Tři evropští výrobci nákladních automobilů a společnosti Tesla a BYD dominují novému celosvětovému žebříčku připravenosti značek nákladních automobilů přejít na prodej vozidel s nulovými emisemi.
Pouze tři výrobci z Velké sedmičky jsou připraveni na dopravu s nulovými emisemi
Mercedes-Benz Trucks, Scania a MAN hodlají do roku 2040 nabízet nákladní vozidla pouze na elektrický nebo vodíkový pohon. Autor žebříčku, ekologická organizace Transport & Environment (T&E), však varuje, že bez zpřísnění emisních norem CO2 pro nákladní automobily na úrovni EU hrozí, že čtyři velcí evropští výrobci nákladních automobilů zůstanou daleko pozadu a ztratí podíl na trhu ve prospěch amerických a čínských konkurentů.
Scania je lídrem v oblasti ambicí a klimatické strategie výrobců nákladních vozidel. Ačkoli si společnost stanovila cíl pouze 50% prodeje vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon v roce 2030, má propracovanou průmyslovou strategii. Mercedes-Benz Trucks, druhý v pořadí, si klade za cíl, aby vozidla s nulovými emisemi tvořila v roce 2030 60 % prodejů společnosti. Mezi oznámeními a průmyslovými plány však existuje určitý nesoulad. Společnost má slabší strategii výroby baterií a dosud si dostatečně nezajistila dodávky surovin. Čtvrtý MAN plánuje menší nabídku elektrických modelů a má do roku 2030 méně ambiciózní cíle.
Společnost Volvo Trucks, současný lídr v prodeji nákladních vozidel s nulovými emisemi v Evropě a USA, je pouze uprostřed tabulky. Navzdory ambicióznímu veřejnému závazku dosáhnout do roku 2030 70% prodeje nákladních vozidel s nulovými emisemi nemá společnost Volvo Trucks konkrétní cíl dosáhnout 100% prodeje nákladních vozidel s nulovými emisemi a investuje i nadále do plynu a biopaliv, jejichž spalování stále vede k emisím CO2. Společnost Renault Trucks, která je v tabulce níže, si klade za cíl, aby do roku 2030 tvořila vozidla s nulovými emisemi polovinu jejích prodejů, ale rovněž se zajišťuje investicemi do plynu a biopaliv. Společnosti IVECO a DAF, které nemají žádné dlouhodobé cíle a investovaly jen málo do dodavatelských řetězců baterií a nabíjecích sítí, jsou v dolní polovině žebříčku.
Evropští výrobci nákladních automobilů tak mohou brzy odolávat silné konkurenci ze strany společností Tesla a BYD, které již prokázaly svou schopnost rychle zvýšit výrobu osobních automobilů s nulovými emisemi. Vybudovaly také efektivní dodavatelské řetězce baterií, včetně zajištění dodávek surovin.
Zpráva také varuje, že kalifornský zákaz prodeje dieselových nákladních vozidel od roku 2036 a americký zákon o snižování inflace (Inflation Reduction Act) by mohly přimět výrobce nákladních vozidel, aby upřednostnili investice do výroby vozidel a baterií v Americe.
Komentáře