Závodní tým TATRA BUGGYRA RACING společně s automobilkou TATRA TRUCKS představí v rámci evropského závodu tahačů Czech Truck Prix nový závodní speciál TATRA PHOENIX, který je postaven a připravován pro Rallye DAKAR 2016.
Ve dnech 29. – 30. 8. se na „domácí půdě“ závodního týmu BUGGYRA RACING, mosteckém Autodromu, uskuteční pod záštitou hejtmana Ústeckého kraje, Oldřicha Bubeníčka, evropský závod tahačů. U této příležitosti proběhne v sobotu 29. 8. v 11:30 slavnostní křest nového závodního speciálu TATRA PHOENIX.
„Vzhledem k tomu, že si v roce 2016 připomeneme 30. výročí prvního startu vozidla na Rallye, tehdy ještě Paříž – Dakar, bereme to jako určitý symbol, který navazuje na úspěšnou závodní historii, která rokem 1986 začala,“ uvádí Jiří Kašpárek, vedoucí marketingu kopřivnické automobilky. „V souvislosti s 30. výročím připravuje TATRA TRUCKS řadu akcí, které tuto historii připomenou,“ doplňuje.
„Nová „dakarka“ vychází z modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6, s tím, že sériový motor je nahrazen odzkoušenou závodní pohonnou jednotkou Gyrtech, která je určena pro nejtěžší dálkovou rallye světa. Stejně tak je nahrazena i převodovka. Kabina, řízení a přední část nosné roury je ale např. naprosto shodná se sériovým provedením modelové řady TATRA PHOENIX Euro 6,“ uvádí Radomír Smolka, technický ředitel TATRA TRUCKS a konstruktér mnoha dakarských speciálů.
Úkolem nového speciálu na Rallye DAKAR 2016 bude plnohodnotně doplnit týmového kolegu Martina Kolomého jedoucího s vozem TATRA 815 a společně vytvořit spolupráci, která povede k posílení snahy týmu TATRA BUGGYRA RACING v honbě za dakarským beduínem. I přes maximální připravenost a zkušenost posádky nového vozu ve složení Jaroslav Valtr (dvojnásobný mistr České republiky OffROAD Maratonu), Josef Kalina (trojnásobný vítěz Rallye Dakar) a nováček Jiří Stross, je speciál TATRA PHOENIX zcela nové generace a teprve na začátku zátěžových testů. Část podvozku a mnoho technologických prvků vychází z prověřeného speciálu TATRA 815 Martina Kolomého, nicméně celkový koncept prošel zásadními evolučními změnami. Přestože do odjezdu na Dakar 2016 plánuje tým TATRA BUGGYRA RACING s oběma vozy rozsáhlý testovací program, který vyvrcholí týdenním závodem ze seriálu mistrovství světa v Rally Cross Country v Maroku začátkem října, několik klíčových komponentů je teprve na začátku testu životních cyklů, které zásadně prověří až slavný závod na jihu Ameriky. Pro TATRA TRUCKS je tedy tento vůz zároveň příležitostí k otestování různých technických řešení pro sériový podvozek TATRA PHOENIX.
Společně se závodním speciálem bude představeno také standardní vozidlo TATRA PHOENIX Euro 6 v provedení 6×6, s 11litrovým motorem Paccar MX o výkonu 320 kW a manuální převodovkou ZF EcoSplit, nosičem kontejnerů a hákovým nakladačem Multilift XR, dodaného společností CONTSYSTEM s.r.o., které bude v sériovém provedení doprovázet závodní techniku během náročné cesty.
Více o závodním speciálu TATRA PHOENIX
Typové označení: |
TATRA 158-8P0R21.43 4×4.1 |
Motor: |
Gyrtech, řadový, kapalinou chlazený 6-ti válec o objemu 12,5 litru |
Převodovka: |
ZF, 16-ti stupňová s hydraulickým řazením |
Přídavná převodovka: |
TATRA TRK 1.30, jedno-stupňová |
Podvozek: |
„tatrovácká" koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami; přední i zadní náprava s kotoučovými brzdami; odpružení vpředu i vzadu vzduchovými vaky, doplněnými tlumiči Reiger a vpředu zkrutným stabilizátorem; pneumatiky 14.00. R20, hliníkové disky Hutchinson, systém dohušťování z kabiny |
Kabina: |
TATRA PHOENIX Euro6 (verze MX-11), třímístná, odpružená čtveřicí tlumičů Reiger se zkrutným stabilizátorem |
Rozvor: |
4.290 mm |
Délka: |
6.500 mm |
Výška: |
3.250 mm |
Šířka: |
2.550 mm |
Spolupráce s TATRA BUGGYRA RACING
TATRA TRUCKS spolupracuje s TATRA BUGGYRA RACING od roku 2014, kdy se na základě výběrového řízení stala oficiálně podporovaným týmem. Rallye DAKAR 2015 přinesla kromě umístění speciálu T815-2 4×4 „Fat Boy" na celkovém 7. místě v kategorii kamionů také mnoho cenných poznatků v testování komponent, které jsou postupně implementovány do sériové výroby.
Dohodě mezi oběma stranami předcházelo výběrové řízení, ve kterém TATRA TRUCKS hodnotila projekty a záměry několika závodních týmů. Obchodně marketingovým záměrům automobilky už podruhé vyhověl nejlépe návrh TATRA BUGGYRA RACING. Na příznivém hodnocení se podepsaly i výsledky letošního Dakaru, které potvrdily trend stoupající kvality a síly týmu.
Komentáře