Nefton a MAN pracují na společném projektu megawattového nabíjecího systému

30 listopadu 2022, 13:32

V loňském roce byl zahájen výzkumný projekt NEFTON, v jehož rámci chce společnost MAN Truck & Bus a další partneři analyzovat systém sestávající z elektrického nákladního vozidla, nabíjecí stanice a připojení k síti. Následně bude vyvinuto řešení pro různé aplikace v dálkové dopravě. Projekt byl nyní rozšířen na nabíjecí kapacitu v rozsahu 3 megawattů. Cílem je otestovat nově specifikovaný standard nabíjení v megawattech v rané fázi.

Projekt Nefton a MAN

Společnost MAN provádí výzkum v rámci společného projektu NEFTON pro nákladní dopravu budoucnosti na baterie, který financuje německé ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu. Hlavním cílem je předvést megawattový nabíjecí systém (MCS) v plně elektrickém vozidle MAN eTruck.

„Abychom mohli mapovat rostoucí kilometrový proběh v nákladní dopravě a zároveň realizovat plánované snížení emisí z dopravy, zaměřujeme se ve společnosti MAN Truck & Bus jednoznačně na bateriový elektrický pohon. Společnost NEFTON nás významně posouvá na cestě k megawattové nabíjecí infrastruktuře a maximálnímu nabíjecímu výkonu, který je k tomu zapotřebí,“ říká Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti MAN Truck & Bus.

Společnost MAN Truck & Bus spojila své síly s dalšími pěti partnery z oblasti průmyslu a vědy v rámci výzkumného projektu NEFTON. Partnery jsou AVL (dodavatel pohonných systémů), odborník na výkonovou elektroniku PEA, Technická univerzita Deggendorf, Technická univerzita Mnichov a FfE (vývojová a poradenská společnost zaměřená na energetiku). Projekt, který byl zahájen v roce 2021, financuje Spolkové ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu.

Společným cílem partnerů projektu je ucelený výzkum provozu těžké nákladní dopravy s bateriovým elektrickým pohonem. Díky tomu budou do roku 2024 vyřešeny současné i budoucí problémy. Celý systém, který se skládá z bateriového elektrického vozu, nabíjecí stanice a jejího připojení k síti, má být zkonstruován pro různé aplikace v dálkové dopravě. Klíčem k tomuto systému je MCS s nabíjecím výkonem v řádu několika megawattů.

Plný dopad megawattového nabíjecího systému bude zkoumán z hlediska proveditelnosti, ekonomické efektivity a udržitelnosti – definováním požadavků provozovatelů komerčních vozidel a výsledných koncepcí elektrických vozidel a (rychlé) nabíjecí infrastruktury. V souladu s tím se vyvíjí vysoce účinná megawattová nabíjecí stanice, která umožňuje i obousměrné nabíjení pro případnou integraci nákladního vozidla do elektrické sítě jako skladovací jednotky.

Norma MCS bude dále zkoumána v souvislosti s rozšířením projektu. Bude testován nabíjecí proud 3.000 A, který umožní plné nabití baterie e-trucku za 15 minut. S ohledem na to vyvíjí Technická univerzita v Mnichově společně se společností MAN Truck & Bus a Technickou univerzitou v Deggendorfu nové koncepty s nabíjecím výkonem v rozsahu 3 megawattů, které budou rovněž testovány na zkušebních zařízeních nového partnera projektu Fraunhofer ISE.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!