V reakci na stále náročnější situaci na automobilových trzích, technologická skupina ZF Friedrichshafen AG urychluje svůj restrukturalizační program a strategickou reorganizaci. Rovněž přizpůsobuje své výrobní kapacity potřebám trhu. Zároveň jsou patrné první úspěchy programů na zlepšování výkonnosti. V první polovině roku 2025 se zvýšil upravený EBIT na 874 milionů eur (2024: 780 milionů eur) což odpovídá výrazně vyšší upravené marži EBIT, která činí 4,4 procenta (2024: 3,5 procenta).
Tržby z prodeje, v hodnotě 19,7 miliardy eur, byly výrazně nižší než předchozí rok (2024: 22 miliard eur). Tento prudký pokles je primárně výsledkem jednorázového efektu: převodu obchodní jednotky zabývající se výrobou nápravových sestav do společného podniku ZF Foxconn Chassis Modules GmbH, což vedlo k organickému poklesu tržeb o přibližně 2 procenta.
„ZF se nachází uprostřed nejrozsáhlejšího restrukturalizačního programu ve své historii. Plně se zaměřujeme na ziskovost, konkurenceschopnost a přípravu na výzvy budoucnosti,“ uvedl generální ředitel ZF Dr. Holger Klein při prezentaci půlročních výsledků za rok 2025 ve čtvrtek ve Friedrichshafenu. „Uvědomujeme si, že na naše zaměstnance klademe velké nároky. Jednáme s velkou odpovědností a také co nejvíce sociálně odpovědně. Je však také jasné, že naše odvětví se nachází v historicky náročné situaci, která nám ztěžuje obrat. Naše opatření ke zlepšení výkonnosti a restrukturalizaci společnosti však mají výsledky. I přes klesající tržby jsme dosáhli vyšších zisků. Stagnující globální výroba vozidel, pomalý rozjezd elektromobility a nejistota vyplývající z amerických cel znamenají nižší tržby a rostoucí náklady. Řešíme tyto problémy a urychlujeme náš restrukturalizační program. Je to těžká cesta, ale pro ZF je to ta správná.“
Klein zdůraznil, že společnost ZF již podnikla klíčové kroky v souladu se svou strategií „Strengthen our Strengths“, která byla zahájena v roce 2023. Společnost rozvíjí oblasti s pozitivními dlouhodobými vyhlídkami, jako jsou divize Chassis Solutions, Commercial Vehicle Solutions a Industrial Technology, stejně jako služby. Technologie jako autonomní kyvadlová doprava nebudou dále rozvíjeny. Aby se zvýšila efektivita ve všech oblastech, budou stávající programy zlepšování výkonnosti pro osobní a užitková vozidla sloučeny, převedeny do stálé výkonnostní organizace a rozšířeny na celou společnost. Budou také přezkoumány a upraveny firemní struktury. Kromě toho se u každé produktové skupiny posuzuje, zda dosahuje návratnosti kapitálových nákladů. To povede k dalším úpravám produktového programu.
Strukturální úpravy budou pokračovat
V rámci strukturálních změn ve společnosti ZF se nyní posuzují možnosti, které by prostřednictvím kooperativních vztahů nebo partnerství vytvořily nové příležitosti pro ziskovou divizi Electronics and Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).
„Aby se divize Electrified Powertrain Technology vrátila zpět na cestu k úspěchu a zajistila naši dlouhodobou konkurenceschopnost a připravenost na budoucí výzvy, je zapotřebí specifický restrukturalizační program,“ uvedl generální ředitel Holger Klein. To bude zahrnovat jasné sladění personálních kapacit s potřebami, včetně posouzení, které produkty lze vyrábět nákladově efektivně a na kterém místě, a rozhodnutí, které produkty bude společnost vyrábět sama a které bude nakupovat od externích dodavatelů. „Jsme si vědomi, že to bude pravděpodobně opět znamenat učinit bolestivá rozhodnutí. K tomuto procesu ale přistupujeme zodpovědně, abychom našli co nejlepší možná řešení pro všechny zúčastněné strany.“
Mezitím je dokončeno provozní vyčlenění společnosti ZF Lifetec, dříve divize Passive Safety Systems. Nyní úspěšně působí na trhu jako nezávislá značka. Vzhledem k tomu, že v dnešním ekonomickém prostředí nejsou ideální podmínky pro IPO nebo partnerství, ZF si i nadále ponechává otevřené všechny strategické možnosti pro optimální rozvoj společnosti a jejích zaměstnanců.
