Společnost Santa Trans, která zajišťuje distribuci nápojů společnosti Kofola a je její dceřinnou společností, převzala v měsíci červnu dvanáct nových nákladních vozidel Volvo FM v provedení Euro 5. Tato dopravní společnost, která najezdí se svými nákladními soupravami téměř 250.000 kilometrů ročně, má ve své flotile 80 nákladních vozidel Volvo.
Vývoj společnosti Santa Trans je odrazem vývoje samotné Kofoly – a to platí jak o začátcích, tak i o dnešním velmi úspěšném fungování. Ony začátky, jak říká Jiří Hartman, byly u obou společností velmi skromné. „Brzy poté, co se Kofola opět objevila na trhu, bylo nutné začít řešit její distribuci. To se díváme zpět do roku 1997, kdy jsme začínali s vozovým parkem několika starých liazek a doprava fungovala bez nadsázky tak, že se ve dne jezdilo a v noci opravovalo. Takovýmto způsobem jsme fungovali až do roku 2003, kdy jsme došli jsme do stádia, kdy bylo třeba celý systém dopravy změnit, a my jsme vypsali svoje první výběrové řízení na nákladní vozidla. Společnost Volvo Trucks jej tehdy vyhrála a my jsme učinili první objednávku 30 nákladních vozidel Volvo. Postupně jsme se rozrůstali a v současnosti máme vozový park 80 vozidel zde v České republice a 25 v rámci naší dceřinné společnosti Santa Trans SK na Slovensku a fungujeme jako standardní dopravní firma. To znamená, že objem zakázek pro společnost Kofola už tvoří pouze cca 70% našeho objemu přepravy, zbylých 30% realizujeme pro jiné zákazníky. Protože zajišujeme zejména vnitrostátní distribuční přepravu, objednáváme všechna vozidla Volvo v provedení FM."
Výhody silné servisní sítě
Jakým způsobem firma Santa Trans, která sídlí v moravskoslezského pohraničí ve městě Krnově, poměrně stranou od hlavních dopravních tras, servisuje svůj vozový park? Jiří Hartman k tomu říká: „My jsme si v průběhu naší činnosti vybudovali zde v sídle společnosti servisní zázemí pro svoji flotilu, máme vyškolené lidi, servisní přípravky a vlastní diagnostiku. Část oprav si pro proto řešíme vlastními silami. Nicméně situace se zásadně změnila tím, že společnost Volvo Trucks vybudovala sít svých Volvo Truck Center. Naším domovským je Volvo Truck Centrum v Olomouci, ale domovské není možní to správné slovo, protože domovská jsou vlastně všechna. Máme totiž podepsanou smlouvu se všemi, a tak opravy a údržbu řešíme v kterémkoliv z nich podle potřeby a vytížení našich aut. Je to obrovská výhoda, protože víme, že všude dostaneme stejnou kvalitu a vysoký standard služeb. My tak můžeme našim řidičům plánovat opravy a údržbu přímo na trase například v rámci čekání na vykládku. Vybudování sítě Volvo Truck Center považuji za velký kvalitativní skok v nabídce společnosti Volvo Trucks a je to i jeden z důvodů proč z původě dvouznačkové flotily přecházíme pouze na Volvo."
Bezkonkurenční Dynafleet
Druhým podobným skokem je v očích Jiřího Hartmana systém Dynafleet druhé generace. On sám k tomu říká: „Naše společnost byla jednou z úplně prvních, která před více než deseti lety systém Dynafleet – tehdy jeho první generaci – do svých vozidel montovala. Tehdy bylo sledování vozového parku v začátcích a tomu samozřejmě systém odpovídal. Dnes je to naprosto o něčem jiném. My jsme do svých vozidel začali objednávat balíček Fuel Check a začali jsme využívat systém reportů jednotlivých řidičů. Výsledek je jednoznačný – spotřeba paliva napříč celou flotilou šla poměrně významně dolů. Dynafleet se nám rozhodně vyplatí a my jej nyní objednáváme i na naše starší vozidla. Systém reportů nám totiž umožnuje systematickou práci s řidiči. Díky Dynafleetu nejen víme, jak jsou na tom z hlediska spotřeby, ale dokážeme rozklíčovat i jejich jízdní styl a dobré i špatné návyky. A když neco dokážete popsat a změřit, můžete s tím dále pracovat. My jsme na základě výstupů ze systému Dynafleet provedli už dvě vlny školení řidičů a je to investice s velmi rychlou návratností."
Komentáře