MAN rozšiřuje své portfolio bezemisních vozidel

24 dubna 2024, 13:32

MAN brzy jako první v Evropě uvede na trh malou sérii nákladních vozidel se spalovacím vodíkovým motorem. Zpočátku se plánuje malá výrobní série přibližně 200 kusů, které budou již v roce 2025 dodávány zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných zemích mimo Evropu.

MAN vozidlo

Vozidlo, které ponese označení “MAN hTGX”, nabízí pohon s nulovými emisemi pro speciální obory, například v segmentu těžké dopravy, jako jsou stavební práce, přeprava cisteren nebo dřeva. Vozidlo hTGX může být také ekologickou alternativou k bateriovým nákladním vozidlům pro oblasti bez dostatečné nabíjecí infrastruktury nebo pro trhy, které již mají k dispozici dostatek vodíku. První zákazníci převezmou MAN hTGX již v letošním roce a v roce 2025 se jejich počet rozroste.

“Budeme se i nadále zaměřovat na bateriová elektrická vozidla, abychom dekarbonizovali silniční nákladní dopravu. Ty mají v současné době jasné výhody oproti jiným koncepcím pohonu, a to jak z hlediska energetické účinnosti, tak i provozních a energetických nákladů. Předpokládáme, že budeme schopni pokrýt naprostou většinu dopravních aplikací našich zákazníků bateriovým pohonem. Nákladní vozidla poháněná vodíkovými spalovacími motory jsou však užitečným doplňkem pro specifické aplikace a trhy. Pro speciální aplikace se dobře hodí technologie spalování vodíku nebo v budoucnu palivové články. Vodíkový spalovací motor H45 vychází z osvědčeného vznětového motoru D38 a vyrábí se v závodě na výrobu motorů a baterií v Norimberku. Použití známé technologie nám umožňuje vstoupit na trh v rané fázi a poskytnout přesvědčivý impuls pro urychlení budování vodíkové infrastruktury. S hTGX jsme nyní rozšířili naše portfolio o atraktivní produkt s nulovými emisemi,” říká Friedrich Baumann, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus odpovědný za prodej a zákaznická řešení.

Vodíkový pohon je vhodný zejména pro specifické dopravní úkoly, které vyžadují speciální konfigurace náprav nebo kde na rámu nezbývá kvůli konstrukci karoserie místo pro baterie. MAN hTGX nabízí vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů, přičemž zpočátku budou k dispozici verze 6×2 a 6×4. Použitý vodíkový spalovací motor H45 má výkon 383 kW (520 k) a maximální točivý moment 2 500 Nm v rozsahu otáček 900-1 300 min-1 . Extrémně rychlý přísun výkonu je zajištěn přímým vstřikováním vodíku do motoru. Díky vodíku stlačenému na 700 barů a nádrži o objemu 56 kg trvá tankování vozidla méně než 15 minut. Podle nové plánované legislativy EU o emisích CO2 bude MAN hTGX s hodnotou měrných emisí nižší než 1 gram CO2 /km splňovat kritéria pro “vozidlo s nulovými emisemi”.

Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj, k tomu dodává: “Nové předpisy na úrovni EU týkající se emisí CO2 budou klasifikovat nákladní vozidla se spalovacím motorem na vodík jako vozidla s nulovými emisemi. To znamená, že taková vozidla plně přispívají k našim cílům v oblasti emisí CO2 a otevírají dveře pro tuto malou řadu jako doplněk bateriových elektrických vozidel. Naši zákazníci přitom mohou těžit například z odpovídajícího snížení mýtného v závislosti na zemi. V norimberském závodě MAN máme k dispozici nejinovativnější technologie a desítky let zkušeností s využíváním vodíku jako paliva. Nový nákladní automobil hTGX se spalovacím vodíkovým motorem vychází z osvědčené řady TG a přesvědčí špičkovou kvalitou a nekomplikovanou údržbou. Budeme také pokračovat ve výzkumu technologie palivových článků na bázi baterií a vodíkové technologie. Technologie H2 paliv je v MANu také v přípravě. Bude však trvat několik let, než bude skutečně připravena pro trh a konkurenceschopná.”

Author: AnM
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!