ČESMAD BOHEMIA včera zveřejnil kroky, kterými se hodlá bránit proti nemorálním praktikám při vymáhání údajně nezaplaceného mýtného.
Jedná se např. o žalobu na ŘSD a ústavní stížnost. Reakce ŘSD i ministerstva dopravy svědčí o naprosté ztrátě soudnosti i o tom, že státní instituce považuje za normální svou neschopnost a pochybení přenést prostřednictvím nechvalně známé advokátní kanceláře na bedra silničních dopravců. A to vše za desítky milionů korun daňových poplatníků.
Téměř po pěti letech fungování el. mýta v ČR, do jehož systému tisíce dopravců platilo přesně a včas milionové faktury za mýtné, ŘSD zjistilo, že ne vždy účtovalo správně. Například nevyúčtovalo za projetí úseku, kam mýtnou bránu ani nepostavilo a který se tedy měl doplácet nikoliv elektronicky, ale ručně na nejbližší čerpací stanici. Nejenže tak systém za miliardy degradovalo na primitivní středověkou mýtnici, ale na danou past řidiče po čtyři roky ani neupozornilo, aby si pak za 60 milionů Kč mohlo najmout Advokátní kancelář Němec, Bláha, Navrátilová, která údajně vzniklé nedoplatky vymáhá.
V poslední várce dopisů nebádajících dopravce k doplacení údajně neuhrazeného mýta je ovšem celá řada dalších chyb. Účtuje se zde za projetí úseků, které vozidla absolvovala po vedlejších nezpoplatněných komunikacích, dokonce se účtuje za vozidla do 12 tun, která v inkriminovanou dobu vůbec zpoplatnění nepodléhala.
ŘSD se ohrazuje, že výzva k zaplacení má významnou funkci informační. Nikoliv. Tyto výzvy zpracované advokátní kanceláří z podkladů ŘSD způsobem pokus – omyl mají za cíl získat od dopravců nejjednodušší cestou další peníze s vědomím toho, že mnohdy je tak činěno neoprávněně. ŘSD si je naprosto přesně vědomo, že dopravce, který ročně za mýtné odvádí milionové částky, si kvůli stokorunovým upomínkám nenajme několik pracovních sil, aby mezi statisíci mýtnými transakcemi hledaly neoprávněně vyúčtované platby. Nehledě na to, že prokázání neopodstatněnosti výzev je po tolika letech v mnoha případech takřka nemožné.
Opět jsme tak svědky, že pořízení systému za 29.000.000.000 Kč, který kompletně uhradili silniční dopravci a ještě přinesli státu další miliardy na výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury, nepřineslo slibované komfortní služby. Naopak, placení mýtného je provázenou obrovskou administrativní zátěží a bohužel i šikanou ze strany státní správy, která místo uvedení systému na úroveň srovnatelnou se zahraničím, řeší jeho nedostatky nevybíravými způsoby na úkor především českých dopravců.
V této souvislosti vyzval generální tajemník Sdružení ing. Martin Špryňar Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic: „Místo neadekvátních a zavádějících reakcí očekáváme vysvětlení, jak je možné, že velké množství výzev dopravcům obsahuje nepravdivé údaje, a směřuje tak k neoprávněnému inkasu peněz státními organizacemi.“
Komentáře