Pod mottem “Simplifying Business” prezentoval MAN na veletrhu IAA celé portfolio svých nejnovějších elektrických, vodíkových a dieselových pohonných systémů pro trucky.
MAN jako hnací síla udržitelnosti v dopravě vstoupila na IAA 2024 do nové éry: Pod mottem „Simplifying Business“ společnost poprvé představila celou svou paletu pohonů pro nákladní vozidla s elektrickou, vodíkovou a naftovou technologií. To zahrnuje i světovou premiéru modelu MAN eTGL: Elektricky poháněný 12tunový nákladní vůz pro snadnou distribuční dopravu, který doplňuje portfolio e-trucků MAN. Takže nyní MAN nabízí svým zákazníkům kompletní sortiment elektrických nákladních vozidel s celkovou hmotností od 12 do 50 tun – včetně souvisejícího poradenství a služeb, které jsou na veletrhu také prezentovány.
Portfolio s nulovými emisemi doplnil vodíkový MAN hTGX pro speciální využití. MAN bude první evropský výrobce nákladních vozidel, který od roku 2025 uvede na trh malou sérii s vodíkovým spalovacím motorem.
Inovace konvenčních dieselových pohonů pro tahače návěsů MAN se od modelového roku 2025 zaměří na snížení spotřeby paliva a emisí CO2 až o 4 procenta. Umožňuje to vysoce efektivní, zcela nově vyvinutá pohonná soustava PowerLion s novým motorem D30, který je založen na platformě sdílených komponentů z TRATON GROUP, s novou převodovkou MAN TipMatic 14 a aerodynamickými opatřeními.
„I když při přechodu na nákladní dopravu bez emisí CO2 se formuje několik technologií pohonu, my se jednoznačně zaměřujeme na elektrickou mobilitu,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus. „Vodíkový spalovací motor může být užitečným doplňkem pro speciální využití, stejně jako pohon s palivovými články, který je v současnosti stále ve vývoji. Kromě toho dieselový pohon bude hrát důležitou roli během celé transformace dokud nebude kompletně nahrazen. Proto jsme jej s naší zcela novou hnací soustavou PowerLion a novým motorem D30 učinili ještě efektivnějším, hospodárnějším a s nižšími emisemi CO2. Je postaven na společné platformě motorů z TRATON GROUP a jedná se o hmatatelný výsledek intenzivní spolupráce mezi našimi vývojovými odděleními. V MAN produkujeme nákladní vozidla se spalovacím motorem a elektrickým pohonem na stejné výrobní lince, abychom byli schopni pružně reagovat na změnu poptávky směrem k elektrickým nákladním vozidlům. Aby však transformace v oblasti pohonů byla úspěšná, musí být rozšíření nabíjecí infrastruktury absolutní prioritou pro politiky, provozovatele infrastruktury a výrobce.“
Portfolio e-trucků od MAN výrazně roste
„Těžcí“ bratři modelu eTGL – MAN eTGX a MAN eTGS – jsou přizpůsobeni požadavkům všech relevantních průmyslových odvětví, řešením nástaveb a dopravním úkolům. U podvozků MAN eTGX a MAN eTGS s celkovou hmotností vozu 18 až 28 tun si zákazník může objednat tři, čtyři, pět nebo šest modulárně kombinovatelných baterií, přičemž variabilní je i jejich umístění a ještě větší flexibilnost nabízí paleta elektromotorů o výkonu 333, 449 a 544 elektrických koní. MAN na IAA poprvé představuje konfiguraci se sedmou vysokonapěťovou baterií pro podvozek MAN eTGX 6×2. Při této konfiguraci s celkovou kapacitou 623 kWh (využitelných 560 kWh) se výrazně zvyšuje dojezd na cca 650 km bez nutnosti dobíjení – v závislosti na stylu jízdy. Energii z přidané baterie lze samozřejmě použít i pro provoz pomocných zařízení. Sedmou baterii nainstalují experti v MAN Individual.
Modelové řady MAN eTGX a MAN eTGS se připravují na nový standard megawattového nabíjení MCS o výkonu až 1000 kW, který umožňuje rychlé dobíjení baterií v rámci přestávky řidiče. Tím se prodlouží denní dojezd až na 800 kilometrů (v konfiguraci se šesti bateriemi), což je dostatečné i pro typické využití v dálkové dopravě. A toto je jeden z důvodů, proč zájem zákazníků neustále roste: Již bylo přijato kolem 2300 poptávek a objednávek včetně velké zakázky z Francie na 100 e-trucků.
