MAN zahajuje sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel

19 června 2025, 19:33

Společnost MAN Truck & Bus zahájila sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel. Generální ředitel MAN Alexander Vlaskamp a člen výkonné rady MAN pro výrobu Michael Kobriger spolu s Manfredem Weberem, poslancem Evropského parlamentu a předsedou EPP, dali produkci v mnichovském závodě zelenou. Od nynějška se budou elektrické i naftové nákladní vozy vyrábět v plně integrovaném smíšeném výrobním procesu na stejné lince.

MAN zahajuje sériovou výrobu elektrických nákladních vozidel

„Budoucnost MAN začíná teď“

Alexander Vlaskamp: „Zahájení sériové výroby našich elektrických nákladních vozidel je historické. Znamená to zlom v naší historii! Budoucnost MAN začíná právě teď, v tomto okamžiku. Celý tým MAN je hrdý na to, že aktivně utváří přechod z dieselového na elektrický pohon. Naše vysoce účinné elektrické nákladní vozy promění lokálně bezemisní nákladní dopravu v realitu. To je nesmírně důležitý krok k dosažení našeho cíle, kterým je do roku 2050 neutrální provoz z hlediska emisí CO2. Skutečnost, že můžeme elektrické nákladní vozy vyrábět na stejné výrobní lince jako naše nejmodernější dieselové nákladní vozy, nám také dává obrovskou flexibilitu a zvyšuje efektivitu výroby.“ Pokračuje: „Investovali jsme téměř 400 milionů eur do výzkumu a vývoje, abychom mohli nabízet naše portfolio konvenčních nákladních vozidel i s bateriově-elektrickým pohonem. Řada sahá od 12 do 50 tun a zahrnuje vše od vozidel pro svoz odpadu až po dálkové kamiony. Udělali jsme si svůj domácí úkol. Naším cílem je dodat prvních 1.000 elektrických nákladních vozidel do konce roku. V závislosti na jejich využití a skladbě zdrojů elektrické energie by se tím ušetřily emise CO2 srovnatelné s emisemi malého města. To je obrovský kladný faktor! Politici nyní musí nastavit správný směr, pokud jde o rozšiřování infrastruktury a stanovování cen CO2, aby nárůst elektromobility i nadále nabíral na obrátkách.“ 

Manfred Weber k tomu dodává: „Inovace a technologie nejsou jen klíčem k evropskému hospodářskému úspěchu a mezinárodní konkurenceschopnosti, ale jsou také zásadní pro sladění cílů hospodářské a klimatické politiky. MAN je se svým elektrickým nákladním vozem průkopníkem a ukazuje, jak může vypadat nákladní doprava s nižšími emisemi.“ 

Mnichov připraven na elektromobilitu: diesel a elektromobil na stejné trati

Michael Kobriger, člen představenstva pro výrobu a logistiku: „V tomto desetiletí investujeme do přechodu na elektrifikaci našich evropských závodů přibližně jednu miliardu eur – velká část z toho v Německu. To je také silný signál průmyslové politiky pro Bavorsko jako sídlo podnikání, protože aktivně utváříme transformaci v Norimberku a Mnichově.“ 

Transformace je nyní v hlavním závodě MAN jasně viditelná. Maximální výrobní kapacita v současnosti činí přibližně 100 nákladních vozidel denně, bez ohledu na typ pohonu. Výroba jednoho nákladního vozidla trvá přibližně osm hodin. 

„Výrobu elektrických nebo naftových nákladních vozidel na jediné lince lze flexibilně přizpůsobit vývoji trhu a vozidla lze vyrábět přesně v pořadí, v jakém si je zákazníci objednají. Tento inovativní koncept je doprovázen rozsáhlými změnami na montážní lince i v dodavatelském řetězci a logistice,“ říká Kobriger. 

Například zatímco spalovací motory jsou zpočátku vybaveny nápravami, nádržemi a výfukovými systémy, elektrické modely jsou místo toho vybaveny dvěma bateriemi pod kabinou spolu s dalšími elektrickými komponenty – tzv. powerpackem. Pro tuto transformaci bylo v oblasti vysokonapěťové technologie proškoleno více než 5.000 zaměstnanců.

Montáž E-Powerpacku 

700 prodaných elektrických nákladních vozidel – dojezd až 740 kilometrů bez nabíjení

Před zahájením sériové výroby společnost MAN vyrobila a dodala zákazníkům téměř 200 elektrických předsériových nákladních vozidel. Tato vozidla již v reálném provozu na evropských silnicích najela přibližně dva miliony kilometrů – některá s denními vzdálenostmi až 850 kilometrů a velmi nízkou průměrnou spotřebou 97 kWh na 100 kilometrů. MAN již obdržel přibližně 700 objednávek na elektrické nákladní vozy. Elektromobil je obzvláště atraktivní pro použití v automobilové logistice, mimo jiné proto, že tahač návěsů Ultra-Lowliner je na trhu jedinečný s výškou návěsu pouhých 950 mm a rozvorem 3,75 metru. To znamená, že je možná i plně elektrická přeprava s vnitřní ložnou výškou tři metry. Elektrický Ultra Lowliner se již používá ve Wolfsburgu a Bavorsku pro zásobování automobilů na různých profilech tras. 

Další výhodou eTrucku jsou jeho tři až šest modulárních baterií NMC, které pocházejí z norimberského závodu MAN a nabízejí celkovou hrubou kapacitu až 534 kWh. To znamená, že lze bez dobíjení ujet až 500 kilometrů. Pro ještě delší dojezd je k dispozici volitelná sedmá baterie, která umožňuje ujet až 740 kilometrů na baterii bez dobíjení.   

Také průkopník v oblasti elektrických autobusů 

MAN již nyní nabízí nejen nejširší sortiment elektrických nákladních vozidel, ale také elektrické autobusy. Jen pro elektrické nákladní vozidla existuje více než milion možností konfigurace, což poskytuje řešení šitá na míru pro všechny běžné dopravní aplikace. MAN je již nějakou dobu lídrem na evropském trhu s elektrickými městskými autobusy, které se vyrábějí v jeho závodě v polských Starachowicích, a byl také prvním evropským výrobcem, který v Ankaře představil elektrický autokar. V evropských městech je v současné době v provozu více než 2.500 autobusů MAN s bateriově-elektrickým pohonem. V novém modelovém roce budou tyto autobusy, stejně jako nákladní vozidla, vybaveny bateriemi z Norimberku. MAN investoval 250 milionů eur do výstavby závodu na výrobu bateriových bloků.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!