V červnu stát na mýtném vybral 750 milionů korun, v červenci pak o osm milionů méně. Zatímco červen byl meziročně o 3,5 procenta silnější, červenec skončil v porovnání prakticky stejně.
"Ředitelství silnic a dálnic ČR získalo od začátku roku přes 5 miliard korun na poplatcích od nákladních vozidel na tuzemských silnicích. Meziroční stoupající trend je důležitý zejména z pohledu emisních typů vozidel, kdy tlak na obnovu vozových parků prostřednictvím výše zpoplatnění za šetrnější vozidla k životnímu prostředí zaznamenáváme a i přes to jsou čísla inkasa stále pozitivní," říká Soňa Křítková, pověřená generální ředitelka ŘSD ČR, které je provozovatelem tuzemského mýtného systému.
Letošní rok se v příjmech z mýta stále drží nad loňskem, za sedm měsíců je rozdíl + 2,9 procenta. I proto padla pětimiliardová hranice o šest dní dříve 29. července, zatímco loni až 4. srpna. Stále zůstává vyšší i počet autobusů na českých silnicích – turistická sezóna zvedla jejich počet už od května o dva tisíce proti normálu.
Podíl vozidel s motory v emisní kategorii Euro 5 na vybraném mýtě včervenci poprvé překročil hranici 60 procent. Změna vozového parku za ekologičtější auta zrychlila po roce 2011, kdy se zvýšení tarifů vyhnulo právě skupině Euro 5. Mimo pozitivní efekt to sebou ale nese trvalé snižování příjmů z mýtného.
Odhaduje se, že preferováním kategorie Euro 5 stát ročně přichází až o 2,5 miliardy korun. Od dosud vybraných 54 miliard korun je třeba odečíst náklady na dodávku a provozování mýtného systému – jednorázově 3,4 miliardy korun (bez DPH), které byly investovány do výstavby mýta a každoročně pak 1,9 mld. korun bez DPH, které stát platí za provozování mýta firmě Kapsch a dalším subdodavatelům jako ČSOB, Telefónica O2, HP, Eltodo nebo AŽD Praha. Mezinárodně uznávaný parametr poměru provozních nákladů k vybranému mýtu činí v průměru 22 procent.
Komentáře