Polská vláda má v úmyslu zavést dva nové silniční poplatky a zdůvodňuje to potřebou sladit legislativu s normami EU. Navrhovaný systém mýtného připomíná ten německý, jehož zavedení v loňském roce způsobilo zvýšení sazeb mýtného až o 84 %.
V Německu vyvolal skokový nárůst mýtného vlnu restrukturalizací a bankrotů dopravců, kteří museli sami unést náklady na zvýšení mýtného, když objednatelé odmítli akceptovat vyšší sazby za přepravu. Bude stejný scénář čekat i další evropské dopravce, kteří se koneckonců již několik měsíců potýkají s problémy, jež sžírají celé odvětví?
Dodatečné poplatky: za emise CO2 a znečištění ovzduší
V současné době mýtný systém v Polsku pro těžká vozidla zahrnuje pouze poplatek za pozemní komunikace. Jeho výše závisí na kategorii silnice, maximální přípustné celkové hmotnosti vozidla a jeho emisní třídě EURO.
Po zavedení nových právních předpisů bude poplatek za infrastrukturu doplněn o poplatek za emise CO2 a znečištění ovzduší. To znamená, že systém se nyní bude skládat ze tří poplatků namísto jednoho současného.
Jak se budou vypočítávat dodatečné poplatky?
Ze tří složek nového mýtného je pevně stanovena (a uvedena v technickém průkazu) pouze emisní třída EURO, zatímco ostatní složky se mohou lišit v závislosti na klasifikaci vozidla.
Návrh nových právních předpisů stanoví určení emisní třídy CO2 na základě data první registrace vozidla. U vozidel zařazených do tříd 2 a 3 bude navíc každých šest let provedena změna klasifikace. Tedy podle aktualizovaných, přísnějších kritérií.
Třetí složka nového mýtného, míra znečištění ovzduší, má být rozlišena na základě emisní třídy EURO vozidla. Lze však předpokládat, že i výše tohoto poplatku poroste, aby se „zvýšila motivace“ dopravců k obnově vozového parku.
Proč chce vláda zavést tyto poplatky?
Ve vládní informaci [1] o popsaných změnách se uvádí, že se zavádějí kvůli potřebě implementovat „ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520“.
V témže dokumentu se však uvádí, že:
Změna pravidel pro ukládání mýtného má motivovat uživatele těžkých vozidel k výměně jejich vozového parku za vozidla, která splňují nejpřísnější ekologické normy, tím, že je odmění sníženou sazbou mýtného.
Současně jsou uživatelům těžkých vozidel, která nesplňují současné ekologické normy vyžadované od výrobců nových vozidel, uloženy dodatečné poplatky.
Ekonomická kalkulace provozování podniků, které se profesionálně zabývají silniční dopravou osob a zboží, má majitele motivovat k investicím do vozidel, která vypouštějí co nejméně emisí CO2. Nejvyšší pobídky budou poskytovány uživatelům vozidel, která nemají spalovací systém, tj. především elektromobilům.
Navíc podle oficiálního stanoviska polské vlády mají být popsané změny přijaty ještě ve 4. čtvrtletí roku 2024. V kontextu těchto informací se zdá být rozumné se ptát, nakolik jsou autoři těchto návrhů změn odtrženi od reality dopravců, kteří restrukturalizují své firmy a krachují i bez zvýšení silničních poplatků a „pobídek“ k investicím do e-trucků.
Jak je to v ČR?
Mýtné pro vozidla nad 3,5 t se v České republice změnily od 1. 3. 2024. Změna mýtných sazeb se dotkla všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného: poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší (dle normy EURO) se nově zavedla čtvrtá složka, poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou bylo zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem. Podrobnější informace lze nalézt na stránkách Ministerstva dopravy.
[1] zdroj: https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-drogach-publicznych-oraz-niektorych-innych-ustaw13
Komentáře