Volvo Trucks testuje elektrická nákladní vozidla s palivovými články, která vypouští pouze vodní páru a mají provozní dojezd srovnatelný s naftovými nákladními vozidly, až 1.000 km. Druhá pilotní fáze bude následovat za několik let a zavede zákaznické testy na veřejných komunikacích.
Testování elektrických nákladních vozidel s palivovými články v komerčním provozu bude zahájeno v roce 2025 u vybraných zákazníků v severní Evropě a v následujících letech budou následovat další nákladní vozidla v dalších zemích.
Vodíková elektrická nákladní vozidla s palivovými články budou zvláště vhodná pro dálkovou přepravu a těžké, energeticky náročné úkoly. Vozidla na palivové články mohou být variantou v zemích, kde jsou možnosti pro nabíjení bateriových vozidel omezené.
„Věřím, že pilotní testy zvýší a potvrdí potenciál elektrických nákladních vozidel s palivovými články. Testy proběhnou v náročném, drsném klimatu a také nám poskytnou skvělou příležitost pro testovací jízdu s těžkým nákladem do 65 tun,“ říká Jessica Sandström, SvP Global Product Management společnosti Volvo Trucks.
Cílem pilotních testů bude podívat se na všechny různé aspekty provozu nákladního vozidla, včetně jízdních vlastností, manipulace a zkušeností řidiče.
Palivový článek vyrábí svou vlastní elektřinu z vodíku ve vozidle, místo aby byl nabíjen z externího zdroje. Jediným emitovaným vedlejším produktem je vodní pára. Elektrická nákladní vozidla Volvo budou používat dva palivové články s kapacitou generovat výkon 300 kW a pro tankování budete potřebovat méně než 15 minut.
Technologie palivových článků je stále v rané fázi vývoje, a přestože existuje mnoho výhod, přetrvávají určité problémy, v neposlední řadě rozsáhlé dodávky zeleného vodíku* a potřeba vyvinout palivovou infrastrukturu. Pro překonání nedostatku dostupného vodíku při testování bude plnění zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů prováděno v home-depu.
„Očekáváme, že dodávky zeleného vodíku během příštích několika let výrazně vzrostou, protože mnoho průmyslových odvětví bude záviset na snížení CO2. Vozidla s palivovými články budou za několik let důležitá pro dálkovou a těžkou přepravu,“ říká Jessica Sandström.
Palivové články bude dodávat společnost cellcentric – společný podnik, který vznikl mezi Volvo Group a Daimler Truck AG. Cellcentric postaví jedno z největších evropských zařízení na sériovou výrobu palivových článků, speciálně vyvinutých pro těžká vozidla.
Komentáře