Michelin vynalezl “protiminovou “ pneumatiku pro armádní vozidla schopnou přejezdu minových polí

, 13 června 2014, 12:10

Michelin jde v podpoře svých zákazníků i civilních nebo armádních uživatelů ješte dále tím, že nabízí jedinečnou síť a nabídku služeb. V neposlední řadě pak společnost rozšiřuje svou řadu pneumatik MICHELIN X-Force o novou, palivově účinnější verzi pneumatiky XZL2.

Při práci s tak náročnými partnery, jakými jsou armádní síly, má Michelin doslova povinnost neustále posouvat limity své tradiční role dodavatele pneumatik, který posiluje komplexní podporu mobility.

Ozbrojené síly ví, že inovace představuje významnou cast DNA Skupiny a že součástí partnerství bude komplexní, jedinečná nabídka projektových služeb "od začátku do konce", tedy od návrhu pneumatiky až po testování v terénu.

Dnes Michelin představuje "protiminovou" pneumatiku, výrobek, který byl navržen tak, aby odpovídal potřebám francouzské armády a výrobce obranných systémů MBDA. Coby materiálový specialista s rozsáhlou zkušeností při konstrukci pneumatik s nízkým tlakem navrhl Michelin tuto pneumatiku proti zemním minám, která se dá používat s menším tlakem než je tlak lidského kroku, a to i v případě, kdy je tato pneumatika osazena na vozidle, které váží více než 7,5 tun! Protiminová pneumatika je schopna pročistit si bezpečnou cestu přes minové pole aniž by došlo k explozi a představuje proto velkou inovaci v oblasti mobility.

Skupina Michelin přepracovala svou řadu řešení pneuamatik pro nákladní vozy do jakéhokoliv terénu se stejnou úrovní tuhosti. Pneumatiky MICHELIN X-Force jsou nyní dostupné ve 4 různých dezénech včetně nové energeticky účinné verze XZL2. Řada MICHELIN X-Force, která měla dosud k dispozici rozměry od 16ti do 21 palců, byla nyní rozšířena o specifické velikosti určené pro zařízení jako jsou armádní bojová vozidla  – německo-holandský Boxer a francouzský VBCI. Kromě tohoto vojenského použití přináší řada pneumatik MICHELIN X-Force stejnou úroveň výkonu mobility v otevřeném terénu včetně pneumatik pro volný čas, záchranné služby b a konkurenční segmenty pneumatik pro nákladní vozy.

Být globální hráč v oblasti mobility znamená být schopen nabídnout ozbrojeným silám mnohem více než jen pneumatiky. Skupina Michelin to dělá zkrátka tím, že mobilizuje svou výzkumnou a vývojovou schopnost s rozsáhlou sítí více než 6 600 výzkumníků na třech kontinentech a ročním rozpočtem na výzkum a vývoj ve výši více než 640 milionů EUR ve prospěch svých parterů. Stejný přístup platí i pro testovací dráhy a expertní vývojáře a testovače. Takto může Michelin realizovat se svými partnery – jak samotnými výrobci zařízení, tak ozbrojenými silami – projekty, které jdou proti proudu, společně vyvíjet vozidla a řešení mobility schopná překonávat nejnáročnější terén. Michelin je schopen úzce pracovat se svými partnery na celé řadě aktivit, od technického inženýrství až po subjektivní testování. Tento komplexní přístup je mezi výrobci strategicky unikátní, a je to právě to, díky čemuž jsou zkušenosti Michelinu pro partnery tak cenné.

Krycí jméno LX PSI 710/75 R 34: Protiminová pneumatika MICHELIN proti zemním minám potlačuje hranice mobility v extrémních podmínkách

Michelin dokázal téměř nemožné, aby vyšel vstříc potřebám francouzské armády – umožnil specializovanému vozidlu – SOUVIM II systému pro odstraňování min – aby se pohybovalo po minovém poli, aniž by aktivovalo detekční systémy. Tato zásadní inovace se zrodila díky velice silnému výzkumnému a vývojovému programu Skupiny Michelin, za kterým se skrývá 6 600 výzkumníků a roční provozní rozpočet ve výši více než 640 milionů EUR vynaložených na posílení mobility. Bezpečnost, záchrana, evakuace a zásobování jsou nyní možné i v zaminovaných oblastech. Po dodání testovacích vozidel SOUVIM II k testování v roce 2013 prošly protiminové pneumatiky Michelin LX PSI 710/75 R 34 každým "tajným" testem bez ztráty kytičky, čímž si získaly certifikaci coby originální výbava pro vozidlo SOUVIM II.