Investice do nabíjecích parkovišť a nabíjecích stanic
Kromě konkurenceschopných vozidel s bateriovým elektrickým pohonem hraje při rozjíždění elektrické mobility rozhodující úlohu nabíjecí infrastruktura. Významné aktivity v této oblasti dělá joint-venture Milence, do kterého je spolu s Daimler Truck a Volvo Trucks zapojen také MAN jako součást TRATON GROUP a který nedávno otevřel jedno z prvních velkých nabíjecích parkovišť pro nákladní vozidla v přístavu Antverpy. Z vlastní iniciativy výrobců má v průběhu příštích let vzniknout celkem 1700 nabíjecích stanovišť. Pro neustále rostoucí počet elektrických nákladních vozidel bude do roku 2030 zapotřebí kolem 50 000 nabíjecích míst.
Energetická společnost E.ON a MAN Truck & Bus v rámci nového partnerství zřídí po celé Evropě infrastrukturu pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel, ve které bude kolem 170 míst s přibližně 400 nabíjecími stanovišti. Partneři investují do nových nabíjecích bodů podél stávající servisní sítě MAN, kde se budou moci nabíjet i užitková vozidla od jiných výrobců. Jen v samotném Německu je vybráno kolem 125 lokalit. Takto vznikne dosud největší celostátní veřejná nabíjecí síť pro těžká užitková vozidla v zemi. Další nabíjecí lokality vybuduje E.ON a MAN například v Rakousku, ve Velké Británii, v Dánsku, Itálii, Polsku, České republice a Maďarsku. Společnost E.ON již uvedla do provozu dvě nabíjecí stanice v servisním středisku MAN v Berlíně-Wildau a dvě další místa budou spuštěna za několik měsíců (Karlsfeld a Fürstenwalde).
MAN je první výrobce, který představil trucky s vodíkovým spalovacím motorem
Paralelně s náběhem elektrické mobility MAN pracuje na vodíkové technologii jako doplňkovém řešení s nulovými emisemi pro speciální odvětví jako těžká doprava nebo pro využití, při kterých je složité implementovat nabíjecí infrastrukturu.
Na IAA představil MAN prototyp se spalovacím motorem na vodík s označením hTGX. Od roku 2025 dodá výrobce nejprve malou 200-kusovou sérii vozidel zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných zemích mimo Evropu. Stejně jako jeho elektrický protějšek i MAN hTGX splňuje přísná kritéria na vozidla s nulovými emisemi.
Vysoce efektivní konvenční pohon
Na trh s konvenčními nákladními vozidly se spalovacím motorem, který bude nadále existovat i během technologického přechodu na pohony s nulovými emisemi, uvedl MAN vysoce účinný motor pro tahače návěsů MAN TGX a TGS s novým pohonným ústrojím Power Lion. Motor D30, který byl vyvinut speciálně pro vozidla MAN na základě kombinované technologické expertízy v TRATON GROUP, dosahuje díky nové 14-stupňové převodovce MAN TipMatic, nové generaci brzd a vylepšené aerodynamice výrazného snížení spotřeby paliva, a tedy i zredukování emisí CO2 až o 3 7%. Během celé životnosti vozidla to znamená zredukování nákladů o více než 20 000 eur (při současných cenách nafty) a úsporu až 35 tun CO2. V zemích, kde se při mýtu zohledňují emise CO2, může Power Lion přispět k dalším úsporám nákladů na kilometr, protože bude zařazen do velmi výhodných cenových kategorií.
Kromě dekarbonizačních technologií jsou v centru pozornosti nové asistenční systémy. Detekci chodců a cyklistů, třetí generaci asistenta nouzového brzdění EBA a asistenta pro odbočování na ochranu nejzranitelnějších účastníků silničního provozu dodává MAN do svých nákladních vozů v sériové produkci od začátku roku 2024. Následně na květnovém veletrhu Transpotec výrobce představil novou verzi dodávky nových bezpečnostních a asistenčních systémů. Patří k nim také Cruise Assist Plus s funkcí Emergency Assist pro nouzové situace, která nepřetržitě monitoruje činnost řidiče. Pokud řidič přestane ovládat řízení, například v případě náhlého zdravotního problému, systém dokáže vozidlo zastavit a poté jej zajistit (aktivovat výstražná světla, spustit eCall, odemknout dveře).
Komentáře