Systém AEB – odpovědi na nejčastější otázky

9 ledna 2025, 10:10

Systém autonomního nouzového brzdění (AEB) jsou běžnou výbavou těžkých nákladních vozidel. Přesto mnoho řidičů však neví, jak přesně funguje, a co je důležitější: jaká má omezení? V tomto článku odpovídáme na nejčastější otázky týkající se systému AEB. Vysvětlíme také, co dělat, aby nedošlo k chybné aktivaci automatického brzdění.

Co je AEB (Automated Emergency Braking)?

AEB neboli systém autonomního nouzového brzdění byl navržen s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích. Záměrem bylo vyvinout řešení, která by umožnila automaticky sledovat objekty v prostoru kolem vozidla v reálném čase, detekovat potenciální nebezpečí a v případě potřeby automaticky snížit rychlost vozidla nebo jej dokonce zcela zastavit bez účasti řidiče.

První systémy AEB se objevily v osobních automobilech na počátku roku 2000. Některé z nich fungovaly zcela autonomně, takže řidič nemohl převzít kontrolu nad vozidlem, jakmile bylo zjištěno nebezpečí. Vzhledem k četným chybám při vyhodnocování situací v běžném provozu byla rychle zavedena možnost, aby řidič systém deaktivoval.

Zavedení technologie AEB do těžkých nákladních vozidel se opozdilo, protože vzhledem k jejich větším rozměrům a hmotnosti to vyžadovalo pokročilejší algoritmy. Rovněž bylo náročné dostatečně efektivně řídit činnost brzdových systémů těžších vozidel.

V Evropské unii musí být od roku 2015 všechna nová nákladní vozidla vybavena systémem AEB, zatímco ve Spojených státech se Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) teprve snaží rozšířit používání této technologie v nákladních vozidlech do konce desetiletí.

Z čeho se tento systém skládá?

Bez ohledu na výrobce každý systém AEB sestává z několika základních součástí, jako jsou:

  • radarové senzory umístěné vpředu (pro sledování vzdálenosti od vozidel, chodců a jiných překážek před vozidlem) a po stranách (pro sledování mrtvého úhlu) a v zadní části vozidla (méně často),
  • kamery snímající obraz kolem vozidla se zvláštním zřetelem na oblast před a po stranách vozidla,
  • řídicí jednotka, která zpracovává obraz z kamery a informace z radarových senzorů. Na jejich základě detekuje potenciální nebezpečí a spustí proceduru nouzového brzdění,
  • brzdový systém integrovaný se systémem AEB,
  • zařízení, která varují řidiče (obvykle vizuálně a zvukově) při zjištění nebezpečí.

Jak funguje systém autonomního nouzového brzdění (AEB)?

Fungování systému AEB lze rozdělit do tří fází. První je neustálé sledování situace před vozidlem a po jeho stranách. Systém v reálném čase analyzuje vzdálenosti a rychlost ostatních vozidel a případných překážek.

Jakmile je detekováno nebezpečí, přejde AEB do druhé fáze činnosti. Jedná se o fázi výstrahy, ve které mají zvuková a vizuální varování přimět řidiče k okamžité reakci. Délka této fáze se liší v závislosti na typu potenciálního nebezpečí a dalších faktorech (včetně rychlosti a směru jízdy). Například výstražná fáze může trvat až 1,5 sekundy, pokud hrozí nebezpečí nárazu do vozidla jedoucího před vámi, ale zkrátí se na 0,8 sekundy, pokud je detekováno nebezpečí bočního nárazu.

Během varovné fáze má řidič možnost převzít řízení vozidla, čímž se systém AEB deaktivuje. Jak to provést, vysvětlíme dále v tomto článku. Pokud však řidič zůstane pasivní, systém přejde do třetí fáze a automaticky začne brzdit.

Jaké jsou výhody systému AEB v nákladních vozidlech?

Výzkum Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukázal, že systém AEB v nákladních vozidlech může zabránit více než 40 % kolizí, při nichž dojde k nárazu zezadu do jiného vozidla.

Řídicí jednotky těchto systémů pracují mnohem rychleji než člověk, což výrazně zkracuje dráhu nouzového brzdění, a to i včetně fáze varování. V tomto případě trvá nouzové zastavení nákladního vozidla jedoucího rychlostí 85 km/h o více než půl sekundy kratší dobu než brzdění řidiče, což zkracuje brzdnou dráhu přibližně o 20 metrů.

Kromě bezpečnosti snižují systémy AEB také provozní náklady. Hlavní důraz je zde kladen na snížení nákladů na opravy vozidel po kolizích a zkrácení prostojů.

Jak převzít kontrolu nad vozidlem?

Jak jsme se již zmínili, během varovné fáze může řidič převzít kontrolu nad vozidlem. Systémy AEB namontované ve starších vozidlech, která nebyla modernizována na nejnovější verze, lze při zjištění nebezpečí deaktivovat:

  • sešlápnutím brzdy,
  • přidáním plynu,
  • zřetelným pohybem volantu,
  • sepnutím směrového ukazatele.

V novějších verzích bylo upuštěno od deaktivace po sešlápnutí brzdy, protože k tomu často docházelo těsně před nárazem, kdy řidič reagoval na hranici svých možností. V důsledku toho se neaktivoval postup automatického brzdění, což vedlo ke kolizi, které by se pravděpodobně dalo zabránit, kdyby systém zůstal po celou dobu aktivní.

Jak předcházet chybám AEB?

Přes všechny výhody nejsou systémy AEB bez vad. Největší z nich jsou chyby v interpretaci prostoru kolem vozidla, které vedou k aktivaci systému v situacích, které nepředstavují hrozbu. K tomu často dochází například po rozpoznání dopravních značek umístěných na okraji silnice nebo na vrcholu kopce jako překážky. Někdy řídicí jednotka také nesprávně vyhodnotí situaci při zařazování se předjíždějícího vozidla.

Abyste se v takových překvapivým situacím ze strany AEB vyhnuli, měli byste:

  • vyvarovat se při jízdě rovně zastavování, při němž by se v zorném poli senzorů nacházely dopravní značky,
  • být připraveni sešlápnout plynový pedál nebo použít blinkr, když se blížíte k vrcholu kopce se značkami,
  • zpomalit před ostrou zatáčkou nebo před blížícím se vozidlem.

Uplatnění těchto rad však neodstraní všechny chyby AEB, kterých je v určitých situacích (např. na křižovatkách) nebezpečně mnoho. Řešení těchto problémů může přinést pouze vývoj těchto systémů zahrnující především dokonalé algoritmy detekce překážek a vyhodnocování situací.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!