Společnost MAN, hamburský dopravní podnik a Volkswagen Group spustily pilotní projekt – v reálných podmínkách začali testovat, jak fungují baterie z vozidel po svém prvotním použití a jak je využít v roli stacionárního systému na ukládání energie.
Tři partneři hledají odpověď na otázku, jak se dají použít baterie po skončení svého života v elektrických vozidlech. Společný projekt společností probíhá ve čtvrti Bergedorf v německém Hamburku, kde má VHH vozovnu autobusů. Tam je umístěn bílý přepravní kontejner s 50 bateriemi, které byly dříve instalovány v hybridních automobilech VW Passat GTE. Každá baterie má jmenovitou kapacitu 9,9 kWh, což znamená, že kontejner disponuje celkovou kapacitou přesně 495 kWh – téměř půl megawattů. Baterie jsou umístěny v regálech a propojené přes jednací systém tak, aby fungovaly jako jedna velká baterie. Cílem projektu je vyvinout flexibilní koncept úložiště energie, který by umožňoval efektivně využít vrácené baterie.
Úložný systém na „druhé použití“ autobaterií je produktem memoranda o porozumění, které dopravní podnik VHH a MAN Truck & Bus podepsali v březnu 2018. Jelikož přímá likvidace použitých baterií z motorových vozidel není ekologická, obě firmy chtějí otestovat, jak se dají takové baterie využít ve stacionárním úložišti energie.
Stefan Sahlmann, vedoucí MAN Transport Solutions, říká: „Opakované použití autobaterií je extrémně důležitým tématem v kontextu neustále rostoucí elektrické mobility. V hamburské čtvrti Bergedorf chceme spolu s naším partnerem zkoumat, jak se použité baterie budou chovat – abychom na základě získaných poznatků mohli vytvářet řešení do budoucna. Projekt s VHH a Volkswagenem je součástí naší strategie zvyšovat udržitelnost dopravy.“
Při použití velkého úložiště energie se testují různé scénáře s cílem optimalizovat spotřebu elektriky ve vozovně VHH – lepší využití sítě a tlumení náporů k odběru v čase nabíjení elektrických autobusů.
Alexander Adler, který je zodpovědný za projekt úložiště ve společnosti MAN Truck & Bus, to potvrzuje: „Při tlumení nárazové spotřeby nám úložiště energie umožňuje snížit nápor na elektrickou síť až o 600 kW při zatížení ve špičce a tím redukovat náklady na spotřebu.“
Kromě toho partneři očekávají od projektu nové poznatky, jak baterie budou fungovat při stárnutí, o efektivní správě baterií a životních cyklech budoucích bateriových technologií.
Komentáře