Veletrh bauma 2013, celosvětová přehlídka techniky, strojů, vozidel a technologií pro stavebnictví a těžební průmysl, byla nejdůležitější výstavou v prvních šesti měsících letošního roku i pro výrobce těžkých nákladních vozidel. Největší podnik tohoto druhu na světě, který se konal od 15. do 21. dubna 2013 v Mnichově, si společnost MAN vybrala za dějiště světové premiéry nových motorů MAN Euro VI ve vozidlech určených pro stavební průmysl. Představila rovněž inovované kabiny a další novinky určené pro vozidla tohoto sektoru.
Efektivita i na stavbách
Společnost MAN prezentovala nabídku vozidel Euro VI pro stavební sektor pod svým stále aktuálním heslem „Důsledně efektivní“. Vozidla s pohonem kol všech náprav vyrábí MAN již více než 75 let, což dostatečně jasně hovoří o jeho zkušenostech. Na veletrhu měly světovou výstavní premiéru motory MAN Euro VI pro stavební vozidla. Mezi dalšími inovacemi je třeba jmenovat například ocelové nárazníky, které budou typickým identifikačním znakem off-roadových modelů, vícemístnou kabinu pro modelové řady MAN TGL a MAN TGM a těžký čtyřnápravový sklápěč s celkovou hmotností 50 t pro provoz v povrchových dolech.
MAN je silný partner stavebního a těžebního průmyslu již po mnoho desetiletí. Na baumě 2013 si zákazníci mohli prohlédnout vozidla této značky splňující emisní normy Euro VI, která kombinují ekonomický provoz s vysokou mírou spolehlivosti. Středobodem pozornosti byla též efektivní logistika na staveništi založená na odolných ekonomických vozidlech a široké nabídce služeb.
Nová vozidla MAN TGS a MAN TGX pro stavební průmysl byla předvedena s kompletně přestylizovanou přední částí, v niž dominuje třídílný ocelový nárazník harmonicky integrovaný do kabiny. S tímto konstrukčním prvkem jsou v nabídce i menší modely řady TGL s konvenčním pohonem a též TGM s pohonem 4×4. Zákazníci velmi pozitivně reagují na zmodernizovaný interiér kabin vozidel modelových řad MAN TGL a MAN TGM, který společnost představila loni na podzim ve verzích určeným pro rozvážkovou dopravu a regionální nákladní přepravu zboží. Nabízí více komfortu, vyšší funkčnost díky vysoce kvalitním materiálům a jednoduchým ovládacím prvkům. Paletu novinek doplnila propracovaná čtyřdveřová kabina s obsaditelností 6+1 určená pro řady MAN TGL a MAN TGM. Z vnějšku nový design modelů Euro VI, uvnitř zcela přepracovaný interiér.
Náročné výzvy pro stavební vozidla
Kromě úsporného provozu a odolnosti je pro firmy působící ve stavebním průmyslu velmi důležitá též vysoká užitečná hmotnost vozidel, tím pádem též co možná nejnižší hmotnost vlastní. Cílem konstruktérů MAN v rámci vývoje motoru Euro VI bylo specifikovat a navrhnout jednotlivé komponenty tak, aby vozidla jím vybavená přišla jen o minimum užitečné hmotnosti. Na paměti měli též jednoduchou montáž nástaveb. Z tohoto důvodu vzniklo též nové řešení tlumiče výfukových plynů, aby nástavby žádným způsobem tato část technologie neomezovala.
Důležitým bodem při vývoji hnacího traktu bylo též dosažení co nejvyšší trakce při nízkých otáčkách motoru, která je pro stavební vozidla a plněpohonná vozidla mimořádně důležitá. V porovnání s motory Euro V nové hnací soustavy dosahují maximální točivý moment již při nižších otáčkách motoru.