Personální kapacity budou postupně snižovány
V červenci loňského roku společnost ZF oznámila plány na reorganizaci svých poboček v Německu a úpravu personálních kapacit ve vizi dalšího oslabení poptávky na trhu. K 30. červnu 2025 zaměstnávala ZF po celém světě 157 845 lidí, což je o více než 2 procenta méně než na konci roku (161 631). V Německu se počet zaměstnanců ve stejném období také nominálně snížil o 2,6 procenta na 50 683 (konec roku 2024: 52 027).
Pokud jde o ekvivalenty plného úvazku (FTE), ZF od začátku roku 2024 snížila svůj celosvětový počet zaměstnanců o 11.200 FTE, včetně 5.700 FTE v Německu. Kromě toho dalších 4.700 FTE podepsalo dohody o částečném odchodu do důchodu nebo odešlo do řádného důchodu.
„Děláme pokroky a v tomto procesu snižování počtu zaměstnanců budeme i nadále jednat s co největší společenskou zodpovědností,“ říká generální ředitel Klein.
Vzhledem k vysoce dynamickým tržním podmínkám na některých místech nebo v některých divizích však nelze vyloučit možnost propouštění.
Zlepšení některých klíčových ukazatelů výkonnosti
Od ledna do června 2025 dosáhla společnost ZF tržeb ve výši 19,7 miliardy eur (2024: 22 miliard eur), což představuje pokles o 10,3 procenta. Po úpravě o vliv směnných kurzů a fúzí a akvizic byly organické tržby o 1,7 procenta nižší ve srovnání s první polovinou roku 2024. Skupina ZF dosáhla upraveného zisku EBIT ve výši 874 milionů eur (2024: 780 milionů eur), což odpovídá upravené marži EBIT ve výši 4,4 procenta (2024: 3,5 procenta). Upravený volný peněžní tok činí 465 milionů eur (2024: mínus 494 milionů eur). „V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsme zaznamenali výrazné zlepšení volného peněžního toku o přibližně 1 miliardu eur díky optimalizované výkonnosti a vysoce cíleným investicím. To pro naši společnost vytváří dodatečnou flexibilitu,“ říká finanční ředitel Michael Frick.
Čistý dluh k 30. červnu 2025 činil přibližně 10,5 miliardy eur. Poměr zadlužení činil 3,21x a rozsah likviditního prostoru společnosti k datu účetní závěrky činil přibližně 8 miliard eur. To zahrnuje nevyčerpaný revolvingový úvěr (RCF) ve výši 3,5 miliardy eur s dobou splatnosti do roku 2029.
Finanční aktivity posilují bezpečnost
V první polovině roku 2025 společnost ZF úspěšně vydala dluhopisy v celkovém objemu 1,25 miliardy eur s pětiletou splatností.
„Emise dluhopisů se setkala se silnou poptávkou na trhu, což ukazuje, že investoři i nadále věří v ZF,“ říká finanční ředitel Frick. „Nové dluhopisy nám poskytují větší spolehlivost pro plánování na nadcházející roky, a i více času na strategické přehodnocení společnosti.“
Výhled: ZF na IAA Mobility v Mnichově
Ve svém výhledu se generální ředitel Klein zmínil také o účasti společnosti ZF na veletrhu IAA Mobility v Mnichově. ZF bude na výstavišti v bavorském hlavním městě (hala A1, stánek D30) od 9. do 12. září. Mezi hlavními lákadly prezentovanými na stánku ZF bude koncept Chassis 2.0. Jedná se o technologický přístup, který využívá inteligentní a síťově propojené aktuátory k umožnění nových, softwarově řízených funkcí podvozku. Tyto funkce jsou do značné míry závislé na řešeních ZF „by-wire“, v nichž se zejména brzdy a řízení již nespoléhají na mechanické spojení mezi volantem a převodkou řízení nebo mezi brzdovým pedálem a brzdami.
V segmentu hybridních a plně elektrických pohonných technologií představí ZF novou platformu SELECT e-drive, která umožňuje výrobcům automobilů vybrat si z široké škály systémových a komponentních řešení. Mezi další lákadla patří nové systémy elektrického prodlužování dojezdu (range extender), které mohou pomoci překonat obavy řidičů elektromobilů z dojezdu, a koncept úspěšné osmistupňové automatické převodovky ZF, která nabízí vyšší účinnost a větší flexibilitu pro různé hybridní platformy.
Komentáře