S 1. lednem 2020 se rozšířila povinnost platit mýtné u nákladních aut s hmotností nad 3,5 tuny a autobusů na dalších 868 kilometrů silnic I. třídy. Stalo se tak přes několikaletý odpor krajů, obcí i samotných autodopravců. Hrubý výnos z tohoto rozšíření ministerstvo dopravy odhaduje na 1 až 1,5 miliardy korun. Je zákonité, že tyto peníze budou muset zaplatit zákazníci silničních dopravců.
Pro ilustraci, kamion druhé nejekologičtější kategorie Euro V zaplatí na silnicích 1. třídy 2,15 Kč/km. To v případě trasy Plzeň – České Budějovice, která měří 112,5 km, znamená 242 Kč, na trase Brno – Svitavy zaplatí dopravce za stejný kamion 96 Kč, za cestu z Prahy do Kolína 70 Kč. Toto zvýšení daňové zátěže (a mýto není nic jiného než daň) se pochopitelně musí objevit na faktuře pro konečného zákazníka.
V této souvislosti generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř upozorňuje: „V souvislosti s podstatným rozšířením výkonového zpoplatnění naší silniční sítě je třeba otevřít debatu o výši silniční daně pro vozidla platící mýto. Aktuální sazba daně ztrácí pro tato vozidla své opodstatnění. I tato agenda bude v lednu součástí našeho jednání s ministryní financí Alenou Schillerovou.“
Komentáře