Flotila společnosti Eurofrigo se v minulých měsících rozrostla o sedm nových tahačů značky Scania 450 Top Line. Všechna nová vozidla jsou zařazena do programu Ecolution a tradiční přepravní společnosti by měla přinést především vyšší spolehlivost, komfort pro řidiče a v neposlední řadě úspory pohonných hmot.
Vozidla přebírali osobně jednatelé firmy Eurofrigo – slečna Kateřina Hanzlíková a pan Jan Koenigsmark, kteří mimo jiné prozradili více informací o společnosti Eurofrigo a jejím fungování.
Společnost Eurofrigo působí na trhu v České republice již druhé desetiletí a věnuje se logistice a mezinárodní i vnitrostátní dopravě. Naší specialitou je přeprava zboží s kontrolovanou teplotou od -25°C do 25°C, expresní on-time přepravy, včetně přepravy zboží vysoké hodnoty, což vyžaduje speciální bezpečnostní podmínky. Naši flotilu tvoří převážně chladírenské a mrazírenské návěsy. Přepravované náklady jsou pak napříč celým spektrem komodit od čerstvých květin, ovoce, zeleniny, chlazených až hluboce zmrazených potravin, po farmaceutika, elektroniku a další citlivé zboží.
Jak velká je vaše společnost?
Naše společnost je střední velikosti. Jsme bytostně přesvědčeni, že proto, aby trh v jakémkoliv oboru správně fungoval, potřebuje střední firmy. Zároveň jsme díky naší velikosti schopni přestát výkyvy na trhu a udržet si takřka osobní kontrolu nad všemi procesy v naší společnosti a poskytovat tím perfektní služby. Naše firma si zachovává dlouholetou kontinuitu, má svou bohatou historii, která nám pomáhá při všech ať už současných nebo budoucích rozhodnutích. Díky patří také obchodním partnerům, se kterými spolupracujeme dlouhodobě a kteří oceňují naši flexibilitu a precizní práci. Bez minulosti totiž nemůže existovat úspěšná budoucnost.
Je tedy asi zřejmé, že práce a společnost naplňuje většinu vašeho dne?
Budete se divit, ale není tomu tak. Jsme dva rovnocenní spolumajitelé, kteří se velice dobře doplňují a navzájem zastupují, když je potřeba, při každodenních úkolech. Proto nám zbývá čas se věnovat rodině a svým koníčkům, kterých máme hodně např. – kiteboarding, skydiving, potápění, snowboarding, freeriding, backcountry, wakeboarding, yachting, golf a další. Nechceme se utopit v práci, a proto třeba ani nemáme řidičský průkaz na kamiony, abychom nebyli v pokušení nahradit některého z řidičů v případě náhlého problému. Každý člověk umí něco jiného a mezi naše přednosti patří schopnost organizovat provoz firmy stejně tak jako vlastní volný čas. Přesto o řidičském průkaze začínám uvažovat. Dnešní moderní tahače jsou tak uživatelsky příjemné a komfortní, že je bez problému zvládá řídit i žena, což jsem si na testovacím okruhu sama ráda už několikrát vyzkoušela.
Jak vnímáte krizi, která již několik let trvá a ovlivňuje chod celé společnosti?
Krize samozřejmě ovlivňuje život každého z nás. Dopravní segment byl krizí zasažen velmi výrazně. Ceny paliv šly nahoru, nabídky odběratelů výrazně dolů, což všichni víme, a uprostřed této matice stály dopravní firmy. Mnohé zbankrotovaly, mnohé jsou na hranici přežití. Nám se podařilo situaci ustát a dále na trhu úspěšně fungovat především právě díky naší velikosti, nastaveným očekáváním a velmi pečlivému finančnímu plánování. Je za námi další zkušenost a důvod proč jsme do budoucna zvolili operativní leasing u části flotily.
Proč jste se rozhodli inovovat svůj vozový park?
V dnešní době se technologie posunuly neskutečným způsobem kupředu. Přinesená úspora pohonných hmot s programem Ecolution je výrazná, což jsme si nejprve ověřili při zkušebních jízdách. S novou flotilou jsme snížili spotřebu, chováme se odpovědně vůči životnímu prostředí, a na to, že máme „zelenou flotilu“ jsme pyšní. Dále předpokládáme pokles servisních nákladů, prodloužení servisních intervalů a naopak zkrácení prostojů vozidel. Díky Scania Fleet Managementu pak máme detailní kontrolu nad cestami našich řidičů.
