Závodní speciály TATRA v cíli DAKARU i Africa Eco Race

17 ledna 2017, 19:34

Třicátý devátý ročník nejtěžší soutěže světa, rallye Dakar 2017, je minulostí. Maratónská pouštní rallye třemi státy severozápadní Afriky zakončila svůj devátý běh v senegalském hlavním městě Dakar.

dakar_aer_01

DAKAR 2017 dorazil do cíle

Soutěžní posádky i doprovody dorazily do cíle v Buenos Aires a téměř okamžitě se začaly připravovat na příští ročník.

Vysokohorské etapy v druhé polovině letošního ročníku Dakaru výrazně zamíchaly pořadím. Své k tomu řeklo také počasí, kvůli kterému museli organizátoři několik etap zkrátit či dokonce zrušit. Nižší počet soutěžních kilometrů samozřejmě nevyhovoval prakticky nikomu, nicméně i tato komplikace byla pro všechny stejná.

Nepříznivé počasí

Zrušená šestá etapa z Orura do sídelního města bolivijské vlády, La Paz, znamenala den „odpočinku“ navíc. Díky tomu dokázala většina startovního pole provést hloubkový servis i potřebné opravy svých soutěžních speciálů, a připravit je tak do druhé poloviny soutěže.

Výjimkou nebyl ani TATRA Buggyra Racing tým, jehož mechanici zapracovali na obou soutěžních speciálech TATRA PHOENIX. Co se týká základní koncepce podvozku vozidla, vycházející ze sériových nákladních automobilů obchodní řady TATRA PHOENIX, byly naše speciály na samotné špičce startovního pole. Vítězství v etapě, mimochodem první pro soutěžní speciál TATRA PHOENIX v historii, a skvělá umístění na stupních vítězů v první čtvrtině soutěže jsou toho dokladem. Přes technické problémy, které jdou v drtivé většině na vrub nakupovaných speciálních soutěžních dílů, dokázali oba piloti týmu s tovární podporou, Martin Kolomý i Aleš Loprais, nejen držet krok s nejlepšími, ale také je porážet.

Rychle a krátce

Sedmá a osmá etapa z La Paz do Uyuni resp. do města Salta byly původně zamýšleny jako maratónské. Nicméně oba dva rychlostní testy pořadatelé nakonec podstatně zkrátili.

Do Uyuni zaznamenal Martin Kolomý jedenáctý čas, i když na trati pomáhal z rašelinové pasti Aleši Lopraisovi. Ten naopak po sérii problémů se servo-čerpadlem opět získával důvěru ve svůj PHOENIX G2. V průběžné klasifikaci si obě posádky polepšily postupem na 12. (Kolomý) a 13. místo (Loprais). Zkrácenou osmou etapu zajel lépe Aleš Loprais (12. místo), Martin Kolomý uvízl na několik minut ve zrádném terénu, ale patnácté místo v etapě znamenalo posun do vytoužené první desítky průběžného pořadí (9. místo). Posádka Aleše Lopraise figurovala na průběžném dvanáctém místě.

Silný déšť, podmáčený terén a především velmi nebezpečné sesuvy půdy byly důvodem ke zrušení deváté etapy do argentinského Chilecita.

Jak samotné soutěžní posádky, tak především doprovodná technika měly opravdu co dělat, aby se do původně cílového místa oklikou dostaly ke startu do desáté etapy.

Štěstí je důležité

Na etapu z Chilecita do San Juanu nebude mít špatné vzpomínky Aleš Loprais, který ji dokázal absolvovat s pátým nejrychlejším časem, který ho posunul v průběžné klasifikaci na desátou pozici. Naopak posádka Martina Kolomého se musela poprat s technickými potížemi na systému chlazení motoru Buggyra Gyrtech, které ji stály téměř čtyři hodiny oprav a pádem na šestnácté místo průběžné klasifikace jí prakticky vzaly veškeré naděje na umístění v Top 10.

Jedenáctá etapa, poslední dlouhá, v níž se ještě mohlo něco změnit v konečné klasifikaci, vyzněla lépe pro Aleše Lopraise. Přes zdravotní potíže dokázal se svým PHOENIXem G2 dojet na sedmé pozici a na totéž místo se vyhoupnul také v průběžné klasifikaci. Martin Kolomý s posádkou musel opět čelit technickým problémům a opravovat svůj PHOENIX G3 přímo na trati. Třinácté místo i tak znamenalo posun na celkově patnáctou pozici v kategorii.

Poslední, dvanáctá etapa do Buenos Aires s krátkým čtyřiašedesátikilometrovým rychlostním testem (Kolomý – 13., Loprais – 14.) již na konečném pořadí pro soutěžní speciály TATRA PHOENIX nic nezměnila.

Lepší než minulý rok

Sedmým místem v konečné klasifikaci kategorie „kamiony“ se posádka Aleš Loprais, Jan Tománek a Jiří Stross stala nejúspěšnější českou posádkou na rallye Dakar 2017. Martin Kolomý, René Kilián a David Kilián zakončili soutěž na patnáctém místě. Sedmá příčka Lopraise, etapové vítězství Kolomého a jeho průběžná pozice ve vedení soutěže jsou historicky největšími úspěchy soutěžních speciálů TATRA PHOENIX.

