Program těsnění firmy Elring pro motor MAN D 2066: Zajímavé, důležité a vzrušující podrobnosti

18 května 2021, 10:46

Od roku 2004 je na trhu motor D 2066 v různých úrovních vylepšení a těší se stále stejné velké mezinárodní oblibě. Motor využívají užitková vozidla a autobusy MAN a také autobusy Plaxton Panther, Temsa Diamond 14 a LAZ Lemberg 400. Motor samozřejmě splňuje emisní normu Euro VI C.

Program těsnění

ElringKlinger působí od uvedení na trh také jako dodavatel originálního vybavení od výrobce. Mnoho těsnění se v průběhu doby přizpůsobilo rostoucím požadavkům, jiná měla a mají konstrukčně tak velké zdroje, že přizpůsobení nebylo nutné. Navíc firma Elring – Das Original vyvinula speciální těsnění pro obchody s náhradními díly rozmístěnými po celém světě.

Zde těsnění hlavy válců vyniká v opravné tloušťce. Jako standardní tloušťka je konstrukčně jednovrstvým ocelovým těsněním se speciálním utěsněním spalovacího prostoru, které je provedeno jako definovaná drážka. Opravná tloušťka měří 1,50 mm, a tím je o 0,30 mm větší než původní OE tloušťka. Nezbytné je toto těsnění hlavy válců v případě opravy, pokud musí být hlava válců a/nebo blok válců zarovnán. Použití standardní tloušťky je možné, ovšem je pak třeba počítat s vyšším opotřebením boků zubů čelních ozubených kol. Na zvláštním zářezu je nutno identifikovat opravné těsnění.

Jako výhradní řešení opravy zde není originální číslo dílu.

ZKD 1,20 mm # 021.262
ZKD 1,50 mm # 195.470

O stupeň výše v motoru se nachází těsnění s vysoce pevným a rázově tuhým polyamidovým víkem ventilu. To vyrábí firma ElringKlinger, ovšem víko ventilu není v nabídce obchodu s náhradními díly. Těsnění samotné je z elastomeru (AEM), které maximálně odolá vysokým teplotám. Dalším důležitým kritériem je malý zbytek tlakové deformace elastomeru, který umožňuje dlouhou životnost. To však jen v případě, pokud je montáž víka, a tím také těsnění, provedena odborným způsobem. Šrouby se utahují pouhými 10 Nm. Také pořadí utažení je rozhodující proto, aby se obě integrované těsnicí chlopně neomačkaly.

Dalším příslibem kvality elastomerových těsnění Elring – Das Original představují kroužky vložky válce. Již několik let se zde používá peroxidem síťovaný fluorkaučuk (FPM), který není vidět, protože opticky není nápadný. Rozhodující výhodou tohoto speciálního elastomeru je vyšší teplotní stabilita a lepší odolnost vůči aktuálním a kvalitním chladicím kapalinám, které propojují výhody silikátových a bezsilikátových ochranných prostředků chladiče.

Pro rozlišení oproti peroxidem nesíťovaným kroužkům vložky válce jsou tyto na obalu označeny následovně: FPM-PX.

Tekuté těsnicí hmoty

Speciálně na D 2066 se nalézají některá místa utěsnění, jimž by měla být věnována zvláštní pozornost. Závit žhavicí cívky i závit plnicího hrdla oleje by měl být potřen tenkou vrstvou přípravku CurilTM T2 a poté být namontován. Dalším, ovšem podstatně větším místem utěsnění, je skříň setrvačníku. Zde se používá silikon DirkoTM HT, který má teplotní rozsah -60 °C až +285 °C (na 24 h až +315 °C). Protože na konci se jedná o velmi dlouhou těsnicí šňůru, doporučuje se použití Elring DirkoTM HT Profi Press, pomocí kterého může být nanesení provedeno rychleji a přesněji. Tenká vrstva silikonu se používá také u kolene s plnicím vzduchem.

Pro upevňovací matici žebrové řemenice se používá vysoce pevné spojení. Elring EL-Add 48 je anaerobní těsnicí hmota, která působí jako tekutá pojistka šroubu při nepřístupu kyslíku a výrazně zvyšuje svěrací sílu.

Toto jsou exemplární příklady toho, kde v motoru lze provést utěsnění pomocí tekutých těsnicích hmot. Nahlédnout do příslušného návodu na opravu je v každém případě nezbytné.

Dynamická těsnění

Na prvním místě jsou zde radiální hřídelové těsnicí kroužky pro klikovou hřídel.

Z důvodu dlouhé konstrukční doby motoru se nachází pro zadní místo instalace buď PTFE (polytetrafluorethen nebo teflon) hřídelový kroužek s protikroužkem nebo hřídelový kroužek, který běží přímo na klikové hřídeli. Hřídelové kroužky z PTFE nabízí Elring v obou rozměrech, tedy s různým vnitřním průměrem.

834.289, protikroužek

 

Pro přední těsnění hřídelového kroužku není určen protikroužek. Místo toho existuje možnost umístit přední kroužek klikové hřídele na klikovou hřídel do různých pozic pomocí speciálního nástroje. K tomu účelu musí být v zabudovaném stavu zjištěn stupeň opravy pro těsnicí kroužek klikovéhřídele. Vzdálenost jednotlivých pozic je vždy 3 mm.

Všechny kroužky klikové hřídele jsou pro utěsnění hřídele z PTFE, což znamená, že kroužek se na hřídel nasouvá suchý, tedy bez oleje. Utěsnění krytu motoru se provádí pomocí elastomeru.

Rozsáhlý servis

Mnoho podrobností a také čísla výrobků Elring a korespondující čísla dílů MAN lze na domovské stránce firmy Elring jednoduše zobrazit pomocí explozivního výkresu ve formátu PDF. V případě dalších dotazů k tomuto a jiným motorům můžete kdykoli kontaktovat specialisty firmy Elring, buď telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!