Surgut, hlavní ruské město ropy. Zdejší klimatické a terénní podmínky neumožňují konvenční výstavbu cest, ropovodů a speciálních zařízení.
Technické prostředky, včetně nákladních vozidel, jsou zde neustále testovány a vyhodnocovány a úspěšné výrobky se stávající významnou referencí pro všechny ostatní těžební společnosti nejen na území západní Sibiře.
Důležitou zkouškou prošel i nový model TATRA PHOENIX, který je pokračovatelem legendárních nákladních vozidel značky TATRA, značky, která má v Rusku pomník „za zásluhy“. Výsledky dosažené při náročných testech byly vstupenkou do tendru pro Surgutněftěgaz a v soutěži na vozidla s pohonem 8×8 TATRA zvítězila. Další dodávka půjde navíc společnosti TATNĚFŤ. „Vítězný tendr na vozidla 8×8 pro Surgutněftěgaz je pro Tatru významným mezníkem při vstupu modelové řady TATRA PHOENIX na ruský trh“ potvrzuje Jan Mesarč, ředitel prodeje a marketingu pro východní trhy. „Díky provozním testům jsme si ověřili, že Tatra umí nabídnout technické řešení i pro kapalinou chlazené motory v náročných sibiřských klimatických podmínkách. S touhle moderní produktovou řadou budeme umět uspokojovat požadavky náročných zákazníků, kteří návrat tradiční značky vítají“, dodává Mesarč.
Tatrovky byly v Surgutu vždy důležitým pomocníkem. Prodeje nákladních vozidel TATRA společnosti Surgutněftěgaz dosáhly od roku 1995 počtu téměř 1400 vozidel. Nejúspěšnějším rokem byl rok 2001, kdy TATRA vyhrála tendr na 250 vozidel. Od roku 2006 ale začaly dodávky postupně klesat, v letech 2011 – 2013 došlo v dodávkách pro jednoho z největších ruských těžařů k nepříjemnému výpadku. Nyní se tradiční značka v podobě modelové řady TATRA PHOENIX na trhu Ruské federace znovu zabydluje.
Modelová řada TATRA PHOENIX
Rodina vozidel řady TATRA PHOENIX se necelé tři roky od zahájení její výroby ve spolupráci s nizozemskou automobilkou DAF TRUCKS postupně rozrůstá. Vcelku logicky byly první verze cíleny na domácí trh – Českou republiku a Slovenskou republiku. Poté následoval intenzivní vývoj dalších variant vozidel pro klíčové trhy, jakými jsou Rusko a Austrálie.
Modelová řada TATRA PHOENIX, která získala na výstavě Kom Trans 2013 ocenění „Inovace roku 2013“, využívá modernizované unikátní tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Nejdůležitější modernizací podvozku byla implementace vzduchového odpružení všech náprav, což zásadním způsobem ovlivnilo jízdní vlastnosti vozidel směrem ke zvýšení komfortu a zrychlení přepravy v terénu. Díky partnerství s DAF TRUCKS získal model TATRA PHOENIX prostornou kabinu (řada CF) a moderní 12,9litrový, šestiválcový motor PACCAR MX ve výkonových verzích 265, 300, 340 a 375 kW. Úspornost a spolehlivost jsou hlavními benefity, které zákazník s tímto kapalinou chlazeným motorem získá. Zejména provozní náklady ve formě snížené spotřeby pohonných hmot přesvědčily i ty nejzarputilejší fanoušky vzduchem chlazených motorů TATRA. Hnací trakt dotváří k plné spokojenosti uživatelů manuální nebo automatizovaná, 16rychlostní převodovka ZF a jedno- případně dvourychlostní sestupný převod TATRA. Novinkou, která probíhá intenzivním testováním v provozních podmínkách, je také šestirychlostní převodovka Allison, jejíž použití je striktně vyžadováno u australských zákazníků a stále častěji i u těžařských firem v Rusku.
Adaptace vozidel TATRA PHOENIX pro ruský trh
Z pohledu řešení vozidel TATRA pro ruský trh byla věnována maximální pozornost a péče vývoji a nalezení prvků zaručujících provozuschopnost a startovatelnost kapalinou chlazených motorů PACCAR, což vyžaduje zcela odlišná řešení než vzduchem chlazené motory TATRA. Byl tak navržen celý soubor opatření nazývaný „Arctic kit“, přičemž použití jednotlivých prvků této „sady“ lze nabízet a kombinovat dle požadovaných klimatických podmínek jednoduše řečeno podle toho, v jak velkých mrazech bude vozidlo provozováno. „Arctic kit“ obsahuje položky jako vyhřívaný palivový filtr, přídavné čerpadlo paliva, nezávislé topení pro ohřev chladicí kapaliny a předehřev motoru, předehřev spodního víka převodovky, předehřev skříně baterií napojený na chladící okruh motoru (tím pádem jsou baterie vyhřívány i během jízdy), elektrickou nabíječku baterií s možností napojení na externí elektrickou síť, elektrický předehřev bloku motoru, vyhřívané hadice vedení kapaliny AdBlue, předehřev nádrže AdBlue atd. V podstatě povinností je pro Rusko použití nezávislého vzduchového topení v kabině řidiče a v neposlední řadě je pak ve standardní nabídce i tzv. „dečka“ na přední kapotu a nárazník zaručující jednak dodatečnou izolaci přední části kabiny, jednak odstínění chladiče od přímého náporu mrazivého vzduchu.