Třetí ostrá soutěžní TATRA v rallye Dakar 2017, JAMAL BDP posádky Albert Llovera, Charly Gotlib a Jaroslav Martinec týmu Bonver Dakar Project se vypořádala s celou soutěží se ctí. S nástrahami terénu a počasím posádka bojovala ve třetí desítce průběžného pořadí. V cíli soutěže v Buenos Aires jí patřilo celkové 24. místo v kategorii ze 40 klasifikovaných.

Především Albert Llovera tak obhájil svůj loňský výkon, když absolvoval celou rallye jako jediný pilot s výhradně ručním ovládáním vozu. Podruhé tak dokázal, že se může směle měřit se všemi ostatními. Nemalou zásluhu na tomto skvělém sportovním výkonu má vůz s tatrováckou koncepcí podvozku.

Tatrovácká koncepce podvozku

Všichni piloti a členové posádek vozů TATRA se shodli na výjimečnosti konstrukce tatrováckého podvozku, který je skvělým základem pro vysoce konkurenceschopné soutěžní speciály. Doprovodná vozidla TATRA obchodní řady PHOENIX, včetně varianty s motorem EURO VI, podala standardně vysoký výkon a na rozdíl od vozidel jiných značek si bez jakýchkoliv problémů poradila s rozmary terénu, velmi nepříznivého počasí i samotných organizátorů.

Dakar 2017 je mrtev, ať žije Dakar 2018!

 


 

AFRICA ECO RACE 2017 – cíl u Růžového jezera

Poslední, dvanáctá etapa s kraťoučkým měřeným úsekem udělala tečku za letošním ročníkem.

Africa Eco Race se sice nemůže pochlubit tak početným startovním polem jako jihoamerický Dakar, ale rozhodně si s ním nezadá co do terénní a navigační náročnosti. K naší velké radosti hrály také letos v jednotlivých etapách i v konečném pořadí výraznou roli soutěžní speciály a doprovodná vozidla značky TATRA.

Vítězství a dva nejvyšší stupně

Po dni volna, který celý kolotoč Africa Eco Race prožil ve městě Dhakla, začal úřadovat Jaroslav Valtr se speciálem TATRA JAMAL BDP (Bonver Dakar Project). K předcházejícím pěti pódiovým umístěním (4krát 3. místo a jednou 2. místo) přidal první etapové vítězství na trati kolem Tiwillitu. Tomáš Tomeček se speciálem TATRA 815 s motorem i převodovkou Tatra obsadil druhé místo. Značka TATRA tak vůbec poprvé v historii soutěže AER obsadila v etapě dvě nejvyšší pozice.

Etapy patřily tatrám

Osmá etapa z Tiwillitu do Azougui nabídla nejprve svižný úsek, potom dunové pole a nakonec opět sprint až do cílového místa. Jaroslav Valtr ji zvládl na třetím a Tomáš Tomeček na čtvrtém místě. Devátá etapa do Akjoujt byla konečně ve znamení větších dun. Písečné africké terény tatrám vyloženě svědčí. Jaroslav Valtr se opět vytáhl a předvedl, že má na špičku závodního pole. Jeho další etapové vítězství doplnil Tomáš Tomeček bezchybným druhým místem – další double!

V desáté etapě okolo Akjoujt se Tomeček se 100% Tatrou vyšvihl na první místo a Valtr tentokrát ze druhé etapové pozice jistil další, již třetí výtečný výsledek pro značku TATRA – 1. a 2, místo.

Poslední dlouhá etapa, v níž se mohlo ještě rozhodnout o konečné klasifikaci, byla ta jedenáctá vedoucí do Saint Louis. Snad aby si to konkurence pořádně zapamatovala, byli nejlepší opět jezdci s našimi vozy TATRA. Počtvrté obsadili dva nejvyšší stupně vítězů. Šťastnější byl znovu Jaroslav Valtr.

Oba dva speciály na stupních

Poslední etapa soutěže AER je brána tak trochu jako „mávací“. Nicméně i ona má ještě drobný, zhruba dvacetikilometrový měřený úsek. Druhé místo Jaroslava Valtra a páté místo Tomáše Tomečka jen podtrhlo jejich stříbrnou a bronzovou příčku v konečné klasifikaci.

Vozy TATRA opět v Africe prokázaly, že jim soutěžení v jedněch z nejtěžších terénů na světě dokonale vyhovuje. Převaha na konečných stupních vítězů v kategorii byla více než výmluvná. Navíc je třeba vyzvednout též nasazení a spolehlivost doprovodných vozů i tzv. „balai“ kamionů TATRA.

Naše značka zanechala také letos v afrických píscích výborný otisk. Skvělá etapová vítězství a vynikající umístění v konečné klasifikaci jsou důstojným vkladem do roku 2017. Do roku, v němž automobilka TATRA TRUCKS slaví 120 let ode dne, kdy bylo v Kopřivnici vyrobeno první vozidlo se spalovacím motorem. Ostatně připomínku této slavné události jsme viděli ztvárněnou na boku soutěžního speciálu TATRA 815 posádky Ing. Tomáš Tomeček a Ladislav Lála týmu PROMET/CZECHOSLOVAK Group.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Související články

Trofeje Tatry před Dakarem 2017
Trofeje Tatry před Dakarem 2017

Soutěžní vozidla TATRA se v rámci přípravy na rallye DAKAR 2017 zúčastnila během roku celé řady soutěží v nichž zaznamenala prvenství a další zajímavá umístění. Velké ovace sklidil Martin Kolomý a David Vršecký se soutěžními vozy TATRA 815 „FAT BOY” a TATRA PHOENIX G2 na druhém ročníku setkání „Dakaristů” na konci března v Sosnové.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!