Současná jednání v Bruselu naznačují, že pilíře každodenní mobility, zásobování a oprav mohou být v Evropě otřeseny. Situace se může silně dotknout firem z aftermarketu.
Dobré úmysly, špatné dopady?
V březnu 2025 zveřejnila Evropská komise zprávu o dekarbonizaci podnikových vozových parků a zároveň oznámila, že do konce roku předloží legislativní návrh. Zatímco cíl – klimatická neutralita a snížení emisí CO₂ – se zdá být správný a žádoucí, metoda navrhovaná zákonodárci vzbuzuje stále větší kontroverze. Proč? Některé zúčastněné strany předložily myšlenku zavedení povinných úrovní nákupu vozidel s nulovými emisemi (ZEV) pro podniky působící na evropském trhu. Co to znamená? Určité procento vozového parku společnosti by musela tvořit vozidla s nulovými emisemi.
Zástupci nezávislého automobilového trhu, včetně Mezinárodní federace nezávislých automobilových distributorů (FIGIEFA), se proti této koncepci vyslovili. Jejich postoj je jasný: nucení k elektrifikaci vozových parků by mohlo vést k velkým logistickým potížím, zvýšení nákladů, a dokonce ke ztrátě konkurenceschopnosti tisíců evropských podniků.
Flotily pohánějí Evropu – a to doslova
Představte si společnost, která se zabývá velkoobchodní distribucí autodílů. V Evropě je více než 20.000 takových podniků, které zaměstnávají celkem více než 330.000 lidí a obsluhují síť více než 300.000 autoservisů – nezávislých i autorizovaných. Každý den se stovky tisíc zásilek dílů musí dostat od velkoobchodníků do autodílen během několika hodin, často i několikrát denně. To je možné jen díky výkonným flotilám dodávek a osobních automobilů, které denně urazí stovky kilometrů.
Tyto flotily jsou srdcem nezávislého automobilového trhu. Bez nich se opravy zpožďují, vozidla zákazníků stojí v servisech a dodavatelský řetězec se rozpadá. Proto je tak důležitá nepřetržitá provozní připravenost vozidel neboli tzv. uptime. V současné době se trh s náhradními díly podílí na provozuschopnosti více než 24 milionů vozových parků v EU, čímž se ročně ušetří 230 milionů servisních hodin.
Dekarbonizace ANO – ale ne za každou cenu
Nikdo nezpochybňuje potřebu environmentálních opatření. Problém nastává, když se ambiciózní klimatické cíle střetnou s tvrdou provozní realitou, zejména v malých a středních podnicích.
Průzkum FIGIEFA mezi téměř 100 subjekty působícími na aftermarketu ukazuje, že 95 % z nich hodnotí dopad návrhů Komise na své podnikání negativně. Důvody?
- Nedostatek nabíjecí infrastruktury, zejména v malých městech a venkovských oblastech.
- Příliš dlouhá doba nabíjení, která prodlužuje prostoje vozidla a snižuje produktivitu.
- Nedostatečný dojezd a užitečné zatížení elektrických vozidel, která nesplňují požadavky na dlouhé trasy, těžké náklady a intenzivní vytížení.
- Vysoké investiční náklady, zatěžující zejména malé a střední podniky, spojené s nákupem vozidel a dobíjecí infrastruktury.
Pro společnosti působící v oblasti logistiky, maloobchodu nebo služeb představují povinné kvóty ZEV nejen výzvu, ale i riziko ochromení podnikání.
„Jako FIGIEFA bychom chtěli zdůraznit, že jsou zapotřebí značné dodatečné investice jak do dražších vozidel (dodávek a osobních elektromobilů – BEV), tak do dobíjecích stanic. Stejně jako každá soukromá společnost musí i velkoobchodníci s náhradními díly pečlivě analyzovat rentabilitu takových investic. Vzhledem k tomu, že zatím neexistují podmínky pro rovnocenné využívání elektromobilů, je návratnost investic v této chvíli příliš nejistá. FIGIEFA se domnívá, že je úkolem veřejných orgánů zajistit odpovídající podmínky a ne nutit společnosti do nevhodných investic,” říká Sylvia Gotzen, generální ředitelka FIGIEFA.
„Udržitelná transformace v dopravě není jen otázkou cíle, ale také způsobu, jak se k němu dostat. Zavedení povinných nákupních kvót pro elektromobily bez předchozí přípravy infrastruktury, poprodejního trhu a servisního zázemí se podobá snaze postavit dům bez základů. Pokud chceme, aby změna byla účinná a udržitelná, musíme jednat inkluzivním způsobem, který zohlední rozmanitost potřeb podniků a tržní realitu – zejména těch společností, které jsou zodpovědné za každodenní provoz logistiky a mobility v Evropě,” dodává Tomasz Bęben, člen představenstva FIGIEFA.
Pevně věříme, že Evropská komise nerozhodne o zavedení povinných kvót pro počet elektrických vozidel ve vozových parcích s ohledem na potřebu udržet konkurenceschopnost nejen aftermarketu.
Komentáře