Špičkové technologie a telematika jsou pro snížení spotřeby a nákladů zásadní, ovšem výsledek je vždy hlavně na samotných řidičích. Jak vaši zaměstnanci vnímají program Ecolution? A motivujete je nějakým způsobem k lepším výkonům?
Musíme konstatovat, že program Scania Ecolution nás v tomto ohledu opravdu překvapil. Pro velkou část zaměstnanců se stala snaha o co nejlepší výsledek téměř automatickou prioritou a touha přijet s co nejlepším výsledkem je vidět. Ukazuje se, že tato „hra“ je především pro mladší řidiče přínosem a doufáme, že i starší ročníky ji brzo vezmou za svou. V podstatě jim ani nic jiného nezbývá, neboť naše hodnocení řidičů je částečně založeno na procentním výsledku programu Driver Support. Konečně jsme totiž dostali do rukou nástroj, který dokáže férově ohodnotit snahu řidiče o úspornou jízdu, přestože samotnou spotřebu řidič není schopen vždy plně ovlivnit, vzhledem k hmotnosti nákladu, trase a dopravní situaci.
Máte s vozy Scania nějakou předchozí zkušenost?
Tahače Scania používáme od roku 2005 a jsme s nimi prostě spokojeni. Váže se k nim také jeden z našich firemních příběhů. Náš nejlepší řidič a zároveň zaměstnanec, který je s námi od samého založení společnosti, pan Jaromír Lelek, se Scanií R 500 V8 TopLine najezdil více jak 1.300.000 km bez nehod a bez vážnějších oprav. A proto jsme se rozhodli mu jako poděkování za jeho skvělou práci pořídit Scanii novou, na jeho přání černou R 450 TopLine v plné, komfortní interiérové výbavě. V naší jinak bílé flotile bude působit jako černá ovce, ale jen my víme, že je to právě naopak (smích).
Všechny nové vozy jste odebrali také s plným servisním kontraktem nebo minimálně s kontraktem údržbovým. Proč ta změna?
Po mnoha letech vlastní údržby se ukázalo, že pro menší a střední dopravní společnost je vlastní servis komplikovanou a rizikovou položkou. A protože máme v poslední době velmi dobrou zkušenost s fungováním Chrášťanského servisního centra, rozhodli jsme se údržbu svěřit profesionálům a tím stabilizovat nákladové položky na servis. Tato varianta nám umožňuje jednodušeji a přesněji plánovat náklady dlouhodobě.
Už v průběhu rozhovoru jednatelé naznačili, že jeden z nových vozů nahradí i skutečnou legendu v řadách společnosti Eurofrigo – osm let starou Scanii R 500 V8 TopLine. S tou za celou dobu jezdil pouze jediný řidič, pan Jaromír Lelek a nyní dostal možnost vybrat si nový vůz. Černá perla v jinak bílé flotile má luxusně vybavený interiér a bezesporu bude důstojným nástupcem dosluhující „vé osmičky“. A na nové zkušenosti za volantem moderního stroje se těší také Jaromír Lelek, který se za volant kamionu poprvé posadil před více než čtvrtstoletím.
Jako řidič jsem začínal ve dvaceti letech a mým prvním autem byla Tatra 111 – obrovské auto bez posilovačů, prostě stará klasika. I později jsem postupoval na Tatrách, protože jsem jezdil výhradně v rámci republiky s autojeřábem. Velká změna přišla, až když jsem přešel do mezinárodní dopravy, tam jsem vystřídal bezpočet vozidel, až jsem se před osmi lety dopracoval ke Scanii.
Byla Scania vaším prvním autem u společnosti Eurofrigo?
Určitě ne, řekl bych, že přišla až jako třetí nebo čtvrtá v řadě. Vystřídal jsem Man, Renault, Iveco a právě Iveco jsem dostal spíš jen jako přechodné řešení. Když jsem totiž skončil s Renaultem Magnum, vedení společnosti mi nabídlo, abych si vybral auto. A já jsem samozřejmě zvolil Scanii, protože se mi odjakživa líbila a moc jsem si ji chtěl vyzkoušet. To mi na základě mých výsledků schválili a já jsem se mohl těšit na první opravdu silný tahač. Věděl jsem, že dostanu Scanii V8 R 500. Když pak skutečně přišla, byl to nádherný pocit. Navíc v té barvě, opravdu krásný kus.
