Spojková lamela Valeo typu TH

, 29 května 2019, 10:02

Spojková lamela Valeo nové generace typu TH je řešením, které přispívá ke snížení spotřeby paliva a ke splnění stále přísnějších emisních norem. Spojkové sady s lamelou tohoto typu jsou vyráběny pro prvovýrobu nákladních vozidel a autobusů a nyní jsou také dostupné pro aftermarket.

Spojková lamela Valeo typu TH

V současné době spojkové lamely nové technologie TH najdeme ve třech sadách nabízených firmou Valeo Service.

Nová a repasovaná sada Valeo Motory * Použití *
827512 – 827513 D11K (330HP do 450HP)              D13K (420HP do 540HP) Volvo Trucks FH – FM – FMX
DTI11 Euro 6 (380HP do 460HP) DTI13 (480HP do 520HP) Renault Trucks C, K, T
827561 – 827562 DC09 130 , DC09 126, DC09 127 Scania Coach L, K Series
827569 – 827570 DC13 149, DC13 141, DC13 148, DC131 55
* Informace uvedené v tabulce výše mají pouze orientační charakter. Podrobné informace o použití lze zjistit v programu TecDoc, srovnáním referenčních čísel Valeo Service a originálních čísel výrobců vozidel.

Odpověď na zvyšování emisních norem a omezování spotřeby paliva

V Evropě probíhá již více než 25 let velmi specifický závod. Závod výrobců nákladních automobilů a autobusů s evropskými zákonodárci, kteří zavádí další a další emisní normy. Od roku 1993 předepisuje EU stále přísnější emisní normy pro škodlivé látky, zejména pro oxidy dusíku, uhlovodíky, oxidy uhlíku a pevné částice. Úlohou výrobců nákladních automobilů je projektovat a zlepšovat již nabízené nákladní vozy tak, aby tyto standardy splňovaly. Zároveň probíhá ještě jedna bitva – mezi výrobci nákladních vozidel o co největší úsporu paliva. Odhaduje se, že náklady na naftu představují 40 % nákladů na provoz přepravní společnosti. Spotřeba paliva je proto jedním z hlavních faktorů ovlivňující výběr nákladního automobilu. Firma Valeo díky novému typu spojkové lamely typu TH přispívá k dosažení obou cílů – snížení spotřeby paliva a splnění emisních norem.

Zvýšené možnosti tlumení vibrací o 30 %, točivý moment až 3.500 Nm

Jednou z hlavních možností, jak redukovat spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého, je snížení otáček motoru čili tzv. „downspeeding“. Bohužel „downspeeding“ má také vliv na zvýšení vibrací motoru, což zvyšuje hluk a může také poškodit převodovku. Takže máme dilema: točivý moment vs. vibrace. Čím nižší je rychlost, tím vyšší jsou vibrace.

Dilema: kroutící moment vs vibrace
Dilema: kroutící moment vs vibrace

K vyřešení tohoto dilematu uvedla firma Valeo do nabídky spojkovou lamelu nové generace TH. Lamela TH se vyznačuje vyšší schopností tlumit vibrace až o 30 % ve srovnání s lamelou typu TG. Současně je schopna přenášet stejně vysoký točivý moment, podle konkrétní aplikace až do 3.500 Nm. Spojková lamela TH umožňuje snížit otáčky motoru o 200 otáček, což znamená úsporu paliva až o 3 %.

Krátká charakteristika spojkové lamely typu TH
Krátká charakteristika spojkové lamely typu TH

Jak je to možné? Tlumič vibrací lamely TH má zvětšený průměr z 254 mm na 285 mm ve srovnání s lamelou TG. Jaké jsou výhody většího průměru tlumiče vibrací? Umožňuje to lepší tlumení i při přenosu točivého momentu ve výši zmiňovaných 3.500 Nm, v závislosti na položce. Současně to snižuje úroveň vibrací a hluku. V některých případech lze dokonce rezignovat z použití dvouhmotového setrvačníku.

Porovnání průměru tlumičů vibrací v následujících technologiích: GD, TG, TH
Porovnání průměru tlumičů vibrací v následujících technologiích: GD, TG, TH

Navíc má lamela TH úhlový rozsah práce větší o 20 stupňů. To umožňuje optimální odfiltrování vibrací. Lamela TH využívá speciální pružinové sedlo patentované firmou Valeo, které omezuje zkroucení pružiny a zvyšuje spolehlivost celého systému.

Patentované sedlo pružiny ve spojkové lamele TH
Patentované sedlo pružiny ve spojkové lamele TH

Tlumiče vstupních vibrací jsou řešením známým z předchozích generací lamel. Zajišťují klidný chod motoru při volnoběhu. Tlumiče vibrací lamely TH se vyznačují nižší úhlovou tuhostí, což umožňuje účinnější tlumení vibrací. Co máme na mysli úhlovou tuhostí? Je to hodnota úhlu vychýlení tlumiče vibrací v důsledku použití určité hodnoty síly, která vzniká díky točivému momentu.

Úhlová tuhost a točivý moment v následujících technologiích spojkové lamely
Úhlová tuhost a točivý moment v následujících technologiích spojkové lamely

Podívejme se na třecí materiály. Povrch třecího materiálu lamely TH je menší než u lamely TG. To nemá žádný negativní vliv na funkci spojky. Valeo ve svých spojkách vždy používá stejný třecí materiál, bez ohledu na to, zda je vyrobená spojka určena do prvovýroby nebo pro aftermarket. Originální třecí materiál zajišťuje vysokou tepelnou odolnost a omezuje jev škubnutí spojky při jejím sepnutí. Nový design drážek, patentovaný firmou Valeo, použitý u lamely TH zvyšuje koeficient tření.

Srovnání konstrukce lamel v následujících technologiích: GD, TG, TH. Na fotografii vpravo je Valeem patentované drážkování třecího materiálu použitého u lamely TH.
Srovnání konstrukce lamel v následujících technologiích: GD, TG, TH. Na fotografii vpravo je Valeem patentované drážkování třecího materiálu použitého u lamely TH.

Perfektní řešení pro vozidla s automatickou převodovkou

Lamely TH, díky své mimořádné schopnosti tlumit vibrace, jsou ideální pro nákladní automobily a autobusy vybavené automatickou převodovkou. Jinými slovy tam, kde hlavním požadavkem pro konstruktéra spojky je vysoká tepelná odolnost a schopnost účinně tlumit vibrace při nízkých otáčkách.

Popularita nákladních automobilů vybavených automatickou převodovkou roste již několik let. Inženýři společnosti Valeo tento trend předpovídali a díky tomu nabízí Valeo spojkové lamely nové generace TH výrobcům nákladních vozidel jako originální vybavení pro vozy splňující Euro 6 a v budoucnu také Euro 7.

Nyní jsou tyto produkty také dostupné pro aftermarket. Stojí za zmínku, že spojky Valeo pro nákladní automobily a autobusy v Evropě poskytují dvouletou záruku bez omezení kilometrů.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!