Nejen diváci, ale především závodníci a týmový personál musí mít zajištěnou dostatečnou míru bezpečnosti při závodech tahačů na okruzích FIA.
Vedle aktivních prvků bezpečnosti závodních tahačů je třeba vyzvednout též pasivní stránku ochrany pilotů. Do ní se počítá především velmi bezpečná stavba vlastních závodních speciálů. Jednotlivé komponenty, podvozek, motor, nápravy a kabina vychází ze sériové výroby, která splňuje náročné podmínky bezpečnosti provozu. Například kabiny a celá těžké nákladní vozidla prochází velmi důslednými testy v nichž nechybí ani ty nárazové. V případném střetu s překážkou musí jednotlivé komponenty vozidly vykázat takové vlastnosti, aby bylo možno zajistit přežití řidiče a posádky vozu a též minimalizovat jejich zranění.
Jedním takovým neplánovaným „crash testem“ prošel závodní speciál MAN TGS maďarského závodníka Benedeka Majora hned v prvním kole prvního pohárového závodu v belgickém Zolderu. Nezaviněná strkanice a zadní část soupeřova tahače katapultovala Benedekův speciál téměř až nad kabiny tahačů soupeřů, aby jej vzápětí obrátila zcela čelně proti betonové bariéře. Sprintující závodní tahač v plné rychlosti v druhé polovině startovní rovinky kolidoval čelně s betonovou zábranou vytyčující krajnici trati.
Po strašlivém nárazu byl tahač zcela demolován, jeho trosky byly rozesety po celé startovní rovince avšak díky pevné a prověřené stavbě kabiny zůstal vnitřní prostor posádky natolik nedeformovaný, že pilot, nejmladší člen startovního pole, sedmnáctiletý Major Benedek mohl velmi rychle a hlavně „po svých“ opustit vrak svého speciálu. Na první pohled hrůzostrašná havárie se obešla nejen bez zjevného fyzického zranění pilota, ale dokonce bez jakýchkoliv šrámů.
Při vší hrůze a děsu je havárie aspirující na incident roku 2013 v závodech tahačů na okruzích FIA jasným důkazem odolnosti a bezpečnosti vozidel MAN, a to nejen těch závodních. Benedek Major měl štěstí v neštěstí – seděl totiž ve speciálu postaveném na základě sériové produkce vozidel MAN modelové řady TGS.
Komentáře