Auta a nákladní vozy poháněné obnovitelnými kapalnými palivy ujely více než 77.500 kilometrů v 16 zemích, přičemž 84 % celé trasy absolvovaly na 100% obnovitelná paliva. Díky tomu došlo k úspoře emisí skleníkových plynů o 67 %. Tento projekt v reálném prostředí ukazuje hodnotný a okamžitě dosažitelný přínos obnovitelných paliv pro dekarbonizaci dopravy – a jejich ještě větší potenciál, pokud budou v EU přijata vhodná politická opatření.
Celoevropské turné, při níž automobily a nákladní vozy poháněné obnovitelnými palivy urazily více než 77.500 kilometrů napříč 16 zeměmi, prakticky prokázala, že tato paliva přinášejí významné snížení emisí skleníkových plynů (GHG) a měla by být součástí strategie EU pro dekarbonizaci dopravy.
Tříměsíční projekt zakončil svou cestu v Bruselu dvoudenními akcemi v Evropském parlamentu a muzeu Autoworld, kde se setkávají politici a zástupci automobilového a palivového průmyslu, aby diskutovali o nejlepším způsobu dekarbonizace silniční dopravy.
Úspory emisí GHG dosažené během Tour d’Europe byly ověřeny pomocí softwarového nástroje „digitální palivové dvojče“ (DFT), který potvrzuje použití obnovitelných paliv a výsledné snížení emisí CO₂.
Shromážděná data byla poté analyzována Technickou univerzitou v Darmstadtu a Karlsruheským technologickým institutem a shrnuta do zprávy, která dospěla k závěru, že obnovitelná paliva mají „jednoduchý a reálně proveditelný potenciál úspory CO₂ již dnes, s reálným a ověřitelným snížením emisí až o 77 % při hodnocení celého životního cyklu (well-to-wheel)“. Zpráva zároveň zdůrazňuje, že by EU měla zůstat technologicky otevřená a lépe využívat potenciál obnovitelných paliv, která jsou již nyní dostupná napříč Evropou a bez problémů fungují s dnešními automobily i existující čerpací infrastrukturou.
Vozidla – 11 osobních aut a 5 nákladních – ujela 77.500 km po pěti trasách napříč Evropou. Celkem 289krát tankovala různá obnovitelná paliva: HVO a B100 pro vznětové motory, E85 a benzín z obnovitelných zdrojů pro pohon benzinových a hybridních motorů, BioLNG pro nákladní vozy na plynná paliva a různé směsi tam, kde nebyla k dispozici specifikace pro 100% obnovitelné palivo.
Zpráva jasně dokládá, že obnovitelná paliva nabízejí okamžitou, flexibilní a technologicky otevřenou cestu k dekarbonizaci silniční dopravy – jako doplněk k řešením, jako je elektrifikace a vodík. Partneři projektu Tour d’Europe jsou zajedno ve svém přesvědčení: obnovitelná paliva jsou klíčová pro dosažení klimatických cílů. Již dnes snižují emise skleníkových plynů u existujících vozidel, a i nadále budou hrát zásadní roli při pohonu nových vozidel na cestě k udržitelné budoucnosti.
Projekt Tour d’Europe sdružuje 26 firem, asociaciací a institucí napříč automobilovým a palivovým odvětvím, včetně: AVIA, BMW, Bosch, Collective du Bioéthanol, DAF Trucks, Daimler Truck AG, EBB, Enilive, EWABA, ePURE, Ford Trucks / TJA, FuelsEurope, Hyundai, Iveco, IRU, Moeve, Neste, PRIO, Repsol, Shell, Toyota, Transportes Aguieira, Univerzita Darmstadt, Univerzita Karlsruhe, VDA.
Komentáře