Vlašim sází DAF

21 května 2015, 8:23

Ve druhé polovině dubna letošního roku se v ulicích města Vlašim a přilehlých obcích, jejichž správa komunikací spadá pod Technické služby Vlašim s. r. o., objevilo nové vozidlo pro údržbu silnic a chodníků – zametací vůz DAF LF 180 FA s nástavbou od společnosti SCARAB. Vozidlo dodala společnost DAF Trucks Praha s.r.o., nástavbu pak společnost A-TEC servis s.r.o.

Nápadné vozidlo v oranžovém provedení, s reflexními bezpečnostními pásy a oranžovými majáky, poutá po svém nasazení na údržbu města pozornost snad každého kolemjdoucího. Ve vozovém parku tak zdařile nahradilo již dosloužilé, nevyhovující a s velkou spotřebou se potýkající vozidlo značky IFA ještě z předrevolučních dob.

Slavnostní předání, ke kterému se sjeli zástupci dodavatelů, proběhlo přímo v areálu Technických služeb. Za nového majitele převzal vozidlo jednatel společnosti Technické služby Vlašim s. r. o. Jaroslav Lukeš. Zametací nástavbu přijel představit Vlastimil Šimek ze společnosti A-TEC servis s. r. o., jež je v České republice výhradním dovozcem výrobce SCARAB. Společnost DAF zastupoval Jaroslav Suchan, prodejce DAF Trucks Praha s. r. o.

Požadavky ze strany města
Jaroslav Lukeš přibližuje důvody pro nákup zametacího vozidla: „Zajištění hezčího a čistšího prostředí pro našich zhruba 13.000 obyvatel a údržba asi 56 km komunikací nás vedly k vyhlášení výběrového řízení na dodání nového zametacího vozidla. To staré, skoro třicetileté, už totiž nevyhovovalo skoro ve všem – enormní spotřeba pohonných hmot, drahé a špatně dostupné náhradní díly, o ekologické zátěži a znečišťování ovzduší kvůli zastaralé konstrukci ani nemluvím. Ve výběrovém řízení jsme měli proto několik prioritních požadavků. Díky tomu, že máme ve Vlašimi poměrně úzké ulice a v nich hodně zaparkovaných aut, potřebovali jsme vozidlo s nízkou celkovou hmotností, krátkým rozvorem, ale s velkým objemem pro zametený materiál. Stěžejní bylo také použití moderních motorů s nízkou spotřebou a díky ní vlastně velký dojezd a s tím rovněž související plnění současných ekologických norem. Zároveň jsme požadovali krátký termín dodání a nízkou, podle nás plně odpovídající cenu. DAF LF s nástavbou SCARAB nakonec všechny podmínky výběrového řízení splnil nejlépe. "

Symbióza nástavby a podvozku
Na portálu výběrových řízení jsme objevili zadání Technických služeb Vlašim na zametací stroj. Specifikace byla velmi přísná, a proto to pro nás byla zajímavá výzva právě díky poptávaným parametrům. Jedním z nich byl i požadavek krátkého rozvoru – 3.150 mm. Ten sice splňovalo více výrobců podvozků, ale v tomto rozvoru to byly podvozky s menší maximální celkovou hmotností, proto bychom nemohli splnit požadavek na potřebné užitečné zatížení pro naši nástavbu,“ vysvětluje Vlastimil Šimek. „V tomto ohledu vycházel jako nejvhodnější dvanáctitunový podvozek DAF v provedení LF, jež je přímo připraven pro zametací nástavbu. Obsahuje totiž všechna aplikační připojení, rovněž tak rozmístění dalších prvků podvozku je optimalizováno pro co nejjednodušší montáž zametací nástavby výrobce SCARAB. V místech, kde máme agregáty, zametací kartáče a další příslušenství, nic nepřekáží (akumulátory, vzduchojemy, nádrže), a proto nemusíme vůbec nic na podvozku upravovat. To znamená, že ta část za kabinou, kam potřebujeme umístit zametací nástavbu, je z našeho hlediska naprosto ‚čistá‘. U podvozků některých jiných výrobců musíme pak leccos přemisťovat a upravovat, což třeba u palivových a výfukových souprav vozidel plnících normu Euro 6 není vůbec možné. Provádění dodatečných úprav podvozku znamená, že současně narůstá i cena. Tady musím pochválit DAF, že jeho cena nakonec byla ze všech možných konkurentů nejvýhodnější a my jsme tak mohli s přehledem splnit kritéria výběrového řízení i v tomto směru.“

DAF dokazuje, že podvozky umí
„Jsem rád, že společnost DAF opět dokazuje dodáním tohoto speciálu tu skutečnost, že umí vyrobit a dodat vozidlo skutečně pro každou aplikaci. V tomto případě probíhá kompletace ve velmi úzké spolupráci s dodavatelem nástavby. My vyrobíme podvozek na míru v našem výrobním závodě v Manchesteru, poté jej přepravíme do města Marden nedaleko od Londýna, kde namontují nástavbu. To vše probíhá na území Velké Británie. Odsud putuje již kompletní vozidlo prostřednictvím prodejce DAF přímo k finálnímu zákazníkovi. Odpadá tak komplikované převážení po Evropě mezi různými dodavateli nástaveb,“ poznamenává Jaroslav Suchan. „Zároveň jsme se s odběratelem dohodli na zajištění kompletního servisu a údržby v DAF Trucks Praha, díky čemuž se nemusí zákazník o nic starat.“ 

Vybrané technické údaje vozidla DAF LF 180 FA

  • celková hmotnost vozidla 12 tun
  • motor – řadový čtyřválec PACCAR PX-5 4,5 litru, výkon 135 kW při otáčkách 1800–2300 1/min.
  • šestistupňová manuální převodovka 6S700
  • brzdový systém EBS3, výfuková brzda o výkonu 110 kW při otáčkách 3 200 1/min.
  • kabina denní, 3 místa k sezení, pravostranné řízení, klimatizace, LED denní svícení
  • Podvozek – rozvor 3,15m, stabilizační systém VSC, tempomat, přední náprava F48 4,5 t, zadní náprava SR8.22 8,5 t, odpružení parabolickými pery, pneumatiky 245/70R17,5

Technické údaje zametací nástavby SCARAB

  • certifikát PM10
  • minimální využitelný objem nástavby 5,5 m3
  • nádrž na vodu 1 250 l
  • jednomotorová varianta (motor podvozku pohání rovněž agregáty nástavby)
  • minimální šířka zametání 2 m
  • hydrostatický pojezd v pracovním režimu
  • tlaková voda 160 bar, 30 l/min, s 13 m dlouhou hadicí a pistolí
  • sací hubice na vysávání těžko přístupných míst s délkou 4 m (např. kanálové vpustě)
  • nerezové provedení celé nástavby (vč. nerezového ventilátoru, síta, skluzu a nerezové mycí lišty před vozidlem)
  • inspekční dvířka na obou stranách nástavby

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!