Zkoušky všech prvků i vlastních prototypů proběhly ve dvou fázích. V té první, tuzemské, se ověřovala funkčnost všech prvků „Polární sady“, a to jak v mrazicím boxu zkušebny vozidel TATRA TRUCKS a.s., tak následně v mrazicích laboratořích na Slovensku, kde bylo zkoušeno celé vozidlo až do teplot minus 45°C. Zde se celé vozidlo za celý den v laboratoři „vymrazí“ na cílovou teplotu (postupně -20°C, -32°C a -45°C) a následně se zkouší startovat. Při teplotách pod -32°C se již musí minimálně 30 minut využívat nezávislého vodního topení k předehřevu motoru, chladicí kapaliny a skříně baterií.
Druhou fází zkoušek pak byly testy přímo v reálném provozu v Rusku, a to opět ve dvou postupných krocích. První vozidlo, které bylo do Ruska ke zkouškám posláno, nese označení 8P5R32 a je představitelem nejnižší hmotnostní kategorie sklápěčů 6×6 do celkové hmotnosti 30 tun (svou specifikací se jedná víceméně o náhradu populárních vozidel T 815 S01). Bylo osazeno motorem
o výkonu 265 kW, manuální převodovkou ZF, jednostupňovou převodovkou TATRA a listovým pérováním na zadních nápravách. Samozřejmostí bylo osazení kompletním „Arctic kitem“ a výfukovými plyny vyhřívanou jednostranně sklopnou korbou. Vozidlo bylo ve spolupráci s ruským dealerem ATT Moskva předáno provozovateli Avto-Kvin v Nižněvartovsku a zkoušky byly zahájeny v lednu 2013. Termín zkoušek byl stanoven tak, aby pokryl jak nejsilnější zimu a mrazy, tak následně i jarní blátivé období a nakonec začátek léta, kdy je na komunikacích značná prašnost. Po ukončení sledovaného provozu (během 6 měsíců zkoušek vozidlo najelo 43 000 km, z velké části s přívěsem) je vozidlo stále intenzivně využíváno a při poslední kontrolní návštěvě v lednu 2014 mělo najeto přes 90 000 km bez vážnějších poruch a závad. Avto-Kvin na základě úspěšných testů zakoupila další dva sklápěče TATRA PHOENIX.
Na základě dohody mezi TATRA TRUCKS a.s., dealerem ATT Moskva a společností Surgutněftěgaz pak byl na konci října 2013 zahájen druhý test. Oproti první zkoušce bylo tentokrát připraveno vozidlo z opačného konce produktové řady TATRA PHOENIX, a to jednostranný sklápěč v provedení 8×8 (typ 8P5R46) s celkovou hmotností 50 tun (užitečná 32 tun), nápravami s redukcemi v kolech a s dohušťováním pneumatik, motorem o výkonu 340 kW, manuální převodovkou ZF a dvoustupňovým přídavným převodem TATRA. V kombinaci s plným „Arctic kitem“ a vyhřívanou korbou se jedná o skutečnou „vlajkovou loď“ a téměř maximum toho, co lze v řadě TATRA PHOENIX nabídnout (konfiguraci lze ještě vylepšit motorem 375 kW a automatizovanou převodovkou ZF As Tronic nebo plně automatickou převodovkou Allison).
„Test v Surgutu je skutečnou „zkouškou ohněm“ nebo možná spíše „ledem“, a to nejen z pohledu klimatických podmínek. Vozidlo je zařazeno do vachtového systému s řidiči, kteří se v pravidelných směnách střídají. Nasazení vozidel je prakticky nepřetržité, o čemž svědčí i proběh vozidla, které za tři měsíce provozu najelo již více než 60 000 km! Každých 30 000 km se provádí pravidelné inspekce technikem společnosti TATRA TRUCKS. Celý test je naplánován na dobu 6 měsíců, během kterých tatrovka absolvuje v těchto velmi náročných podmínkách kolem 120 000 km,“ uvádí ing. Radomír Smolka, technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS a na závěr dodává: „Je samozřejmé, že veškeré poznatky a zkušenosti z provozu nejen zmíněných zkušebních vozidel, ale i ostatních vozidel řady TATRA PHOENIX již do Ruské federace prodaných (ne však do takto extrémních podmínek), jsou důležité nejen pro konstruktéry, ale prakticky pro všechny zaměstnance TATRA TRUCKS, neboť na kvalitě (nejen konstrukční) záleží budoucnost prodejů na našem tradičním prodejním teritoriu.“
TATRA TRUCKS a.s.
Akciová společnost TATRA TRUCKS vlastní světoznámou kopřivnickou automobilku od března 2013, kdy získala podnik v dražbě po problémech s provozním financováním v roce 2012. Novým vlastníkům (čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera) a jejich klíčovým manažerům (předseda představenstva Petr Rusek odpovědný za obchod a místopředseda představenstva Radek Strouhal odpovědný za finance) se podařilo v první polovině roku 2013 obnovit výrobu a získat zpět elementární důvěru bank i subdodavatelů.
K 1. říjnu 2013 nastoupil do funkce generálního ředitele TATRA TRUCKS a.s. zkušený krizový manažer Petr Karásek, který předtím společně s dalšími odborníky připravil strategii stabilizace a dalšího rozvoje podniku. Pod jeho vedením ve společnosti TATRA TRUCKS a.s. již čtvrtý měsíc úspěšně probíhá schválený plán restrukturalizace, v rámci které již společnost zeštíhlila o více jak 100 pracovních pozic. K 1. 1. 2014 zaměstnává 952 zaměstnanců v mateřské společnosti a necelých 600 v dceřiných společnostech zaměřených na slévárenství a kování.
Celkové předběžné tržby TATRA TRUCKS a.s. za rok 2013 jsou ve výši 10,9 mil. EUR. V roce 2013 se TATRA TRUCKS a.s. podařilo vyrobit 763 kompletních vozidel (nejvíce od roku 2008) a prodala 722 vozidel. Pro rok 2014 plánuje společnost průběžný nárůst produkce i prodejů.
Komentáře