Elektrická nákladní vozidla přestávají být kuriozitou a stávají se životaschopnou alternativou k dieselům. Klíčem k této transformaci již nejsou jen předpisy EU, ale především ekonomika – klesající provozní náklady, rostoucí dostupnost energie z OZE a tlak ze strany systému ETS mění pravidla hry v evropské logistice.
Je elektrifikace dopravy reálná?
Nákladní doprava stojí na prahu největší transformace za poslední desetiletí. Elektrická nákladní vozidla (EV), která byla ještě nedávno považována za experiment, se nyní stále odvážněji dostávají na evropské silnice. Podle odborníků ze společnosti sennder je tato transformace nyní poháněna především ekonomickými důvody, a nikoliv pouze klimatickými předpisy nebo směrnicemi EU. Analýzy ukazují, že v mnoha zemích EU začíná být provoz elektromobilů levnější než jejich dieselových protějšků.
Jak odborníci zdůrazňují, pro elektrifikaci nákladní dopravy budou klíčová léta 2025-2030.
„Během tohoto období mají elektrické nákladní automobily potenciál vyvinout se z okrajového řešení v ekonomicky životaschopnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem, která může ovládnout hlavní dopravní trasy. Rychlý rozvoj výroby baterií, rostoucí dostupnost vozidel a stále se zlepšující infrastruktura pro nabíjení znamenají, že se elektromobily mohou stát životaschopnými ve velkém měřítku. Zároveň se zvyšuje počet vyráběných elektromobilů a rozvoj technologie skladování energie přináší logistickým operátorům další výhody,“ vysvětluje Graham Major-Ex, výkonný ředitel Green Business & eMobility ve společnosti sennder.
Elektrická nákladní auta, ale pod podmínkou…
V této souvislosti jsou rozhodující tři faktory: cena elektřiny, silniční mýtné a náklady na emise CO₂. Elektrické nákladní automobily dosahují nejvyšší konkurenceschopnosti při nákladech na energii ve výši 0,10-0,20 €/kWh – tuto cenovou úroveň mohou zajistit vlastní fotovoltaické instalace nebo dlouhodobé smlouvy o výkupu energie z OZE. Osvobození od mýtného může již nyní výrazně zlepšit ziskovost elektromobilů. Rostoucí ceny za emise CO₂ budou dalším impulsem k urychlení přechodu. V současné době jsou v rámci systému ETS, který zavedla Evropská komise, zpoplatněny energetické podniky a průmyslový sektor.
Od roku 2027 bude zavedena upravená verze této směrnice – Emmisions Trading System II (ETS II), která přenáší povinnost platit za emise CO2 na dodavatele paliv. V důsledku toho lze očekávat výrazné zvýšení cen výrobků, protože jejich přeprava bude spojena s vyššími náklady. V březnu letošního roku se ceny emisních povolenek pohybovaly v rozmezí 56 až 72 eur za tunu, přičemž konkrétní cena závisí na situaci na trhu.
Pokud předpokládáme cenu povolenky kolem 50 eur za tunu a náklady na energii ve výši 0,20 eur/kWh pocházející ze 100 % z OZE, je podle analýzy společnosti sennder provoz elektrických nákladních vozidel o 12 % levnější než provoz vozidel s naftovým motorem. Jakékoli zlepšení v kterékoli z uvedených oblastí pouze zvyšuje konkurenceschopnost elektrických vozidel.
Jak jsou na tom středoevropské země?
Jednou z hlavních výzev pro přechod na elektrickou nákladní dopravu je nestálost cen energií. V mnoha západoevropských zemích jsou ceny elektřiny předvídatelnější a často nižší díky vysokému podílu obnovitelných zdrojů energie. Ceny energií jsou proto velmi závislé na situaci na trzích se surovinami a na nákladech za emise CO₂.
Pro elektrické nákladní automobily, které dosahují konkurenceschopnosti při cenách energie 0,10-0,20 EUR/kWh, může taková nestálost znamenat riziko ztráty výhody oproti naftě. Na druhou stranu společnosti investující do vlastních zdrojů energie – např. fotovoltaických zařízení nebo skladování energie – se mohou stát nezávislými na výkyvech trhu a získat strategickou cenovou výhodu. V této souvislosti jsou transformace energetiky a dopravy úzce propojeny – úspěch jedné z nich závisí na pokroku druhé.
„V rámci systému ETS II se očekává, že ceny emisních povolenek se budou od roku 2027 pohybovat v rozmezí 50 až 200 eur za tunu. Podle našich údajů každé zvýšení poplatků za emise o 50 EUR zvýší ekonomickou výhodnost elektromobilů o 2,5 %. Speditéři a dopravci, kteří nyní přijmou opatření k přípravě své infrastruktury, optimalizaci svého provozu a zajištění přístupu k energii, mohou zvýšit svou konkurenceschopnost na trhu. Ti, kteří otálejí, riskují, že se zrychlujícím se přechodem zůstanou pozadu,“ dodává odborník ze společnosti sennder.
Komentáře