V Německu brzy vstoupí v platnost nové předpisy týkající se automatického nouzového brzdění. Jejich zavedení je kontroverzní minimálně ze dvou důvodů, které popíšeme v tomto článku.
Nový zákon se vztahuje na nouzové brzdění, které využívá přední radar. Jedná se tedy o palubní systémy označované zkratkami jako AEBS, AEB, ABA. Víme, že jeho fungování za jízdy se ne vždy zcela shoduje s předpoklady konstruktérů. Níže uvádíme podrobnosti.
Nové předpisy v Německu
Spolkový sněm schválil předpis, který by mohl silně změnit realitu pro mnoho řidičů. Již brzy totiž bude nezákonné ručně vypínat nouzovou brzdu, která aktivně monitoruje prostor před nákladním vozidlem. Tyto systémy varují řidiče před rizikem kolize, a pokud řidič nereaguje, automaticky vozidlo zabrzdí.
Na první pohled se toto ustanovení zdá být poněkud přehnané, protože i při zastavení ke kontrole může být deaktivovaná nouzová brzda nepozorovaně aktivována. Automaticky se také aktivuje při zhasnutí a nastartování motoru. Prokázání porušení tohoto zákona se zdá být velmi obtížné, tak proč vytvářet zákon, který nebude snadné vymáhat?
Důsledky porušení nového předpisu
Začněme sankcí za vypnutí záchranné brzdy. Nový předpis za to stanoví pokutu 100 eur a jeden trestný bod (připomeňme, že v Německu můžete mít 8 trestných bodů). Z důvodů uvedených v předchozím odstavci bude získání této pokuty při běžné jízdě poměrně obtížné, ale situace se mění při kolizi.
Pokud nákladní automobil srazí vozidlo a v průběhu shromažďování důkazů o nehodě se zjistí, že byla vypnutá záchranná brzda, změní se na základě této skutečnosti kategorie skutku na úmyslný. Řidiči bude hrozit mnohem přísnější trest, než kdyby byl čin klasifikován jako neúmyslný.
Proč je tento předpis kontroverzní?
Nové nařízení je kontroverzní z několika důvodů. Za prvé, možnosti určení, zda byla nouzová brzda deaktivována před srážkou, se u různých značek vozidel liší. Německý automobilový časopis „Fernfahrer“ se na to zeptal nejpopulárnějších výrobců. Společnosti Iveco a Ford odpověděly, že tyto informace jsou široce dostupné v systému IT, ve vozidlech DAF budou viditelné příští rok. Mercedes-Benz a Volvo jej mohou přečíst z počítače vozidla, ale na zvláštní žádost. MAN a Renault na otázku časopisu jasně neodpověděli.
Kontroverzní je i nesprávná činnost záchranné brzdy, která je za určitých podmínek „přecitlivělá“. Projevuje se automatickým brzděním soupravy poté, co radar zaznamená například dopravní značky nebo vozidla nacházející se ve vzdálenostech, které zatím nevyžadují tak drastické chování. Tento typ nesrovnalostí je vzácný, ale stále je to tak časté, že někteří řidiči pomoc vzdají a systém vypnou. Jakmile nové nařízení vstoupí v platnost, deaktivace brzdy může mít vážné následky.
Komentáře