Elektrický model Tre vyjede z nové továrny Nikola v Německu

, 22 září 2021, 11:27

Společnosti Nikola a IVECO představily nový výrobní závod v německém Ulmu a také nákladní vozidla, která se zde budou vyrábět. Bude to nákladní vůz Nikola Tre ve dvou variantách pohonu – plně elektrická a vodíková. Výroba pro americký trh bude zahájena v roce 2022.

Továrna Nikola a Iveco

Nová továrna Nikola v Ulmu

Výrobní závod na elektrické tahače s logem N na mřížce nebyl postaven zcela od nuly. Jedná se o bývalou továrnu, která kdysi také vyráběla nákladní automobily. Uvnitř však bylo vše vybouráno až na holé vnější stěny, postaveno znova a přizpůsobeno výrobě vozidel na alternativní pohon.

„Tento nový objekt je nádherný a my jsme vděční týmům společností IVECO a Nikola za jejich spolupráci a odvahu při realizaci tohoto projektu. Jedná se o další důležitý milník pro společnost Nikola při naplňování naší strategie a vize stát se globálním lídrem v oblasti dopravních řešení s nulovými emisemi,“ uvedl Mark Russell, generální ředitel společnosti Nikola.

Objekt má celkovou rozlohu 50.000 m2, z čehož polovina je již zastavěna. Výrobní plocha má rozlohu 11.000 m2 a zahrnuje mimo jiné 14 montážních a 6 zkušebních stanovišť. V současné době se očekává, že maximální roční výrobní kapacita dosáhne 1.000 vozidel. Předpokládá se, že se tento počet bude v nadcházejících letech postupně zvyšovat. Zařízení bude fungovat v souladu s programem World Class Manufacturing s cílem dosáhnout co nejčistšího a nejefektivnějšího způsobu výroby, k čemuž přispěje i plně digitální řízení nákupu.

„Nyní už to není vidět, ale můžete si představit, že to byla temná díra se dvěma patry. Podlaha, kterou vidíte vlevo, procházela celou továrnou. Pod ní se nacházely komponenty a nahoře se vyráběly staré modely nákladních vozů. Když jsme oznámili, že se zde budou vyrábět těžké nákladní automobily s nulovými emisemi, museli jsme areál, kde se dříve nacházely výrobní prostory, zcela zbourat,“ říká Gerrit Marx – generální ředitel skupiny IVECO, který na konferenci představil průběh výstavby nové továrny.

Továrnu opustí dvě varianty modelu Nikola Tre

Na tiskové konferenci, která se konala v hybridním režimu (online i stacionárně), byla představena také sériová verze modelu Tre BEV a prototyp verze FCEV. V prvním případě se jedná o bateriový elektromobil, typ FCEV je vozidlo s palivovými články (vodíková verze). Obě vozidla jsou postavena na stejné platformě, pocházející z modelu IVECO S-WAY.

„Díky osvědčeným odborným znalostem a zavedené pozici společnosti IVECO jsme vytvořili platformu, na které se může rozvíjet technologie společnosti Nikola. Nyní se soustředíme na zajištění úspěchu této operace a na společné převzetí vedoucí úlohy v oblasti klimaticky neutrální dopravy na dlouhé a krátké vzdálenosti,“ říká generální ředitel společnosti IVECO.

Vozidla vyráběná v Ulmu se budou zpočátku prodávat pouze na americkém trhu. Nejrychleji tam dorazí elektrická verze s označením BEV a to již v roce 2022. Nikola Tre BEV má na elektrický tahač velmi dobré vlastnosti a je jedním z prvních svého druhu na trhu. Pohon zajišťuje elektromotor Bosch E-Axle o výkonu 645 k/480 kW a maximálním točivém momentu 1.800 Nm.

Zajímavé je, že spolupráce s německým výrobcem se neomezila pouze na pohonné jednotky. Společnost Nikola také spolupracovala se společností Bosch na metodách skladování energie. Týmy obou společností společně navrhly modulární platformu, která zahrnuje motor, elektroniku a převodovku v jednom celku. Výsledkem je dojezd 560 kilometrů na baterii o kapacitě 753 kWh, kterou lze dobít za dvě hodiny.

„Verze s výkonem 645 koní umožňuje dojezd až 560 kilometrů na 750kilowattovou baterii, kterou lze dobíjet pomocí nabíječky o výkonu 350 kW. Plné nabití zvládneme za několik hodin, pravděpodobně za dvě. Je to krásný stroj určený pro meziměstské, místní a regionální aplikace,“ vysvětlil Mark Russell, generální ředitel společnosti Nikola, při představení sériové verze modelu Tre.

Vodíková (FCEV) verze modelu Tre bude používat pohonné ústrojí se stejnými parametry. Technické rozdíly jsou ve způsobu dodávky a nabíjení energie. Nikola Tre FCEV využívá palivové články s maximální kapacitou 65 kg, které lze doplnit za 10 až 30 minut. Takové uspořádání umožní vozidlu ujet 800 kilometrů na jedno natankování. Vodíkový model se začne vyrábět v závodě v Ulmu do konce roku 2023.

„Vozidlo Nikola Tre FCEV lze natankovat přibližně za 20 minut. Stejně jako u dieselového motoru. Je to skvělý vůz pro meziměstskou nebo regionální dopravu,“ říká o vodíkové verzi generální ředitel Nikola.

Nikola Two a plány na infrastrukturu

V multimediální prezentaci byl představen také model Two s vodíkovým pohonem a předpokládaným dojezdem 1.450 km. Bližší informace k vozidlu výrobce nesdělil, je však velmi pravděpodobné, že tam nebyl umístěn náhodou a v budoucnu může německý závod také opustit.

„Nikola Two půjde ještě dál, ale na to si budeme muset počkat. Máme nejen vozidla, ale i to, co zde dnes nemůžeme ukázat. Po celém světě se však již buduje infrastruktura, která bude umožňovat nabíjení bateriových elektromobilů i vozidel poháněných vodíkovými palivovými články. Uzavřeli jsme partnerství se společností Arizona Public Service (APS) na dvě desetiletí elektrických služeb pro výrobu vodíku za nákladově efektivní cenu – srovnatelnou s naftou pro celý americký jihozápad,“ říká Mark Russell, generální ředitel společnosti Nikola.

Mark Russel také oznámil partnerství se severoamerickým provozovatelem parkovišť pro nákladní automobily TravelCenters America, který bude poskytovat místa pro tankování vodíku. Taková místa pro tankování vodíkových článků budou i v Evropě. Přesné umístění stanic na starém kontinentu bude oznámeno v budoucnu. Společnosti také oznámily partnerství pro rozvoj infrastruktury v Evropě s dodavatelem potrubí s cílem zvýšit distribuční kapacitu tohoto paliva.

Plány společností Nikola a IVECO v oblasti infrastruktury pro popularizaci vodíkové technologie v Evropě se v současné době omezují na navázání partnerství s externími subjekty, které mohou pomoci vybudovat distribuční síť vodíku.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!