Říká se, že všechno souvisí se vším. Nestačí, že na dopravu dolehla koronavirová krize a vše je komplikovanější, světovou dopravu ochromila také jedna kuriózní situace. Obří kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Jak to ovlivnilo dopravu, koho se to dotkne a kolik to bude stát?
Úzké místo mezinárodního obchodu odblokováno
Mezinárodní doprava je velmi propojený systém, kde často jeden, zdánlivě menší problém, může vést k řadě prostojů a stát miliony dolarů. Z pohledu průměrného Evropana by se informace o zablokování trasy odpovědné za 12 % světového obchodu vzpříčenou kontejnerovou lodí mohly zdát lehce bizarní a bezvýznamné. Avšak po téměř sedmi dnech boje s problematickou dopravní situací se nikdo nesměje.
Suezský průplav je uměle vytvořený (na začátku druhé poloviny 19. století) kanál spojující Středozemní a Rudé moře. Umožňuje mnohem rychlejší přepravu zboží mezi kontinenty než jiné námořní trasy, a proto je považován za jednu z nejdůležitějších obchodních cest na světě. V důsledku osudového neštěstí byla 23. března 2021 zablokována jedna z nejužších částí kanálu kontejnerovou lodí, která najela na mělčinu a zcela průplav zablokovala. Přesné důvody incidentu zatím nejsou známy. Mluví se o nepříznivém větru nebo o chybě při řízení lodi, ale v kuloárech se šeptá dokonce o sabotáži.
Teprve 29. března se po mnoha přípravách a zkouškách konečně podařilo dostat obrovskou kontejnerovou loď z mělčiny. Operace se zúčastnilo 14 remorkérů, kteří umožnili znovu získat kontrolu nad lodí.
Kolik stojí prostoje na Suezském průplavu?
Globální ekonomická média se předhánějí v odhadech nákladů za zácpu, ke které došlo na Suezském průplavu. Kanálem denně prochází asi 12 % světového obchodu, včetně asi milionu barelů ropy a asi 8 % světové produkce zkapalněného zemního plynu. Při krizové situaci čekalo ve frontě na průjezd celkem více než 450 lodí. To znamená, že uvízlá kontejnerová loď zastavila přepravu zboží v hodnotě přibližně 9,6 miliard dolarů. Německá pojišťovací společnost Allianz vypočítala, že blokáda by mohla stát celosvětový obchod 6 až 10 miliard dolarů týdně a promítnout se do poklesu ročního globálního HDP o 0,2 až 0,4 %. Zprostředkovatel přepravy Braemar ACM pro Wall Street Journal uvedl, že náklady na pronájem některých lodí k přepravě nákladu do a z Asie a na Blízký východ vyskočily o 47 % na 2,2 milionu USD.
Svět bude ještě dlouho bojovat se zpožděním v dopravě – po oznámení o zablokování trasy bylo mnoho lodí posláno na objížďku, což znamená, že jejich cesta bude o přibližně 8–9 dní delší a mnohem dražší. Nárůst globálních nákladů na dopravu je pouze jednou stranou mince. Dá se také očekávat vznik chaotických situací v přístavech, zpoždění dodávek a prostoje v pozemní dopravě. Dočasné ucpání Suezského průplavu nepřímo ovlivní téměř každou společnost poskytující dopravní služby.
Jak se problém dotkne automobilového průmyslu a aftermarketu?
Vypadá to, že zablokování Suezském průplavu se více dotkne evropského automobilového průmyslu. Je to dáno tím, že toto odvětví funguje na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. Společně s aktuálním nedostatkem čipů je to pro automobilky další potíž v již tak už nelehké době.
Dostupnost náhradních dílů pro aftermarket pravděpodobně nebude nijak omezena. Evropští výrobci a distributoři většinou mají dostatečné zásoby na to, aby je týdenní výpadek nijak neohrozil. Co se však dá očekávat, je zdražení dílů, o kterém jsme již například psali v souvislosti s nedostatkem nákladních kontejnerů. Bude to další díl do skládačky aspektů, které se promítnou do změny cen.
Komentáře