Celý svět postupně přechází na dopravu s nulovými emisemi. Od roku 2035 má být zakázán prodej nových osobních automobilů, které produkují emise CO2. Objevila se myšlenka zakázat spalovací motory také v těžké dopravě. Budou nové nákladní automobily a tahače od roku 2036 výhradně elektrické?
Výrobci nákladních vozidel se stále častěji chlubí svými vozidly s elektrickým pohonem, avšak rozvoj elektromobility v oblasti silniční dopravy se rozbíhá pozvolna. Nejdříve bude možné eliminovat dodávky a nákladní automobily poháněné spalovacím motorem při tzv. dodávkách na poslední míli. Již dnes technologie umožňuje kurýrní rozvozy a dodávky z distribučních center do prodejních míst pomocí elektricky poháněných vozidel. Je tedy reálné vyřadit spalovací motory z nákladní dopravy již v roce 2036?
Zákaz registrace nových nákladních vozidel se spalovacím motorem od roku 2036
Kalifornie je americký stát, který stojí v čele přijímání legislativy v oblasti životního prostředí. Nejnovější hlasy přicházející ze západního pobřeží Spojených států hovoří o tom, že v roce 2036, rok po zákazu osobních automobilů se spalovacími motory, budou zakázány také nákladní automobily na fosilní paliva.
„Jedná se o nejambicióznější zákon regulující emise nákladních vozidel na světě, což bude přímá výzva pro evropský průmysl. Evropští výrobci nákladních automobilů jsou v celosvětové soutěži o vedoucí postavení v oblasti vozidel s nulovými emisemi, ale slabé normy EU by je mohly nechat daleko vzadu. Pokud chce EU udržet svůj průmysl nákladních automobilů ve hře, musí v roce 2035 dosáhnout 100% cíle a do roku 2030 musí mít větší ambice,“ řekl Fedor Unterlohner, manažer nákladní dopravy ve společnosti Transport & Environment.
Těžká doprava je celosvětově hlavním zdrojem emisí CO2 na silnicích
Pokud bychom porovnali emise CO2, které produkují nákladní automobily, s celkovými emisemi tohoto plynu v jednotlivých zemích, těžká silniční doprava by se umístila na čtvrtém místě. Na pomyslném stupni vítězů jsou Čína, USA a Indie. Zatímco nákladní automobily s nulovými emisemi na samém konci dodavatelského řetězce jsou stále reálnější, věří někdo, že se elektrické nákladní automobily uplatní i na mezinárodních trasách? My osobně si to za momentální situace nemyslíme. Najdou se však tací, kteří jsou o tom skálopevně přesvědčeni.
Komentáře