Tatra Trucks představuje projekt vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4

22 října 2025, 13:12

Kopřivnická Tatra Trucks společně s partnery zahájila vývoj zcela nového vodíkového nákladního vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 na platformě řady Force nejnovější 3. generace. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropské unie a má být dokončen v polovině roku 2028. Jde o druhý projekt automobilky v této oblasti a jeho výsledkem bude prototyp užitkového třínápravového vozidla pro komunální služby s možností automatizovaného řízení a ovládáním na dálku. Automobil bude navíc nejen šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň nabídne zcela nové možnosti a režimy provozu díky pokročilým elektronickým systémům i asistenčním a automatizovaným funkcím.

Tatra Force e-Drive FCEV 6x4

Vozidlo Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 je koncipováno především pro komunální služby. Díky elektrickému pohonu využívajícímu vodíkové palivové články je ekologicky vhodným řešením pro provoz v nízkoemisních a bezemisních zónách, jejichž počet v evropských městech postupně roste. Mezi typické příklady využití patří svoz komunálního odpadu přímo v centrech měst, ale také provoz na skládkách nebo v průmyslových areálech, kde se od komunálních a nákladních vozidel očekává vysoká spolehlivost a odolnost. Vůz může být osazen například i nástavbou pro úklid ulic, připraven bude i pro zimní údržbu silnic anebo jako klasický sklápěč pro bezemisní provoz při stavebních pracích v městských aglomeracích.

Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 je konstruována tak, aby obstála v těžkých provozních podmínkách, což je charakteristické pro všechna vozidla značky Tatra.

„Z pohledu společnosti DEVINN jde již o celkově třetí vozidlo s alternativním pohonem, na jehož vývoji spolupracujeme. Nová vodíková Tatra vychází ze zásadních poznatků získaných při testování vozu Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 a přináší efektivnější rozložení komponent i redukci zástavby pohonné jednotky a chladicího systému tak, aby bylo možné splnit požadavky na nízkoúrovňový nástup do kabiny. Současně jsme se zaměřili na vyšší efektivitu rekuperace a optimalizaci spotřeby vozu. Ve společnosti DEVINN si spolupráce s Tatrou Trucks velmi vážíme a uvědomujeme si důležitost naší úlohy při přípravě tohoto technologicky vyspělého prototypu,“ přiblížil Luboš Hajský, CEO společnosti DEVINN.

„Základ vozu bude tvořit podvozek v konfiguraci 6×4 se dvěma zadními hnanými nápravami a přední nehnanou lichoběžníkovou nápravou. Toto na Tatru netradiční konstrukční uspořádání umožní instalaci kabiny řidiče a posádky níže než u běžných vozů Tatra, to zlepší výhled z kabiny i komfort nastupování a vystupování do ní při běžném provozu. Oproti přední lichoběžníkové nápravě budou mít zadní nápravy tradiční tatrovácké řešení s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami, které zajišťují velmi dobré jízdní vlastnosti na silnici i na nezpevněných površích,“ vysvětlil Jakub Pončík, technický ředitel kopřivnické automobilky.

Vozidlo zvládne stoupání přes 30 procent, dosáhne rychlosti až 85 km/h, jeho maximální hmotnost přesáhne 25 tun a předpokládaný dojezd bude více než 200 kilometrů. To vše při nulových lokálních emisích.

Samostatnou kapitolou je vývoj pokročilých asistenčních a automatizovaných systémů řízení.

„Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 bude vybavena komplexní sadou senzorů, radarů, lidarů a vysoce výkonným řídicím počítačem, které umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů a otevře cestu k automatizovanému řízení plně autonomnímu provozu. Vozidlo tak bude schopno jezdit i bez přítomnosti řidiče v kabině a bude možné jej také ovládat bezdrátově na dálku. Unikátním prvkem, který chceme na vozidle odzkoušet, je integrace dronu, jenž bude vůz doprovázet a monitorovat jeho provoz z ptačí perspektivy,“ přiblížil technologické vybavení vozu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.

Tento systém poskytne další úroveň bezpečnosti, zlepší orientaci v terénu a umožní efektivní kontrolu například při pohybu v uzavřených areálech nebo nebezpečných zónách.

Pro komunální služby to znamená možnost krokového provozu při sběru odpadu, kdy se vozidlo pohybuje nízkou rychlostí bez nutnosti stálého zásahu řidiče, který se může věnovat samotné manipulaci s odpadem. V případě použití platformy Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 s dronem u záchranářských a hasičských jednotek se otevírá možnost vysílat vozidla bez posádky do rizikových oblastí. Flexibilita systému automatizovaného řízení spočívá také v tom, že uživatelé si budou moci volit úroveň schopností a rozsah výbavy podle svých potřeb a finančních možností.

Projekt Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 navazuje na předchozí projekt automobilky Tatra Trucks a jejích partnerů v oblasti vodíkových technologií. Na podzim roku 2023 byl na konferenci H2 Fórum představen vůz Tatra Force e-Drive FCEV 8×6 s pohonem využívajícím vodíkové palivové články rovněž na podvozku řady Force 3. generace. Tento projekt, řešený v konsorciu vedeném společností ÚJV Řež ve spolupráci s Tatra Trucks, firmou DEVINN, s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze a Centrem výzkumu Řež a podporovaný Technologickou agenturou ČR, byl zaměřen na testování různých technologií v těžebním průmyslu. Nový projekt Tatra Force e-Drive FCEV 6×4 jde ještě dále: soustředí se na komunální sféru a spojuje ekologický pohon s plně automatizovaným řízením, čímž vytváří základ pro novou generaci užitkových vozidel.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!