Blíží se mýtné za emise CO2?

1 listopadu 2023, 11:21

Státům EU zbývá necelých pět měsíců na zavedení nových mýtných poplatků, jejichž výši výrazně ovlivní emisní třída CO2 vozidel. Mezitím již od 1. prosince 2023 začne takto vypočítané mýtné platit v Německu. A na příkladu Německa zjišťujeme, o kolik se může mýtné zvýšit.

V současné době u našich západních sousedů závisí mýtné na normě EURO, týkající se motoru vozidla a počtu náprav. Od prosince se třetím faktorem stane emisní třída CO2. Jedná se o nový dílek skládačky, zavedený ze specifických důvodů.

Proč a odkud se tyto změny berou?

Všechny změny v oblasti silničního mýtného vyplývají ze směrnice 2022/362, běžně označované jako směrnice o eurovinětě. Účelem jejího zavedení bylo nahradit časové dálniční známky, ale brzy se ukázalo, že Evropská komise tento dokument využije ke splnění svých ambiciózních cílů snížit emise CO2 o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030. Jak?

Nové sazby mýtného budou do značné míry záviset na emisní třídě CO2. V tom všem se však projevuje i dnes již dobře známá tendence EU zvýhodňovat elektromobily a další nízkoemisní či dokonce bezemisní pohony.

Co je to emisní třída CO2?

Emisní třída CO2 u vozidla se spalovacím motorem určuje, kolik znečištění bude pohonná jednotka vypouštět při jízdě. Důležité je, že se nejedná o čistotu výfukových plynů, ale pouze o jejich množství. Obecně nejvíce závisí na velikosti a konstrukci motoru a ekologické výbavy a nepřímo na hmotnosti a počtu náprav. Je zřejmé, že čím více vozidlo spaluje, tím více CO2 vypouští.

K výpočtu množství CO2 vypouštěného nákladními vozidly má sloužit počítačový program VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Německý provozovatel mýtného systému Toll Collect však vydává vlastní certifikáty pro stanovení emisí CO2 vozidla. Zajímavé je, že tvůrci tohoto systému zřejmě uznali, že i nejnovější řešení pro snižování emisí od předních výrobců nákladních vozidel přestanou fungovat po šesti letech provozu vozidla. To je doba platnosti dokladu Toll Collect, takže vozidlo původně zařazené do třídy dvě nebo tři automaticky po šesti letech od data registrace spadne do třídy jedna.

Jaké jsou emisní třídy?

Směrnice o eurovinětě ukládá členským státům povinnost zavést emisní třídy CO2 podle pevného schématu. Na příkladu nové německé legislativy již víme, že budou následující:

  • první neboli základní třída zahrnuje vozidla s emisemi blízkými průměru v odvětví za uplynulý rok, která byla poprvé registrována před rokem 2019,
  • třída dvě jsou nákladní vozidla, která vypouštějí o 5 % méně emisí CO2, než je průměr v odvětví,
  • nákladní vozidla ve třídě tři jsou o 8 % úspornější než vozidla ve třídě jedna,
  • třída čtyři zahrnuje vozidla s emisemi CO2 alespoň o 50 % nižšími, než je průměr v odvětví, v praxi se jedná o diesel-elektrické hybridy,
  • v nejvyšší, páté třídě najdeme nákladní vozidla s nulovými emisemi, tj. s elektrickým nebo vodíkovým pohonem.

Německo: Mýtné za emise CO2 již od 1. prosince

V praxi se rychle ukázalo, že všechna vozidla (včetně těch, která splňují požadavky Euro 6) registrovaná před rokem 2019 spadají bez ohledu na svou konstrukci a povahu do třídy 1. Navíc naprostá většina i nových nákladních vozidel splňujících normu Euro 6 skončí v nejlepším případě ve třídě 3, a to ještě maximálně šest let po registraci. Proč je to tak důležité?

Protože rozdíly mezi poplatky v důsledku emisních tříd CO2 jsou značné. V Německu budou od 1. prosince platit následující úrovně poplatků za emise CO2:

  • třída 1 – u vozidel této třídy se k základní sazbě mýtného bude muset připočítat až 15,8 centů, což u pětinápravové soupravy EURO 6 znamená sazbu až 35,4 centů za kilometr (nárůst o 86 % oproti současnému ceníku),
  • třída 2 je o 0,8 centů levnější než třída 1, tj. zvýšení o 15 centů na kilometr,
  • třída 3 – zvýšení o 14,2 centů na kilometr (o 1,6 centů levnější než třída 1),
  • třída 4 – zvýšení o 7,9 centů, tj. o 50 % méně než třída 1,
  • třída 5 – žádné zvýšení, tj. o 15,8 centů na kilometr levněji než třída 1. Pouze do konce roku 2025, od 1. ledna 2026 však maximální sleva pro vozidla s nulovými emisemi nebude moci překročit 75 % sazby třídy 1.

Rozšířené informace o nastávajících změnách v mýtném a tabulku s příplatky CO2 najdete zde: https://www.toll-collect.de/cs/toll_collect/rund_um_die_maut/co2_emissionsklassen/co2_emissionsklassen.html

Emisní normy pro výfukové plyny – kterých vozidel se týkají?

Emisní normy, podle kterých se vypočítává mýtné, se prozatím vztahují na těžká vozidla (celková hmotnost nad 3,5 tuny), dvou- a třínápravová vozidla (tahače a soupravy), nikoli však na sklápěče, komunální a specializovaná vozidla. Prozatím se pravidla nevztahují ani na návěsy a přívěsy.

Evropská komise však již přišla s myšlenkou rozšířit popsané předpisy i na menší nákladní vozidla, autokary a městské autobusy. Tyto změny by vstoupily v platnost nejdříve v roce 2025. Do té doby, nejpozději za necelých pět měsíců, se dozvíme, o kolik se zvýší mýtné v ostatních zemích EU. Podle směrnice o eurovinětě totiž musí členské státy zavést nové ceníky zohledňující emisní třídy CO2 do 25. března 2024.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!