Standardní ozbrojené průzkumné vozidlo překračuje tlak na povrch země o velikosti 5 kg/cm2. Zhruba sedmitunové vozidlo SOUVIM II vyvíjí tlak na zem o velikosti pouhých 360 g/cm2, ačkoliv každá z MICHELIN LX PSI 710/75 R 34 antiminových pneumatik váží 200 kg.  To je méně než tlak 80kg vážícího pohybujícího se člověka, kdy tlak na povrch přesahuje 660 g/m2 na kročej. Jen pro zasmání, je to dokonce méně než tlak vyvinutý 2,5 kg vážícím králíkem – 450 g/cm2 půdy.

Díky tomu je možné odminovat pásy v rozsahu až 150 km denně při průměrné rychlosti 20 km/hod. Protiminové pneumatiky MICHELIN umožňují vozidlu SOUVIM II manévrovat přes zemní miny aniž by bylo vozidlo detekováno. Může tak deformovat  vršky kónických zemních min aniž by je aktivoval.

Tato technologický počin, který představuje deset let výzkumu a vývoje, je korunním úspěchem jedinečné expertízy Michelinu v oblasti výrob. Protiminová pneumatika MICHELIN je kompletně vyráběna ručně mimořádně zkušenou obsluhou prostřednictvímm velmi komplexního výrobního procesu.

Hlavní technologickou výzvu představuje nutnost manuálně vybudovat a zpevnit široký, 10 cm silný pěnový pás na kostře, která vychází z konstrukce zemědělské pneumatiky Michelin. Kostra je schopná fungovat při velmi nízkém tlaku a pneumatika má co nejdelší otisk. Pěnový materiál je mimořádně těžké natvarovat a zpracovat. Silný pěnový pás je poté pokryt jemným gumovým filmem nazývaným "povlak", který zvyšuje ochranu a přilnavost.

Bande de roulement en mousse : dezén pneumatiky z pěny.Skim final : finální povlak.Skim de liaison (scotch double face) : liaising skim with double face tape.Carcasse agricole : carcasse from AG tyres.
Takto je protiminová pneumatika Michelin schopná posunovat SOUVIM II kupředu při rekordně nízkém tlaku 0,36 baru.

Většina armádních nákladních vozidel v Evropě je vybavena pneumatikami MICHELIN X-Force.

Mobilita v otevřeném terénu představuje mnohem komplexnější výzvu než tradiční silniční mobilita. Je to tím, že je potřeba dosáhnout rovnováhy mezi několika vzájemně si odporujícími požadavky. Kostra pneumatiky v tom případě hraje zásadní roli. Pokud má pneumatika být schopna jezdit po „uvolněné" půdě jako je například bahno nebo písek nahuštěna na velmi nízký tlak tak, aby měla správný záběr, potřebuje pružnou kostru, která zabrání poškození. Nicméně kostra musí být dostatečně robustní, aby vydržela opotřebovávání a další šoky způsobené terénem jako jsou například ostré kusy kamení nebo skal či trny, které lemují cestu.  Stejně tak široce otevřené dezény zlepšují záběr v náročném terénu, zatímco bezpečnost silniční dopravy a omezení rychlosti vyžadují u pneumatiky uzavřenější dezén.

Snaha spojit zdánlivě nespojitelné a uspokojit náročné požadavky jsou součástí mise výzkumníků Technologického centra Skupiny Michelin, sítě 6 600 lidí na třech kontinentech, kteří neustále pracují na vývoji materiálů a pneumatik budoucnosti.

To vysvětluje, jak je Michelin schopen vytvářet specifické rozměry pneumatik, které podporují potřeby zákazníků a nutnost vyvíjet nova vozidla. Například Michelin vyvinul pneumatiky MICHELIN X-Force  ve speciálních rozměrech 395/90 R 560 a 415/80 R 685, kterými jsou vybavena pozemní bojová vozidla francouzské armády VBCI a podobné vozidlo Boxer, které používá německá a nizozemská armáda.

Tyto pneumatiky byly vyrobeny tak, aby odpovídaly velmi specifickým požadavkům pro jízdu na silnici i ve volném terénu spolu s upřesňujícími specifikacemi.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!