Společnost ZETOR TRACTORS a.s. vykázala v hospodaření za rok 2016 zisk ve výši 102 milionů Kč před zdaněním. I přes kladný výsledek čelí brněnský výrobce traktorů odbytové krizi, která prostupuje již třetím rokem napříč trhy západního světa. Prodeje zemědělské techniky v Evropě se propadly, ve srovnání s rokem 2015, o 9%, což je nejhorší výsledek trhů od roku 2009.
Hospodaření společnosti ZETOR TRACTORS a.s. kopírovalo vývoj na poli celkových prodejů zemědělské techniky, společnosti se podařilo hospodařit s kladným výsledkem i navzdory nepříznivé situaci. Segment výrobců zemědělské techniky zaznamenal z pohledu objemu prodejů svůj dosavadní vrchol v roce 2013 a od té doby prodeje každoročně klesají. Rok 2016 byl ve srovnání s rokem 2015 horší o 9%, což představuje pokles v reálných hodnotách o 10 tisíc strojů.
„I přes klesající objemy prodejů se nám daří udržovat pozice na jednotlivých trzích a v některých oblastech dokonce posilovat, v loňském roce tomu bylo např. v Německu, Litvě, Slovensku aj. Dalším důležitým aspektem je, že společnost hospodařila s kladným výsledkem a stále investujeme finanční prostředky do rozvoje společnosti. Cíle společnosti se nemění, i nadále pracujeme na rozšiřování produktového portfolia, posilování pozic na západních trzích a využití potenciálu trhů nových,“ říká Lukáš Krejčíř, ředitel Finančního úseku ZETOR TRACTOR a.s.
Tržby společnosti ZETOR TRACTORS a.s. dosáhly v roce 2016 3,2 miliardy Kč, vyrobeno a prodáno bylo 3.144 strojů, z čehož 86% bylo vyvezeno do více než 40 zemí. Zisk společnosti dosáhl 102 milionů Kč před zdaněním. Společnost investovala do podpory R&D a prodeje a marketingu přes 200 milionů Kč.
„Průvodní jevy, které negativně ovlivňují celkovou situaci na trzích, jsou v posledních třech letech neměnné. Jedná se o pokles výkupních cen zemědělských komodit, zpřísňování emisních standardů u strojů a s tím spojené zdražování nových produktů a dotační politika, kdy zemědělci stále nemají možnost čerpat prostředky z těchto zdrojů,“ doplňuje Lukáš Krejčíř a dodává: „Oblastí zájmu ZETOR TRACTORS a.s. je udržet a posilovat pozice na evropských trzích, zejména v Evropě a v Severní Americe. Region však prochází odbytovou krizí, využíváme proto i potenciálu nových trhů. Jen od počátku loňského roku jsme vstoupili na 8 nových trhů v rámci Asie a Afriky, jednalo se např. o Írán, Myanmar, Izrael a nejnověji Zambii. S dalšími partnery jednáme.“
I nadále platí, že značka ZETOR dominuje v regionu zemí, které přistoupily do EU po roce 2004. Tedy v pásu zemí vedoucích od pobaltských států přes střední Evropu až po Balkán. Česko a Slovensko patří dlouhodobě k trhům, kde je ZETOR nejprodávanější značkou. Z pohledu podílu na trhu uspěla značka v loňském roce také v Polsku, Litvě a v Maďarsku. Za úspěch lze jednoznačně považovat posílení pozic v Německu. Dařilo se také v Rakousku, Velké Británii nebo v oblasti Skandinávie.
„V letošním roce očekáváme postupnou stabilizaci trhů, tedy zastavení či zmírnění propadů prodejů ve sledovaných teritoriích. V rámci plánu na rok 2017 usilujeme udržet a mírně vylepšit výsledek z roku 2016. Přijali jsme několik opatření, která mají zajistit dosažení cílů. Ať už se jedná o změny ve vedení společnosti či důraz na posílení pozic nových trhů,“ doplňuje Lukáš Krejčíř.
Komentáře