Nedostatek hořčíku – nový problém výrobců automobilů

10 listopadu 2021, 11:37

Nedostatek čipů je pro automobilový průmysl již známý a stále aktuální problém. Na obzoru se však objevuje další překážka, tentokrát způsobená… energetickou krizí v Číně.

Proč je hořčík důležitý pro automobilový průmysl?

Vzhledem k nedostatku čipů čekají zákazníci v současné době na nový vůz několik měsíců až rok. To platí jak pro osobní, tak pro nákladní automobily. Podle původních odhadů by se situace mohla vrátit k normálu do 10 měsíců. Nikdo však nepředpokládal další možné komplikace, které by mohly v krátké době nastat. Výrobci vozidel varují, že zásoby hořčíku, jednoho z klíčových prvků hliníkové slitiny, se vyčerpávají alarmujícím tempem. Jak víme, tato surovina je nesmírně důležitá při výrobě moderních vozidel. Používá se nejen k výrobě částí karoserií a interiéru, ale také k výrobě mnoha autodílů. Podíl hliníku při konstrukci vozidel v posledních letech výrazně roste. Důvodem je silný tlak na snižování hmotnosti, což vede ke snížení spotřeby a emisí škodlivých plynů.

Proč je hořčíku nedostatek?

Více než 90 % hořčíku používaného v Evropě pochází z Číny. Země se v současnosti nachází uprostřed energetické krize. Mnoho továren bylo kvůli nedostatku energie uzavřeno nebo snížilo svou výrobu. Továrny na zpracování kovů patří k těm s nejvyššími energetickými nároky, a proto se hromadně zavírají. Více než 60 % z nich již není v provozu. Výsledkem je omezení dodávek nebo jejich snížení a prudký růst cen. V případě hořčíku již hovoříme o nárůstu o 700 %. Čínská vláda uklidňuje a tvrdí, že problémy s energií jsou dočasné a že se výroba během jednoho či dvou měsíců vrátí na původní úroveň.

Dvanáct automobilových organizací již podalo žádost o podporu orgánům Evropské unie. Společně v této věci vystupují mimo jiné Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), Evropské sdružení výrobců kol (EUWA) a Evropské sdružení výrobců automobilových součástek (CLEPA). Od orgánů EU však lze jen těžko očekávat účinná opatření. V Evropě prostě žádné hutě na hořčík nejsou a to už po celá desetiletí. Zdá se, že evropským výrobcům automobilů nezbývá než čekat na zlepšení energetické situace v Číně.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!