Společnost Volvo Trucks vyvíjí nákladní vozidla s tradičními spalovacími motory s využitím vodíku. Silniční testy s nákladními vozidly využívajícími vodík ve spalovacích motorech začnou v roce 2026 a jejich prodej bude zahájen na konci tohoto desetiletí. Nákladní vozidla poháněná zeleným vodíkem představují významný krok k tomu, aby společnost Volvo dosáhla svého cíle nulových emisí a podpořila zákazníky při dosahování jejich cílů v oblasti dekarbonizace.
Nákladní vozidla, která jezdí na zelený vodík místo fosilních paliv, představují jeden ze způsobů, jak dekarbonizovat dopravu. Vodíková nákladní vozidla budou vhodná zejména na delší vzdálenosti a v regionech, kde je omezená nabíjecí infrastruktura nebo čas na dobíjení baterií.
Volvo zahájí zákaznické testy nákladních vozidel využívajících vodík ve spalovacích motorech v roce 2026 a nákladní vozidla budou komerčně dostupná ke konci tohoto desetiletí. Již nyní probíhá testování v laboratořích a ve vozidlech. Nákladní vozidla se spalovacím motorem na vodíkový pohon doplní nabídku dalších alternativ společnosti Volvo, jako jsou bateriová elektrická nákladní vozidla, elektrická nákladní vozidla s palivovými články a nákladní vozidla poháněná obnovitelnými palivy, jako je bioplyn a HVO (Hydrogenovaný rostlinný olej).
“Nákladní vozidla, u kterých zůstává tradiční spalovací motor s využitím vodíku, budou mít stejný výkon a spolehlivost jako naše nákladní vozidla se vznětovým motorem, ale s přidanou hodnotou potenciálně nulových emisí CO2. Budou cenným doplňkem našich bateriových elektrických nákladních vozidel, která jsou na trhu již několik let,” říká Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými zeleným vodíkem budou schopna dodávat nulové emise CO2 od výroby ke kolům při použití obnovitelného HVO jako paliva pro zapalování a podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2 jsou kategorizována jako “vozidla s nulovými emisemi” (ZEV).
“Je jasné, že k dekarbonizaci těžké dopravy je potřeba několik druhů technologií. Jako globální výrobce nákladních vozidel musíme podporovat naše zákazníky tím, že jim nabídneme řadu řešení dekarbonizace, a zákazníci si mohou vybrat alternativu na základě zadání přepravy, dostupné infrastruktury a cen zelené energie,” říká Jan Hjelmgren.
Nákladní vozidla Volvo se spalovacími motory poháněnými vodíkem budou vybavena technologií HPDI (High Pressure Direct Injection), při které se malé množství zážehového paliva vstřikuje vysokým tlakem, aby se umožnilo kompresní zapalování před přidáním vodíku. Mezi výhody této technologie patří vyšší energetická účinnost s nižší spotřebou paliva a zvýšený výkon motoru.
Společnost Volvo Group podepsala dohodu se společností Westport Fuel Systems o založení společného podniku dále rozvíjejícího technologii HPDI. Očekává se, že společný podnik bude uveden do provozu ve druhém čtvrtletí roku 2024 po formálním podepsání.
Fakta
- Nákladní vozidla Volvo na vodíkový pohon budou mít v závislosti na typu přepravy dojezd srovnatelný s mnoha nákladními vozidly se vznětovým motorem.
- Vzhledem k nízkým emisím CO2 ze spalování vodíku jsou tato nákladní vozidla kategorizována jako “vozidla s nulovými emisemi” podle dohodnutých nových emisních norem EU CO2.
- Vodíkové spalovací motory budou také vypouštět velmi malé množství oxidů dusíku a pevných částic.
- Vodík lze také použít k pohonu elektrických nákladních vozidel s palivovými články, kde se elektřina vyrábí na palubě nákladního vozidla. Elektrická nákladní vozidla s palivovými články nevypouštějí žádné výfukové emise, pouze vodní páru.
Komentáře