Evropský dodavatelský automobilový průmysl se připravuje na turbulentní rok, protože podle nejnovějšího průzkumu v odvětví si 42 % dodavatelů myslí, že v roce 2025 nebudou ziskoví.
Nové poznatky z pololetního průzkumu společností CLEPA a McKinsey, do něhož přispělo 120 společností, osvětlují podnikatelské klima v odvětví, klíčové trendy a naléhavé výzvy:
- Prohlubující se pocit nejistoty: 63 % dodavatelů má negativní vyhlídky, což představuje výrazný pokles celkové nálady v odvětví.
- Snížená ziskovost: 75 % dodavatelů očekává i nadále nízké zisky, přičemž 42 % očekává, že v roce 2025 bude fungovat na hranici rentability nebo bude čelit ztrátám.
- Sílící globální konkurence: 57 % respondentů hlásí rostoucí tlak ze strany čínského dovozu součástek.
Nejistota a tlak na ziskovost
Jádrem těchto obav je nejistota spojená s novými projekty a poptávkou po elektromobilech v Evropě. Výrobci vozidel (OEM) tlačí na dodavatele, aby snižovali náklady, zatímco evropský trh se snaží udržet si konkurenční výhodu.
V důsledku toho jsou prognózy ziskovosti neradostné: 42 % dodavatelů nyní předpokládá, že budou pracovat s mizivou nebo negativní ziskovostí, což je nárůst oproti 35 % před pouhými šesti měsíci. Pouze jeden ze čtyř dodavatelů očekává ziskovost nad 5 %, což je oproti předchozím prognózám pokles.
Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA, zdůrazňuje obavy tohoto odvětví a uvádí: „Nyní není čas na zlehčování problémů. Dodavatelé se potýkají s klesajícími maržemi a nedostatkem investic. Tři čtvrtiny našeho odvětví nyní fungují na nízké úrovni ziskovosti. Zpoždění politických opatření situaci ještě zhorší. Musíme přejít od diskusí o akčním plánu ke konkrétním krokům, zajistit účinné zavedení technologické neutrality a podpořit prostředí příznivé pro inovace. Pokud nebudeme jednat nyní, hrozí, že si Evropu budeme pamatovat nikoliv se silným průmyslem, který vybudovala, ale s průmyslem, který ztratila ve prospěch jiných regionů.“
Klesající objem výroby ohrožuje pracovní místa a investice
Průzkum také upozorňuje na znepokojivý pokles objemu výroby, kdy 62 % dodavatelů má problém udržet své závody dostatečně vytížené. Jeden ze čtyř dodavatelů uvádí, že většina jejich závodů pracuje pod svou kapacitou, což si vynucuje těžká rozhodnutí o restrukturalizaci.
Při pohledu do střednědobého horizontu (2025-2030) 37 % dodavatelů předpokládá, že bude nutné snížit počet závodů, aby se přizpůsobili klesajícím objemům výroby, což je výrazně více než před rokem, kdy to bylo 24 %. Tento hrozící útlum ohrožuje pracovní místa, inovace a dlouhodobé investice v odvětví.
Kromě toho 33 % dodavatelů varuje, že bankroty menších dodavatelů Tier 2 a také dodavatelé opouštějící automobilový průmysl budou mít silný vliv na jejich aktivity, což je výrazný nárůst oproti 20 % v loňském roce.
Hlavní strategické výzvy: boj o konkurenceschopnost
Snižující se konkurenceschopnost uvádí 72 % dodavatelů jako jednu z hlavních strategických výzev. 71 % uvádí značné potíže při přenášení rostoucích nákladů na výrobce OE, zatímco 69 % označuje za hlavní výzvu nepředvídatelnost poptávky.
Dodavatelé automobilového průmyslu jako prostředníci v dodavatelském řetězci jsou první, kdo absorbuje cenový tlak, a čelí obtížím při vyjednávání o úpravách cen s výrobci OE. Některé smlouvy sice obsahují valorizační doložky, ale mnohé nikoli, což nutí dodavatele ke složitým jednáním.
Navíc geopolitická nestabilita vytváří další překážky. 58 % dodavatelů uvádí rostoucí globální napětí jako hlavní důvod k obavám. 58 % dodavatelů označuje geopolitickou nestabilitu za faktor, který má vážný dopad na jejich podnikání. Zejména Trumpova cla hrozí, že silně ovlivní dodavatele automobilového průmyslu v EU, a to jak v jejich evropském, tak v severoamerickém podnikání. Pouze 19 % dodavatelů uvádí, že mohou přenést náklady na cla na své zákazníky z řad výrobců OE, zatímco 54 % bude muset vyjednávat o smlouvách s výrobci OE.
Jak si mohou evropští dodavatelé udržet konkurenceschopnost?
Dodavatelé automobilového průmyslu označují tři hlavní nástroje pro zlepšení konkurenceschopnosti EU: přístup k cenově dostupné energii (65 %), konkurenceschopné náklady na pracovní sílu a produktivitu (59 %) a konkurenceschopnou nabídku technologií (43 %). Mezi další faktory patří dostupnost kritických surovin a talentů, jakož i zlepšení regulačního prostředí a přístupu ke kapitálu.
Dodavatelé označují za své hlavní přednosti oproti čínským konkurentům své pokročilé technologické znalosti a inovační kapacitu (62 %), jakož i sílu své značky a důvěru (50 %). Kromě toho 41 % dodavatelů vyzdvihuje své hluboké zkušenosti s dodržováním právních předpisů jako silnou stránku na stále složitějším trhu.
Komentáře