Vaše V8 letos slaví osmé narozeniny, společně jste najeli více než milion a tři sta tisíc kilometrů, přitom to na ní vůbec nejde znát. Je to dáno jen kvalitou tohoto vozu, nebo je třeba o něj více pečovat?
V každém případě se to bez péče neobejde. Samozřejmě se jedná o spolehlivé auto a vydrží skutečně hodně. Jenže pokud bych ho používal jen jako „lopatu“ a nezajímal se o to, jestli je špinavé nebo rozbité, asi by to dnes vypadalo jinak. Ale je v mém zájmu, aby to auto bylo spolehlivé, protože právě auto mi přináší živobytí. Vždy potřebuji, aby mě spolehlivě dovezlo na místo, abych mohl splnit úkoly, které mám. A nejdůležitější je samozřejmě bezpečnost – ze svých cest se chci vždycky vrátit domů. Myslím si, že řidič by měl mít k autu vztah. Pro mě osobně je to srdeční záležitost. Tahač je totiž vizitkou řidiče, vizitkou firmy a v neposlední řadě vizitkou značky samotné. Pokud by byla Scania otlučená, bylo by jasné, že nejsem dobrý řidič, protože se o ni nestarám. A že je dnes v takové kondici? Důvodů je několik a jedním z nich i fakt, že se na něm nestřídali řidiči. Já jsem se o něj navíc snažil pečovat, protože je to krásný pocit jet v silné a neblýskané Scanii.
Osm let a tolik kilometrů, to už je skutečně kus života. Nemrzelo vás, když jste se dozvěděl, že vé-osmička půjde pryč a vy dostanete nový tahač?
Samozřejmě, že mě to mrzí a ještě dlouho bude. Za tu dobu jsem si na ni zvyknul a jen těžko se dá popsat vztah, jaký jsem si k ní vybudoval. Je to kus mého života. Stroj, se kterým jsem trávil naprostou většinu svého času. Každý rok jsem za volantem této Scanie strávil určitě 300 dní. A když se vám auto stane domovem, ložnicí i kanceláří, pak se s ním těžko loučí.
Teď od firmy dostáváte novou Scanii, konkrétně R 450. Ne jen že je o osm let novější, ale hlavně technologie jsou na úplně jiné úrovni. Navíc je vybavena automaticky řazenou převodovkou. Co na váš nový pracovní nástroj říkáte?
Upřímně přiznávám, že z toho mám strach. Ano, jsem zvědavý, ale strach je v tuto chvíli silnější. Odjakživa jsem totiž zvyklý jezdit s manuálním řazením. Když jedu, tak poslouchám motor, dívám se dostatečně před sebe a vím, kdy mám podřadit, kdy naopak řadit nahoru a jízdu přizpůsobuji typu silnice i nákladu. Automat si to na druhou stranu vyhodnocuje jinak a někdy mi připadá, že se motor zbytečně přetáčí, jindy bych zase sám už dávno podřadil. V dobrých padesáti procentech případů bych určitě řadil jinak než automat. Ale chci si ta to zvyknout a hlavně chci toto auto pochopit. Rád bych se s ním sžil stejně jako s předchozím tahačem, který byl na cestách doslova součástí mého já. Zatím se ale trochu bojím a nestydím se to říct.
Už víte, kam poprvé vyrazíte s novým tahačem?
Ano, na 99% pojedu do Anglie. A už teď se trochu bojím nakládání na vlak. Je to úplně nové krásné auto a nerad bych ho hned při první cestě odřel.
Nové auto nemá jen automaticky řazenou převodovku, ale je vybaveno všemi prvky programu Ecolution. Jak se těšíte na fakt, že vaše jízda bude pod neustálým dohledem systémů? A že vám budou školitelé říkat, jak se máte k autu chovat?
Jak se chovat k autu, to určitě vím. Ale rady, jak s autem zacházet, ty rád přijmu. Vždy jsem otevřený novým nápadům a rád si nechám poradit. Pokud něco neznám a nerozumím tomu, byl bych sám proti sobě, kdybych se nezeptal a rady nepřijímal. A když otevřeně říkám, že mám obavy z automatu, tak zároveň dodávám, že o něm chci vědět co nejvíc. Pak vše v praxi vyzkouším a následně můžeme prodiskutovat, co se povedlo a co naopak nepovedlo. To je přece úžasná příležitost, jak se naučit něco nového.
Komentáře