V neděli 29. listopadu 2020 se uskutečnil první komerční nákladní let, jehož spotřebu paliva zcela pokrylo tzv. udržitelné letecké palivo (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Boeing 777F společnosti Lufthansa Cargo s označením LH8406 odletěl v 8:10 z Frankfurtu do Šanghaje, odkud se následně do hesenské metropole vrátil. Tento první CO2 neutrální nákladní let byl uskutečněn díky spolupráci společností DB Schenker a Lufthansa Cargo, které při něm mimo jiné přepravily zboží společnosti Siemens Healthineers AG.
Společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo se v listopadu 2020 zavázaly k udržitelné letecké dopravě a shodly se v otázkách životního prostředí a na jejich společné podpoře – včetně odklonu od fosilních paliv v nákladní letecké dopravě.
“Navzdory nejtěžší krizi, která kdy zasáhla letecký průmysl, se společnosti Lufthansa Cargo a DB Schenker postavily čelem k odpovědnosti za ochranu klimatu a vypravily svůj první nákladní let z Frankfurtu do Šanghaje s využitím zcela udržitelného alternativního paliva. To je důležitý signál, že společnosti hledí do budoucnosti navzdory všem obavám a přijímají důležité kroky k zajištění ekologičtější letecké dopravy,“ říká Andreas Scheuer, spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury.
„Tímto letem se zavazujeme k intenzivnějšímu výzkumu a využívání udržitelného leteckého paliva, aby se právě tohoto alternativního paliva v budoucnu vyrábělo dostatečné množství. Kromě investic do moderní nákladní flotily přispívá náš závazek k CO2 neutrálnímu letu také k plnění Cílů udržitelnosti OSN v oblasti klimatu. Společnost Lufthansa Cargo bere svou společenskou odpovědnost velmi vážně a aktivně přijímá opatření, aby tuto odpovědnost splnila a ulevila tak životnímu prostředí,“ vysvětluje Peter Gerber, CEO společnosti Lufthansa Cargo.
Označení Sustainable Aviation Fuel (SAF) odkazuje na udržitelný, syntetický kerosin. V současné době se vyrábí hlavně z biomasy, jako například z udržitelných nebo recyklovatelných rostlinných a kuchyňských olejů. V budoucnu budou k dispozici také obnovitelná paliva, která nejsou na rostlinné bázi. Nejznámějším výrobním procesem je takzvaný koncept „power-to-liquid“ (PtL) založený na obnovitelné elektřině, vodě a CO2.
Využíváním SAF se zcela předejde emisím CO2 z letu s běžným leteckým benzínem. Během spalování v motoru se uvolňuje pouze CO2, který byl předtím odstraněn z atmosféry, například růstem rostlin. SAF je tedy první skutečnou alternativou k leteckým palivům na fosilní bázi a také klíčem ke klimaticky nezávadnému a CO2 neutrálnímu leteckému provozu.
Společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo se navíc účastní projektů zalesňování jako kompenzace emisí CO2 a dalších skleníkových plynů, které vznikají při výrobě biomasy, zpracování nebo přepravách SAF. Tím je zajištěno, že lety jsou z hlediska skleníkových plynů skutečně neutrální.
SAF lze přidávat do běžného leteckého petroleje jako takzvané přídavné palivo, a je proto praktické a vhodné pro každodenní použití bez nutnosti úprav letadla nebo dodavatelského řetězce. Z tohoto důvodu je do systému doplňování paliva na frankfurtském letišti přimícháváno množství SAF odpovídající požadavkům na palivo pro lety z Frankfurtu do Šanghaje a zpět. Každé letadlo, které je z tohoto systému natankováno, tak spotřebuje i malé množství SAF.
Jedná se první společný krok na cestě k odklonu od fosilních paliv v letecké přepravě, na kterém se firmy dohodly v listopadu loňského roku. Cílem spolupráce je mimo jiné pravidelná výměna informací a podpora technologií šetrných k životnímu prostředí, jako je právě SAF. Společnosti DB Schenker a Lufthansa Cargo spojily začátek svých CO2 neutrálních letů s výzvou přepravcům, poskytovatelům logistických služeb, leteckým společnostem a také politikům, aby spolupracovali na rozšiřování výroby a infrastruktury udržitelného leteckého paliva a zvýšili tak jeho dostupnost. Obě společnosti tak jdou příkladem, od léta 2021 budou v letovém řádu pravidelně realizovat CO2 neutrální letecké přepravy.
Komentáře