ÚHOS povolil vlastnický vstup Reného Matery a Jaroslava Strnada do společnosti TATRA TRUCKS a.s. Čeští podnikatelé ovládli kopřivnickou automobilku nabytím akciových podílů ve společnosti TATRA TRUCKS a.s.
Dne 19. 4. 2013 povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vlastnický vstup podnikatelů Reného Matery a Jaroslava Strnada do společnosti TATRA TRUCKS a.s. Nabytím akciových podílů ve společnosti TATRA TRUCKS a.s. tak ovládli nejstarší českou automobilku. Podnik se tímto krokem dostává do rukou českých vlastníků, kteří jsou zkušenými podnikateli s těžištěm aktivit v českém průmyslu. Jejich cílem je stabilizovat vztahy podniku s klíčovými zákazníky, získat zpět důvěru bank v podnik a zlepšit řízení a komunikaci v podniku.
Po nezbytnou dobu zůstává v čele podniku dosavadní generální ředitel Ronald Adams. Klíčovými manažéry podniku jsou jeho zástupci: Petr Rusek s odpovědností za strategii rozvoje podniku a vztahy s klíčovými zákazníky a Radek Strouhal odpovědný za finanční řízení a vztahy s partnery zajišťujícími financování podniku. Pod jejich vedením již proběhla jednání s klíčovými zákazníky na trzích v České republice, Indii, Ruské federaci a Austrálii a jednání s klíčovými partnery podniku v bankovním sektoru.
„Na základě pozitivního výsledku těchto jednání lze říci, že situaci podniku, který byl v druhé polovině roku 2012 v akutní finanční, výrobní a odbytové krizi, se podařilo stabilizovat,“ uvádí Petr Rusek a dodává: „Díky tomu jsme mohli přijmout plán výroby na rok 2013, který počítá s produkcí 880 vozidel, což je nárůst oproti roku 2012 zhruba na dvojnásobek. Ukazatel EBITDA by se měl dostat již v tomto roce do kladných čísel.“ Nepředpokládá se žádné propouštění v oblasti výroby; personální změny se budou týkat zejména jednotlivých pozic v managementu.
Podnikatel René Matera, zakladatel a většinový majitel průmyslové skupiny PROMET GROUP a spoluvlastník TATRA TRUCKS a.s., k tomu uvádí:
„K našemu vlastnickému vstupu do Tatry nedochází, protože jsme od začátku toužili vlastnit slavnou českou automobilku. Dotlačila nás k tomu po dlouhém vývoji objektivní situace, kdy hrozil zánik našeho důležitého obchodního partnera. Důvodem vlastnické změny je, že podnik pod bývalým vlastníkem neprosperoval a v loňském roce se kvůli výpadku jedné klíčové zakázky dostal do krize hrozící jeho likvidací.
To způsobilo vývoj vedoucí k exekuci podniku, jeho dražbě a posléze našemu majetkovému vstupu do společnosti TATRA TRUCKS a.s., která podnik v dražbě získala. Dřívější vlastník podniku, společnost TATRA a.s., měl dostatečně dlouhé období pro jiné řešení situace, ale klíčoví akcionáři zřejmě neměli potřebné finanční, manažérské a obchodní kapacity, aby podnik z krize vlastními silami vyvedli. Je velkým štěstím, že se podnik nedostal do insolvence, která by znamenala konec výroby a v zásadě zánik automobilky.
Já i Jaroslav Strnad jsme v naší podnikatelské historii dokázali, že umíme řídit průmyslové podniky a dokážeme zajistit odbyt pro jejich produkci. Věřím, že máme všechny předpoklady, abychom uspěli i v Tatře. Je pro nás obrovská výzva podnik vrátit tam, kam patří, tedy mezi přední světové automobilky v segmentu užitkových a speciálních vozidel.“
Komentáře