Pět digitálních technologií, které mění odvětví dopravy a logistiky

31 ledna 2023, 12:37

Digitální transformace hraje v odvětví dopravy a logistiky (T&L) stále důležitější roli a pomáhá poskytovatelům logistických služeb (LSP) optimalizovat jejich provozní efektivitu, vylepšit skladové procesy a zkrátit dodací lhůty. Které digitální technologie však nabízejí největší návratnost investic?

Společnost Getac nedávno ve spolupráci se společností Statista identifikovala pět klíčových technologií, které budou podle poskytovatelů služeb v dopravě hrát v budoucnu klíčovou roli – umělou inteligenci, robotiku, autonomní vozidla, blockchain a drony. V tomto článku se na každou z těchto technologií podíváme podrobněji a zhodnotíme jejich potenciál pozitivně ovlivnit poskytovatele internetových služeb a jejich zákazníky v nadcházejících letech.

Umělá inteligence (AI)

Umělá inteligence (AI) již dávno nepatří jen do světa science fiction, ale přináší revoluci do mnoha aspektů činnosti T&L, od řízení zásob a zákaznického servisu až po kybernetickou bezpečnost a prevenci. Podle společnosti Statista se očekává, že trh s umělou inteligencí poroste složenou roční mírou růstu (CAGR) o téměř 18 % a do roku 2030 dosáhne 19 miliard eur.

Efektivní implementace a využití umělé inteligence může zvýšit celkovou produktivitu průmyslu až o 45 % a zvýšit zisky o více než 50 %. Může také pomoci organizacím zvýšit produktivitu způsobem, kterému se jiné analytické techniky jednoduše nevyrovnají. Potenciální přírůstek hodnoty umělé inteligence ve srovnání s jinými technikami v odvětví T&L tak dosahuje 89 %. Lze tedy předpokládat, že umělá inteligence bude brzy hrát klíčovou roli v obchodní strategii téměř každého poskytovatele služeb v oblasti LSP.

Robotika

Robotika je další rychle rostoucí oblastí v odvětví T&L. Hodnota globálního trhu s konvenční i pokročilou robotikou se v letošním roce odhaduje na přibližně 2,6 miliardy eur. Správně řízená a udržovaná robotika může pomoci zefektivnit výrobu, zvýšit bezpečnost a zajistit mimořádně vysokou úroveň konzistence v celém dodavatelském řetězci.

Přestože v současné době tvoří pouhých 30 % hodnoty trhu, za pozornost stojí zejména zájem průmyslu o pokročilou robotiku, jako jsou autonomní mobilní roboty (AMR). 70 % respondentů průzkumu Statista očekává, že se pokročilá robotika stane do roku 2025 klíčovým faktorem produktivity v oblastech, jako je skladování, a 86 % z nich předpokládá, že ji v blízké budoucnosti využije ve svých vlastních skladových provozech.

Zatímco konvenční robotika stále nabízí fantastické provozní výhody, vynikající rozlišování, přizpůsobivost tak mobilita pokročilé robotiky slibuje, že v příštích několika letech změní celé odvětví a přinese významné úspory času i peněz.

Autonomní vozidla

Vozidla hrají klíčovou roli v každém aspektu T&L, a proto je vývoj autonomních užitkových vozidel důvodem k velkému nadšení mezi poskytovateli služeb na dálku. Autonomní vozidla mohou nejen snížit náklady na logistiku nákladní dopravy v Evropě o téměř 50 % díky nižším nákladům na pracovní sílu, ale mohou také zkrátit dobu doručení o 40 % a zároveň výrazně prodloužit dobu, kterou každý kamion stráví na cestě.

Autonomní vozidla se objevují nejen na silnicích. Očekává se, že trh s autonomními vlaky poroste o více než šest procent a do roku 2026 dosáhne téměř 13 miliard eur.

Blockchain

Kybernetická kriminalita bohužel celosvětově exponenciálně roste, a proto je kybernetická bezpečnost stále důležitější součástí každé obchodní strategie. Blockchain zaznamenává data způsobem, který ztěžuje, ne-li znemožňuje, aby se do nich nabouraly nebo je pozměnily jiné strany, a vytváří digitální knihu transakcí, kterou lze replikovat a distribuovat v rámci celých počítačových sítí.

Přestože je stále ještě relativně v plenkách, mnozí poskytovatelé služeb v oblasti obchodu věří, že má potenciál způsobit revoluci v odvětví T&L, protože jej mohou používat a využívat všichni klíčoví hráči v dodavatelském řetězci, a vytvořit tak mimořádně bezpečné a spolehlivé digitální systémy.

Blockchain by se také mohl ukázat jako obzvláště účinný v oblasti řízení železniční dopravy – oblasti s dosud skromným technologickým pokrokem – a někteří odborníci předpovídají, že do roku 2030 bude většina odvětví částečně nebo zcela založena na technologii blockchain.

Drony

Mnozí z nás již používají osobní drony k pořizování videí a fotografií, ale výrazně roste i jejich komerční využití. Zejména v oblasti T&L se očekává, že celosvětový trh s touto technologií dosáhne do roku 2026 hodnoty 9,4 miliardy eur, přičemž 57 % odborníků z oboru se domnívá, že v příštích pěti letech budou drony doručovat zásilky B2C až do našich domovů.

Přestože všechny tyto technologie mají potenciál poskytnout LSP po celém světě významné konkurenční a provozní výhody, pouze ti, kteří mají potřebnou digitální infrastrukturu, je budou moci plně využít.

To znamená investovat do robustního digitálního prostředí, které bude odolné a bude zahrnovat zařízení s dostatečným výpočetním výkonem, aby zvládlo nároky, které na ně může klást umělá inteligence a zpracování velkých objemů dat. Mnohé z těchto technologií vyžadují k efektivnímu provozu také specializované aplikace a pečlivé monitorování a řízení zdrojů, aby se maximalizovala návratnost investic.

A konečně, doprava a logistika jsou známé svým drsným a náročným pracovním prostředím, a to jak ve skladu, tak na cestách, což znamená, že jakékoli použité digitální zařízení musí být dostatečně robustní, aby těmto podmínkám každodenně odolávalo bez rizika poškození nebo selhání.

Odvětví T&L stojí na prahu digitální revoluce a technologie, o nichž pojednává tento článek, přinesou v nadcházejících měsících a letech obrovské výhody dodavatelským řetězcům a spotřebitelům po celém světě. Zároveň však vytváří hranici mezi poskytovateli logistických služeb, kteří mají infrastrukturu umožňující okamžitý přínos, a těmi, kteří ji nemají a jsou odsouzeni k tomu, aby zůstali pozadu. Záleží pouze na firmách, na které straně hranice se nakonec ocitnou.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!