Ocelový nárazník – charakteristický prvek
Když vznikal nový tvar vozidel MAN pro motory Euro VI, novou formu dostal též odolný ocelový nárazník – typický prvek výbavy vozidel pro stavební průmysl, ale též například komunální sektor. Skládá se ze tří dílů, což snižuje náklady na výměnu poškozené části. Velké plochy pro vstup chladicího vzduchu zabezpečují účinné chlazení motoru Euro VI za jakýchkoliv provozních poměrů. Integrovaný schodek v nárazníku zjednodušuje řidiči umývání předního skla.
U vozidel MAN TGS a MAN TGX tabulka s evidenčním číslem zakrývá přední tažné zařízení a tím pádem snižuje jeho zanáší nečistotami. Držák SPZ je vybaven pantem pomocí nějž je možno ji v případě potřeby sklopit.
Elegantní design
Kromě vizuální atraktivity design přední části vozidel zároveň zohledňuje technické nároky standardu Euro VI. Sloupek „A“, deflektory i nárazníky prošly aerodynamickou optimalizací a přispívají ke zlepšenému obtékání vzduchu a snižování spotřeby paliva. Horní hrana předního panelu je posunuta níž – odhalil se tak kryt stěračů, takže design této části vozidla společně s černými stěrači opticky zvětšuje plochu čelního skla. Příslušnost do skupiny nových vozidel MAN je nadále jednoznačná, rozdíly v proporcích a liniích však přispěly vizuálnímu rozlišení vozidel Euro VI od ostatních členů vozidel rodiny TG.
Téměř století zkušeností
Společnost MAN vyrábí sklápěče již téměř jedno století. Spolupráce s mnichovskou firmou Meiller se datuje od roku 1916.
Ale nejen to. MAN staví na více než 75 letech zkušeností s výrobou vozidel s pohonem kol všech náprav. První vozidlo se třemi nápravami začali ve společnosti MAN vyvíjet v roce 1937 jako projekt „Einheitsdiesel“ pro vojenský sektor. O tři roky později přišel na automobilový trh model ML 4500 A, dvounápravový náklaďák s pohonem kol všech náprav. V poválečném období z této tradice profitovala výroba zemědělských traktorů – společnost MAN se v roce 1948 zapsala do historie výrobou zemědělského traktoru s pohonem kol obou náprav. Od roku 1952 výrobce nabízel pohon kol všech náprav u svých vozidel v modelové řadě MK a od konce padesátých let, po zavedení konstrukce vozidel s krátkou přední kapotou, i u dalších modelů. Ve stejném období byly vyráběny velké počty vozidel modelu MAN Type 360 pro vojenské účely. To jsou základy dobrého jména značky MAN jako výrobce spolehlivých a odolných vozidel s pohonem kol všech náprav. Výrobce svoji kompetenci na tomto poli potvrdil vývojem a výrobou terénních vozidel pro vojenské účely především pro provoz v horských oblastech. Nákladní vozidlo s pohonem kol všech náprav je od té doby nedílnou součástí výrobkové palety společnosti MAN.
Stejně tak důležitou součástí pozice značky MAN jako experta ve stavebním průmyslu jsou její dlouhodobé zkušenosti s konfigurací podvozku a hnacích souprav pro speciální vozidla. Příkladem je řešení podvozků pro domíchávače betonových směsí, které jsou pro oblast stavebnictví specifické. Z technických inovací posledního desetiletí vyniká svojí originalitou připojitelný systém pohonu kol přední nápravy MAN HydroDrive®, nebo vodní retardér MAN PriTarder®, které jsou dnes samozřejmou součástí nových vozidel MAN Euro VI určených pro stavební průmysl.
Na baumě 2013 představila společnost MAN nejnověji třístranný sklápěč MAN 6×4 s originální brzdou řízení, která v terénu ulehčuje zatáčení vozidla selektivním přibrzďováním kola na vnitřní straně zatáčky (pracuje do rychlosti 30 km/h).
Komentáře