Ne každý chápe, jak nám Německo zavařilo

3 listopadu 2023, 14:21

Možná se zdá titulek nadsazený, ale z pravidelného šetření Sdružení ČESMAD BOHEMIA mezi silničními dopravci, které proběhlo v tomto týdnu, takový závěr vyplývá jednoznačně. Barometr nákladní dopravy tentokrát přinesl dvě negativní zprávy. Tou první je historicky nejhorší situace v očekávání množství zakázek pro příštích 6 měsíců.

Jen pětina dopravců na ně vyhlíží optimisticky, což je o 20 procentních bodů horší než v létě. To znamená, že se ještě dlouho nedočkáme oživení ekonomiky. Doprava je spolehlivý indikátor. Než se něco vyrobí, musí se přivézt materiál, než se něco prodá, musí zafungovat dodávka zboží. Tou druhou je zavírání očí zákazníků před zdražením veškeré silniční dopravy do a z Německa nebo přes něj tranzitující, a to kvůli navýšení mýtných sazeb, které schválil 20. října německý parlament. Rozhodnutí tak padlo jen měsíc před účinností. Přes 40 % zákazníků zatím nepotvrdilo, že akceptují vyšší ceny za přepravu, naopak 20% již ceny upravuje.

V Německu bude od 1. prosince příplatek CO2 pro kamion, tj. nákladní soupravu nad 18 t s 5 a více nápravami a motorem EURO VI činit 0,158 EUR (3,90 Kč/km), což je zvýšení stávajícího poplatku o 83 %. Pro lepší představu, jaký nárůst v nákladech dopravců to představuje, je to stejné, jako kdyby ze dne na den poskočila cena nafty na stojanech cca o 15 korun. Samozřejmě kamion nejede jen po dálnici, ale dálkové přepravy ji využívají dominantně. Například jen za německý úsek při cestě do Hamburku zaplatí od 1. prosince český dopravce o 2 000 Kč více, za tranzit do Francie přes Německo si připlatí přes 60 EUR.

Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje: „Podle našich zjištění si zákazníci silniční dopravy zatím nepřipouštějí, že Green Deal na ně začíná dopadat. Málokdo očekával, že se německé zpoplatnění infrastruktury skutečně takřka zdvojnásobí, obzvlášť když avizovaný nárůst v ČR od 1. března je 15% a třeba v Rakousku od ledna pouhých 7,4 %. Není v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti německé zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Navíc dopravci musí zakalkulovat i vyšší zpoplatnění prázdných přejezdových kilometrů. Zdražení služeb silniční dopravy je nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale celá naše exportně zaměřená ekonomika.“

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!