschopnou průmyslovou základnu více než kdy jindy. Volání po strategické autonomii, požadavky v obranném sektoru a touha po lokalizovanějších dodavatelských řetězcích jsou stále hlasitější. Pokud se však bude hospodářská realita v terénu nadále zhoršovat, dodavatelé mohou nejen omezit provoz – mohou být dotlačeni až k bodu zlomu. A to není jen ekonomický problém. Je to i strategický problém.

Strategický drift: Když se průmysl stává otázkou bezpečnosti

Ztráta klíčových dodavatelů stojí pracovní místa, ohrožuje inovační kapacitu Evropy, oslabuje její odolnost a zvyšuje závislost na subjektech mimo EU. Dodavatelé pro automobilový průmysl disponují technologiemi, které mají zásadní význam pro evropskou konkurenceschopnost, ale jejich know-how lze využít i v jiných odvětvích. V době, kdy Evropská komise zahajuje iniciativy, jako je program “ReArm”, jehož cílem je obnovit bezpečnostní politiku EU, se zdá, že nechat si proklouznout mezi prsty průmyslové kapacity v oblasti špičkových technologií je trochu jako snažit se postavit bezpečnou pevnost a přitom rozdat plány.

Technologická neutralita: Zásada, ne poznámka pod čarou

Průmyslový akční plán Komise pro automobilový průmysl nepřišel předčasně. Závěry Rady z 20. března zdůraznily naléhavou potřebu technologicky neutrální cesty vpřed, která by inovace spíše podporovala, než nařizovala. CLEPA tento směr podporuje, ale buďme upřímní: časové plány politiků musí lépe odpovídat časovým plánům průmyslu.

Potřebujeme trvalé vyjasnění toho, že technologická neutralita není jen frází měsíce, ale zásadou, která bude řídit investiční rozhodnutí i po roce 2035. Čistá mobilita zahrnuje více než jen elektrifikaci a Evropa by se neměla znevýhodňovat podporou jediného koně v globálním závodě.

Ochrana hodnotových řetězců bez stavění zdí

Evropa potřebuje inteligentní průmyslovou strategii, která chrání tvorbu hodnot doma, aniž by zavírala dveře globální spolupráci. To zahrnuje cílenou podporu inovací, opatření ke stimulaci poptávky a v případě potřeby nástroje na ochranu obchodu. Vzhledem k tomu, že v Evropě působí více než 3 000 dodavatelů automobilového průmyslu, z nichž mnozí jsou malými a středními podniky, není flexibilita luxusem. Je to otázka přežití.

Rozhodná opatření začínají doma

Všichni se shodujeme na tom, kam směřovat: k chytřejší, bezpečnější a udržitelnější mobilitě. Nepředstírejme však, že tuto transformaci můžeme řídit s prázdnou pneumatikou. Bez životaschopných obchodních modelů a politiky, které udrží průmyslové kapacity v Evropě, riskujeme, že dlouhodobou prosperitu vyměníme za krátkodobý potlesk.

Například jakákoli odveta proti americkým clům nesmí postihnout dovoz automobilových součástek, které jsou obtížně nahraditelné na místní úrovni, jako jsou některé polovodičové materiály. Celkově by uvedená opatření neměla odstranit možnosti uzavírání nových dohod s našimi obchodními partnery. Globální obchod nelze vnímat pouze politicky.

Aby si Evropa udržela konkurenceschopnost v nejistém světě, musí nyní přijmout chytrá a cílená opatření. Zachování faktoru užitečnosti pro PHEV je prvním zásadním krokem k ochraně cenných pracovních míst v EU a okamžité podpoře tohoto odvětví. Musíme také aktualizovat pravidla týkající se emisí CO₂, aby odpovídala současnému trhu, a podpořit všechna nízkouhlíková řešení. Snížení byrokracie prostřednictvím balíčku opatření Omnibus rovněž podpoří odolnost, nikoli protekcionismus, a zajistí, že si Evropa zachová svou strategickou výhodu a průmyslovou základnu.

Zdá se, že rok 2025 se stane klíčovým rokem – politici a průmysl musí sladit svou rychlost a směr. CLEPA a její členové jsou připraveni úzce spolupracovat s institucemi EU na spoluvytváření řešení, která budou ekonomicky podložená, strategicky rozumná a globálně konkurenceschopná.

Protože jestli jsme se v posledních letech něco naučili, tak to, že odolnost se nevytváří náhodou. Buduje se na základě volby.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!