Přinese Revoy EV revoluci v dopravě?

6 března 2024, 14:42

Jak by se změnil dopravní průmysl, kdyby každý dieselový tahač spotřeboval až o 80 % méně paliva a nutná zastávka na výměnu baterií by netrvala déle než pět minut? Díky společnosti Revoy si to v USA již mohou ověřit. Podíváme se, co je to za vynález a zda bude fungovat i v EU?

Elektrický pohon v oblasti těžkých nákladních vozidel lze využít různými způsoby. A přestože se největší omezení e-nákladních vozidel stále ještě nedaří překonat, alternativní využití elektrifikace vytváří stále nové příležitosti. Jednou z nich je Revoy EV, jehož inovace dalece překonává konstrukční problémy.

Co je to Revoy EV?

Revoy EV je inovativní projekt z USA, který umožňuje použití elektrického pohonu bez jakýchkoli úprav tahače nebo přívěsu. Má podobu krátkého jednonápravového vozíku, který je uchycený na standardní točně. Vpředu je umístěna sada baterií a vzadu je typická točna, ke které je připojen běžný návěs.

Revoy EV je tedy jakýsi adaptér, který funguje jako pátá náprava s plně elektrickým pohonem. Toto řešení není nové, neboť vychází z amerických vozíků dolly, které v 60. letech minulého století podporovaly soupravy až tří přívěsů na horských silnicích v Oregonu.

foto: Revoy.com

Výkon EV Revoy a efekty jeho používání

Vozíky dolly byly poháněny spalovacími motory, zatímco Revoy EV bude samozřejmě vybaven elektromotory. Testovací jednotka je poháněna akumulátorem o kapacitě 525 kWh, který umožňuje ujet na elektřinu přibližně 400 km. V květnu letošního roku plánuje výrobce uvést na trh model s akumulátorem o zvýšené kapacitě až 800 kWh.

Revoy EV pomáhá spalovacímu motoru jak při rozjezdu, tak během jízdy, a dokonce i při brzdění, čímž zkracuje brzdnou dráhu až o 30 %. Zabraňuje prokluzu kol při rozjezdu a smyku při brzdění. Vozík má vlastní senzory mrtvého úhlu a pomáhá řidiči při couvacích manévrech.

Největším přínosem tohoto řešení je však samozřejmě menší spotřeba. Výrobce uvádí snížení až o 80 %, což v podmínkách USA může ušetřit až 25 000 USD ročně na tankování pouze jednoho nákladního vozidla. Přitom dochází také ke snížení emisí.

Revoy EV vs. e-návěsy: logistika vítězí

Těžko se ubránit dojmu, že Revoy EV je pokusem o elektrifikaci ani ne tak tahačů, jako spíše návěsů, a přitom takový trend už není žádnou novinkou. Proč tedy znovu vynalézat kolo? Ukazuje se, že proto, aby se ještě lépe otáčelo.

fot. Revoy.com

Nejinovativnější na modelu Revoy EV je totiž využití možností, které vozík nabízí pro dobíjení baterií, což je u elektrických návěsů stále bolavé místo. Výrobce vozíku nabízí výměnu vybité jednotky za plně nabitou za méně než pět minut. K tomu má dojít na speciálních stanicích Revoy EU, které budou zřízeny na nejfrekventovanějších trasách. Výměnu provedou zaměstnanci společnosti Revoy bez účasti řidiče a výrobce ujišťuje o stálé dostupnosti nabitých jednotek.

Budoucnost tohoto řešení v rámci EU

Zdá se tedy, že elektrifikovaná myšlenka ze 60. let minulého století řeší problém elektrických nákladních automobilů spojený s jejich dlouhým nabíjením. Revoy EV má však dvě zásadní nevýhody, které jej prakticky vylučují z používání v EU.

Problémem je hmotnost vozíku, která se blíží 10 tunám, a jeho délka. Ačkoli výrobce tento druhý parametr neuvádí, lze snadno rozpoznat, že připojením vozíku Revoy EV se celá souprava výrazně prodlouží. Na příkladu tohoto řešení však stojí za zmínku výhody, které nabízí možnost výměny baterií oproti nutnosti jejich nabíjení. Možná by místo nabíjecích stanic pro e-náklaďáky bylo výhodnější vybudovat zásoby standardizovaných baterií, které by byly připraveny k výměně během několika minut.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

František, 29 července 2024, 19:33 0 0

? Tohle řešení pomůže, jestli tak ve dvaceti procentech dopravy možná i méně. Použitelné v dálkové dopravě na dlouhé vzdálenosti, ale v lokální dopravě?

Odpověď