Výběr mýtného v roce 2023 zůstal těsně pod hranicí 15 mld korun, meziročně vzrostl o 0,4 %

24 ledna 2024, 11:26

V roce 2023 uhradili dopravci na mýtném pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny celkem 14,914 miliardy korun. Výběr vzrostl meziročně o necelých 61 milionů korun, resp. o 0,41 procenta. Mírný růst výběru mýtného byl zaznamenán i přesto, že měl loňský rok o dva pracovní dny méně, než rok 2022.

Z celkově vybraného mýtného v roce 2023 uhradili domácí dopravci 47 procent, zbylé mýtné uhradili provozovatelé vozidel ze zahraničí: nejčastěji z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska. Necelých 13,22 miliardy korun uhradili dopravci za jízdu po dálnicích, zbylých 1,69 miliardy korun projeli dopravci na zpoplatněných úsecích silnic I. třídy. Dlouhodobě tak platí, že přibližně 89 procent z vybraného mýtného připadá na úhradu za užití dálnic.

V posledním měsíci roku 2023 uhradili dopravci na mýtném 1,04 miliardy korun, meziročně o 1,24 procenta méně. Stejně jako v roce 2022 se tak stal prosinec měsícem s vůbec nejnižším výběrem mýtného v celém roce. Počet transakcí poklesl v prosinci meziročně o 3 procenta na více než 76 milionů.

Na konci prosince bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 828 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 650 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K těmto registrovaným vozidlům vydal CzechToll dopravcům 645 tisíc kusů palubních jednotek.

Upozornění na změny od 1. března 2024

Od 1. března 2024 budou mýtné sazby v České republice nově obsahovat v souladu s evropskou legislativou také poplatek za produkci emisí CO2.

Od 1. března 2024 přestane také platit osvobození od zpoplatnění pro vozidla poháněná elektrickou energií nebo vodíkem s celkovou přípustnou hmotností vyšší než 4,25 t – tato vozidla musí být nově standardně registrovaná a vybavená palubní jednotkou. Vozidla poháněná elektrickou energií nebo vodíkem s maximální přípustnou hmotností do 4,25 se budou do systému elektronického mýtného nadále registrovat jako osvobozená na kontaktních místech a budou muset být vybavena osvobozenou palubní jednotkou

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!