Jediným segmentem autodopravy, kterého se letos dotklo zdražování mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích, jsou nákladní automobily nad 3,5 t. Oproti loňským sazbám jejich provozovatelé zaplatí zhruba o 5 % více. Stát chce tímto zvýšením zajistit dodatečné finanční prostředky na údržbu a rozvoj silniční infrastruktury. Pro autobusy se ceny mýtného v České republice nezměnily, k výraznějším změnám ale dojde v sousedních státech, především pak na Slovensku, které deklarovalo radikální zvýšení sazeb mýtného.
Hlavním důvodem, proč jednotlivé státy přikračují ke zdražování mýtného, je snaha o snižování emisí skleníkových plynů a zejména pak CO2.
„Mnoho zemí zvyšuje sazby mýtného nejen kvůli inflaci a vyšším nákladům na infrastrukturu, ale také proto, aby motivovaly dopravce k přechodu na ekologičtější vozidla,“ říká Ivana Lang, ředitelka pro oblast mýtného ze společnosti Eurowag.
Emisní poplatky, které dosud v některých zemích vůbec neexistovaly, se stávají složkou mýtného prakticky všude a jednotlivé státy svoje poplatky vyrovnávají.
Slovensko zpoplatnilo nové úseky a zdražilo o 40 %
Slovensko letos původně počítalo s dramatickým zvýšením sazeb mýtného až o 80 %, ale nakonec vláda schválila jen přibližně poloviční růst o 40 %, který bude platit od 1. července 2 025. Toto navýšení zahrnuje jak kompenzaci za neprovedené inflační úpravy z předchozích let, tak zavedení nových poplatků za emise CO2 a další externality v souladu s evropskou směrnicí o EuroVignette. Už od Nového roku ale na Slovensku došlo k několika technickým změnám v síti zpoplatněných úseků.
„Přibylo 140 nových vyměřených úseků, 64 stávajících úseků bylo upraveno a 46 zrušeno. Mezi klíčové změny patří zařazení 21 kilometrů dálnice na obchvatu Bratislavy mezi zpoplatněné úseky,“ konstatuje Ivana Lang z Eurowagu.
Poslanci slovenského parlamentu také schválili ve třetím čtení novelu zákona o dani z motorových vozidel a novelu zákona o výběru mýtného. Sazby daně pro těžká užitková vozidla budou upraveny na minimum povolené směrnicí EU. Pro nejčastěji používanou soupravu s návěsem to bude v praxi znamenat úsporu přibližně 330 eur. Nové sazby se poprvé použijí pro zdaňovací období 2025.
Zdražuje i Rakousko a Maďarsko
Vyšší mýtné si od 1. ledna 2025 účtuje také Rakousko. V jeho případě se pro nákladní automobily zvýšilo o 7,3 % až 12,6 % v závislosti na počtu náprav a třídě CO2. Samostatné sazby budou stanoveny pro autobusy, jejichž složka CO2 bude o 25 % nižší. Oproti tomu Německo zavedlo významné změny v mýtném předloni v prosinci. Vozidla s nulovými emisemi, jako jsou elektromobily nebo vozidla na vodíkový pohon, jsou až do konce letošního roku osvobozena od poplatku za CO2. Zároveň posílila elektronická kontrola mýtného prostřednictvím satelitních systémů.
Polsko zavedlo od Nového roku povinnost registrace v systému SENT pro dopravce ze zemí EU a Evropského sdružení volného obchodu (ESVO) při přepravě zboží do Polska ze země mimo EU nebo z Polska do země mimo EU. Vysoká míra inflace donutila zvýšit sazby mýtného v Maďarsku. Pro nákladní automobily nad 3,5 to znamená nárůst o 3,4 %, ostatní složky zůstávají beze změny. Od 4. listopadu 2024 do 1. března 2025 jsou nákladní vozidla splňující emisní normy Euro 3,4, 5, 6 tradičně osvobozena od zákazů jízdy v mezinárodní dopravě. Platí pouze zákaz jízdy v sobotu od 22.00 hodin nebo předvečera svátku do neděle, resp. svátku 22.00 hodin nebo do 22.00 hodin ve svátek.
Do EETS od Eurowagu vstoupí Bulharsko a Švýcarsko
Určité změny přináší v letošním roce také Evropská služba elektronického mýtného (EETS), která umožňuje platit mýtné napříč zapojenými zeměmi prostřednictvím jediné univerzální mýtné jednotky.
„K Česku, Slovensku, Polsku a tamějším soukromým dálnicím A1 a A4, Maďarsku, Rakousku, Německu, Belgii, Španělsku, Portugalsku a mostům Øresundbron a Storbælt letos ve druhém čtvrtletí přidáme Bulharsko a Švýcarsko,“ říká za Eurowag Ivana Lang. „Pro země, které EETS ještě neimplementovaly, zákazníkům nabízíme národní řešení, a to buď jednotku, nebo vinětu. Pro Francii a Itálii nabízíme partnerskou jednotku.“
Z hlediska českých dopravců pak došlo ještě k jedné praktické změně. Portál českého elektronického mýtného systému, který fungoval na adrese mytocz.eu, se přesunul na novou adresu myto.gov.cz a funguje tak pod národní doménou gov.cz.
Komentáře